آفتاب

کشمکش بر سر انتقال قدرت در لیبی/نمایندگان پارلمان حمایت از خلیفه حفتر را خواستار شدند

کشمکش بر سر انتقال قدرت در لیبی/نمایندگان پارلمان حمایت از خلیفه حفتر را خواستار شدند

به دنبال مخالفت دولت موقت لیبی با تحویل قدرت به نخست وزیر جدید اوضاع سیاسی در این کشور بار دیگر بحرانی شده، این در حالی است که همچنان اخبار ضد و نقیضی مبنی بر انتقال قدرت به دولت جدید گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، به دنبال مخالفت دولت موقت لیبی به ریاست عبدالله الثنی با تحویل قدرت به احمد معیتیق، نخست وزیر جدید لیبی، اوضاع سیاسی در این کشور بار دیگر دچار بحران شد.

این در حالی است که نوری بوسهمین، رئیس کنگره ملی لیبی (پارلمان) با تحویل قدرت به معیتیق موافق است اما عزالدین عوامی، معاون وی خواهان ادامه فعالیت دولت موقت است.

عوامی در گفتگویی تلویزیونی از دولت عبدالله الثنی خواست به فعالیت خود ادامه داده و قدرت را به دولت احمد معیتیق تحویل ندهد.

در همین راستا، دادگاه عالی لیبی همچنان در حال بررسی دادن رای اعتماد به دولت جدید است.

بوسهمین روز جمعه عبدالله الثنی را مسئول مخالفت با تحویل قدرت به دولت معیتیق دانست و گفت: این اقدام الثنی، اقدامی غیرعادی در تاریخ دولت‌های دموکرات بوده و نقض قانون محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، اخباری ضد و نقیض مبنی بر انتقال قدرت از دولت عبدالله الثنی به دولت احمد معیتیق گزارش شده است.

در حالی که معیتیق روز شنبه اعلام کرد که پس از موافقت دولت الثنی با تحویل قدرت، وی امروز (یکشنبه)، مسئول تشکیل دولت جدید خواهد بود، اما با این حال دولت الثنی اعلام کرده که پیش از صدور حکم دادگاه قانون اساسی در خصوص مشروع بودن انتخاب معیتیق، قدرت را تحویل نخواهد داد.

این در حالی است که محمد الضراط، رئیس کمیته تحویل و انتقال قدرت در دولت الثنی و معیتیق اعلام کرده که اقدامات رسمی برای روند تحویل قدرت امروز (یکشنبه) با حضور الثنی و معیتیق در مقر نخست وزیر لیبی انجام خواهد شد.

این درحالی است که در پی تظاهرات حامیان و مخالفان خلیفه حفتر، سرلشگر بازنشسته ارتش لیبی عبدالله الثنی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ملت لیبی نماینده قانون و اقدامات در کشور هستند.

وی پافشاری لیبیایی‌ها بر سر تشکیل دولت قانونی و تلاش برای رسیدن به اهداف خود را ستود و گفت: من از مردان و زنان لیبیایی که با برگزاری تظاهرات حمایت خود را از ارتش و پلیس اعلام و تروریسم را محکوم کردند و همچنین خواهان تشکیل کشوری قانونی و احترام به مؤسسات قضایی شدند، قدردانی می‌کنم.

در همین راستا عبدالله الثنی با لیونید فرولف، کاردار روسیه در لیبی در خصوص تحکیم روابط میان دو کشور در عرصه‌های مختلف بحث و گفتگو کرد.

فرولف در این دیدار که در مقر نخست وزیر لیبی در طرابلس برگزار شد بر حمایت مسکو از تلاش دولت موقت برای تشکیل کشور و مؤسسات قانونی تاکید کرد.

الثنی نیز در این دیدار تاکید کرد که دولت موقت از برقراری ثبات و امنیت در کشور حمایت می‌کند و به حکم دادگاه لیبی مبنی بر تحویل یا عدم تحویل قدرت به دولت جدید، پایبند خواهد بود.

در همین راستا نمایندگان کنگره ملی لیبی (پارلمان) از پارلمان و دولت خواستند تا با خلیفه حفتر که رهبری عملیات "کرامت" را بر عهده دارد، همکاری کنند.

نمایندگان مذکور خواهان برگزاری نشستی با حضور رهبران ستاد ارتش و پلیس و با هدف اتخاذ اقدامی مهم برای حمایت از نیروهای ارتش شدند.

از سوی دیگر، یک منبع نظامی عالی رتبه در "ارتش ملی لیبی" اعلام کرد که نیروهای وابسته به خلیفه حفتر یکی از رهبران گروه اخوان المسلمین را در منطقه "البیضاء" لیبی دستگیر کرده‌اند.

به گفته این منبع، از آغاز عملیات کرامت تاکنون حدود پنج عضو اخوان المسلمین دستگیر شده‌اند.

انتهای پیام

کد N312003

وبگردی