آفتاب

بازداشت رهبر سابق گروه جدایی‌طلب اِتا

بازداشت رهبر سابق گروه جدایی‌طلب اِتا

وزیر کشور اسپانیا از دستگیری رهبر ارشد سابق گروه جدایی‌طلب باسک (اِتا) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی،‌ به نقل از صدای روسیه، پیشتر "هاریت آگوئیره گارسیا" 35 ساله در سال 2005 با حکم جلب بین المللی در فرانسه بازداشت شده بود و در اسپانیا زندانی شد. اتهام وی در آن زمان کشتن معاون یکی از شهردارهای اسپانیا در مارس سال 2001 بود.

در آن زمان گمان می رفت که وی مرد شمار 2 شاخه نظامی اتا باشد با این حال مشخص نیست که وی چه زمانی آزاد شده است و یا دلیل بازداشت دوباره وی چیست.

سازمان جدایی طلب منطقه باسک اسپانیا موسوم به اتا (ETA) در سال 1959 تاسیس شد و از یک گروه مجری فعالیت‌های فرهنگی به یک گروه نظامی و خواستار استقلال منطقه باسک تبدیل شد. اتا مخفف اسم یک گروه مارکسیستی مسلح باسکی است که هدف آن، جدایی منطقه‌ باسک از اسپانیا و فرانسه و تاسیس یک کشور مستقل در تمام مناطق باسک است.

این گروه جدایی طلب اخیرا در اقدامی تاریخی اعلام کرد که سلاح‌های خود را زمین می گذارد و دست از فعالیت‌های مسلحانه می کشد.

اتا در سال 2011 پایان خشونت ها را اعلام کرد با این حال این گروه متهم به کشتن 829 تن طی چهار دهه است. این گروه با تیراندازی و بمب گذاری‌ها تلاش کرد که منطقه باسک را به کشور تبدیل کند.

انتهای پیام

کد N311769

وبگردی