آفتاب
فاضل میبدی در گفتگو باایلنا:| 171892

جمهوریت در اندیشه امام (ره) معیاری ثابت است

جمهوریت در اندیشه امام (ره) معیاری ثابت است

در دوره مرحوم امام (ره) اقدامات خودسرانه سابقه نداشت و کسی جرات نمی‌کرد در سخنرانی چهره‌های برجسته‌ای همچون آقای هاشمی اخلال ایجاد و این چنین بی‌مهابا بی‌حرمتی کنند.

عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: کسی که جمهوری اسلامی را به رفراندوم گذاشت و مجلس خبرگان را تاسیس کرد و بر مشارکت مردم در انتخابات تاکید داشت، نمی‌تواند به جمهوریت و اهمیت رای مردم به عنوان یک اصل متغییر و مقطعی نظر داشته باشد.

حجت الاسلام محمدتقی فاضل میبدی درگفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ملاک‌ها و معیارهایی که حضرت امام (ره) برای حكومت‌داری تعیین کرده است بابیان اینکه معیارهایی که در عالم سیاست وجود دارد به دو دسته؛ ثابت و متغییر تقسیم بندی می‌شود، افزود: به عنوان مثال چنانچه حضرت امام در خصوص رابطه با آمریکا یا ارتباط باهر کشور دیگری به مقتضای زمان معیاری تعیین کرده است نمی‌توان بر همین مبنا چنین استدلال کرد که چون امام در آن دوره مخالف رابطه با آمریکا بوده باید برای همیشه این را به عنوان یک ملاک ثابت در نظر گرفت.

عضو شورای مرکزی مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: چنانچه می‌بینیم که حضرت امام بعد از جنگ ملاک‌ها و معیارهایی را مطرح کردند که در زمان جنگ مطرح نبود.
وی در ادامه این مطلب خاطرنشان کرد: در این میان برخی از معیار‌ها نظیر توجه به رای مردم و جمهوریت باید به عنوان یک ملاک و معیار ثابت در نظر گرفته شود، آنچنان که ملاحظه می‌شود امروز دموکراسی و جمهوریت در دنیا به عنوان یک اصل ذاتی و مورد احترام پذیرفته شده است.

مبیدی تاکید کرد: کسی که جمهوری اسلامی را به رفراندوم گذاشت و مجلس خبرگان را تاسیس کرد و بر مشارکت مردم در انتخابات تاکید دارد، نمی‌تواند به جمهوریت و اهمیت رای مردم به عنوان یک اصل متغییر و مقطعی نظر داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه مشارکت سیاسی مردم را یک اصل حقوقی و بدیهی عنوان کرد که در تمام دنیا قابل احترام است.
وی با بیان اینکه روابط خارجی یک کشور تابع مصالح و منافع ملی آن کشور است گفت: اینکه ما با چه کشوری ارتباط داشت باشیم بنا بر تعریف منافع ملی ما متغییر است.

فاضل میبدی در مورد نحوه برخورد امام (ره) با افراد خودسر نیز اظهار كرد: این گونه اقدامات وقیحانه در دوره مرحوم امام (ره) سابقه نداشت و کسی جرات نمی‌کرد در سخنرانی چهره‌های برجسته‌‌ای همچون آیت‌الله هاشمی اخلال ایجاد و این چنین بی‌مهابا بی‌حرمتی کنند. من بار‌ها در مصاحبه‌های خود به این نکته اشاره کرده‌ام که این نیروهایی که با نام خودسر از آن‌ها نام برده می‌شود از یک مرکز مشخص سازماندهی و حمایت می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را خودسر نامید.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص طرح روایت‌های تحریف شده‌ای برخلاف منش امام از جانب برخی شخصیت‌ها كه در زمان حیات امام از یاران نزدیك ایشان بشمار نمی‌آمدند نیز گفت: چنانچه فضای کشور برای گفتگو باز باشد که بر این اساس هر کس بتواند آزادانه به اظهار نظر بپردازد مجالی برای ابراز وجود افراد خودسر باقی نمی‌ماند. متاسفانه برخی تریبون‌های عمومی کشور نیز زمینه را برای تبلیغ افراد خودسر فراهم می‌کند و عده‌ای در روزنامه‌ها و سایت‌ها به نام دین و مذهب مطالبی را مطرح می‌کنند که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

کد N312227

وبگردی