آفتاب

کاهش دو سوم نیروهای ارتش روسیه در مرز اوکراین

کاهش دو سوم نیروهای ارتش روسیه در مرز اوکراین

مقام‌های آمریکایی می‌گویند روسیه دو سوم نیروهای خود را از مرز اوکراین عقب کشیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مقام‌های آمریکایی اعلام کردند روسیه حدود دو سوم نیروهای خود را از مرز اوکراین عقب کشیده است.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام این خبر، آن را "نخستین گام‌ها" در جهت حل بحران اوکراین دانست. او افزود که آمریکا خواستار عقب‌نشینی کامل نیروهای روسیه از مرز اوکراین است.

به گزارش دویچه‌وله، بر اساس تخمین دولت آمریکا حدود ۴۰ هزار سرباز روس در مرز‌های اوکراین مستقر شده بودند. در همین حال آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو از عقب‌نشینی بخشی از نیروهای روس از مرز اوکراین استقبال کرد.

او همزمان در جریان یک کنفرانس خبری در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی هشدار داد: «هنوز شمار قابل توجهی از یگا‌ن‌های ارتش روسیه در مرز اوکراین باقی مانده‌اند که با یک تصمیم سیاسی می‌توانند فعال شوند.»

دبیرکل ناتو در ادامه از نشست شورای روسیه- ناتو خبر داد. این نشست نخستین دیدار شورای روسیه - ناتو پس از اقدام روسیه برای الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود است. ناتو پس از این اقدام روابط خود با مسکو را به طور موقت قطع کرده بود.

به نقل از راسموسن، ناتو تصمیم دارد همکاری‌های ‌خود با اوکراین را گسترش دهد. از جمله قرار است کشورهای عضو ناتو در توافق‌های دو جانبه‌ای با دولت کی‌یف به مدرن‌سازی ارتش اوکراین کمک کنند.

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در نظر دارد چهارشنبه در چهارچوب یک سفر اروپایی، در ورشو پایتخت لهستان با پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور منتخب اوکراین دیدار کند.

کاخ سفید اعلام کرده برای باراک اوباما مهم است که در دیدار مستقیم با پوروشنکو تأکید کند که آمریکا خود را در برابر مردم اوکراین مسئول می‌د‌اند.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز پیروزی قاطع پوروشنکو در انتخابات اوکراین را فرصتی برای تمامی شهروندان این کشور دانست تا در "کنار هم برای پایان دادن به بحران این کشور تلاش کنند."

او همزمان از اینکه "مسکو تاکنون از انجام اقدامات ضروری" در این زمینه خودداری کرده است ابراز تأسف کرد. رودز تصریح کرد که نشانه‌های از عقب‌نشینی نیروهای ارتش روسیه دیده می‌شود اما "هیچ نشانی مبنی بر آمادگی مقامات روسیه برای گفت‌وگو" نیست.

انتهای پیام

کد N311786

وبگردی