آفتاب
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد

پذیرش دستیار تخصصی طب ورزش در علوم‌ پزشکی شهید بهشتی از مهر ماه

پذیرش دستیار تخصصی طب ورزش در علوم‌ پزشکی شهید بهشتی از مهر ماه

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ایجاد رشته‌های جدید در این دانشگاه گفت: رشته‌های طب سالمندی، بیماری‌های سطح چشم و طب ورزش از جمله رشته‌هایی است که در مراحل تصویب و شکل‌گیری و یا پذیرش دانشجو قرار دارند.

دکتر صدوقی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر اینکه با وجود تغییرات مداوم در نیازهای سلامت کشور نمی‌توان جلوی رشد کمی رشته‌های علوم پزشکی را به طور کامل گرفت، اظهار کرد: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصمیم دارد رشته‌های جدیدی را با برنامه‌ریزی ایجاد کند که طب سالمندی یکی از این رشته‌ها است.

وی با اشاره به حرکت جمعیت ایران به سوی سالمندی و لزوم ایجاد یک تخصص مرتبط در این حوزه خاطرنشان کرد: مجوز ایجاد رشته طب سالمندی از سوی وزارت بهداشت مشروط به ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز این رشته صادر شده است.

صدوقی گفت: زیرساخت‌های مربوط به رشته طب سالمندی در بیمارستان طالقانی شکل می‌گیرد و پس از اخذ مجوز نهایی از سوی وزارت بهداشت راه‌اندازی خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این دانشگاه با توجه به نیازسنجی‌هایی که از سوی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و همچنین امکانات موجود در دانشگاه درخواست ایجاد رشته‌های جدید را به وزارت بهداشت پیشنهاد می‌دهد، تصریح کرد: رشته تخصصی بیماری‌های سطح چشم از جمله دیگر رشته‌های جدیدی است که مجوز ایجاد آن از سوی وزارت بهداشت در حال بررسی است و در حال حاضر دانشگاه مشغول ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز و تدوین برنامه درسی آن است تا بتواند مجوز نهایی را نیز کسب کند. این رشته درواقع یکی از گرایش‌های فلوشیپ چشم‌پزشکی محسوب می‌شود.

پذیرش دستیار تخصصی در رشته طب ورزش از مهرماه امسال

به گفته صدوقی، طب ورزش از جمله رشته‌های جدیدی است که موفق به کسب مجوز نهایی وزارت بهداشت شده است و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مهرماه سال جاری در این رشته دستیار تخصصی می‌پذیرد.

وی افزود: علاوه بر رشته‌های ذکر شده درخواست ایجاد حدود 15 رشته دیگر نیز از سوی دانشکده‌های مختلف به وزارت بهداشت داده شده است که در دست بررسی قرار دارند.

دکتر صدوقی با اشاره به اینکه وجود یک برنامه دقیق آموزشی که معمولا توسط روسای بخش و مدیران گروه تنظیم می‌شود همراه با نظارت کافی در بیمارستان‌های آموزشی به خودی خود می‌تواند بر تقویت کیفی و کمی آموزش اثرگذار باشد، افزود: افزایش نظارت و برنامه ریزی در بیمارستان‌های آموزشی و تقویت جایگاه معاونین آموزشی و حضور فعال اساتید در مراکز آموزشی در ارتقا کیفی آموزش موثر بوده است.

افزایش تعداد کورس‌های مجازی بهشتی تا سال آینده تا 30 درصد

افزایش میزان آموزش‌های مجازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از دیگر نکاتی بود که صدوقی به آن اشاره کرد و گفت: بحث مجازی‌کردن آموزش‌ها در دو بخش آموزش مداوم و آموزش‌های علوم پزشکی در مقاطع مختلف مطرح می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه مناسب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارائه آموزش‌های مداوم اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش آموزش‌های مداوم مجازی در رتبه اول و به صورت کلی در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در بخش آموزش‌های مداوم دانشگاه با دو دسته از افراد شامل اعضای هیئت علمی خود دانشگاه و پزشکانی که تحت نظارت دانشگاه قرار دارند مواجه است که در هر دو بخش دانشگاه و انجمن‌های علمی در سطح دانشگاه در حال ارتقاء آموزش‌های مجازی در زمینه آموزش مداوم هستند.

وی همچنین در رابطه با افزایش رشته‌ها و دروس مجازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در حال حاضر رشته آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد به صورت کامل به شکل مجازی ارائه می‌شود با این حال احتمال اینکه رشته دیگری به صورت تماما مجازی راه‌اندازی شود کم است.

صدوقی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصمیم دارد طی سه تا چهار سال آینده 10 تا 30 درصد کورس‌های آموزشی را به صورت مجازی ارائه دهد، ادامه داد: طبق برنامه‌ای که در جهت ارتقاء جایگاه آموزشی مجازی طراحی شده است حرکت در جهت مجازی‌ کردن نیازمند زیرساخت‌هایی چون اینترنت مناسب، امکانات سخت‌افزاری و طراحی محتوای درسی مناسب با آموزش مجازی است.

وی با بیان اینکه آموزش مجازی در رشته چشم‌ پزشکی نیز ارائه می‌شود، اظهار کرد: البته این آموزش در زمینه مجازی است که دانشجویان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره طرح استفاده از ظرفیت مازاد پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی دارای یک پردیس بین‌المللی است که استادان، نحوه ارائه دروس،‌ امکانات و کیفیت آموزشی آن تقریبا مشابه پردیس اصلی دانشگاه است.

وی با اشاره به اینکه دروس به زبان فارسی در این پردیس ارائه می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود 100 دانشجوی خارجی در پردیس بین‌المللی تحصیل می‌کنند و سایر دانشجویان ایرانی هستند زبان آموزش دروس پزشکی در این پردیس فارسی است. با این حال دانشگاه برنامه‌هایی مبنی بر تبدیل پردیس بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به یک پردیس بین‌المللی واقعی دارد.

صدوقی با اشاره به اینکه تاکنون فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه طبق برنامه‌های پراکنده‌ای انجام می‌شد، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر فراگیرانی در مقطع فلوشیپ از کشورهای مختلف از جمله عراق جذب و تربیت شده‌اند و دانشگاه تصمیم دارد فعالیت‌های بین‌المللی را به صورت مدون افزایش دهد همچنین در حال حاضر نیز بسیاری از استادان برای شرکت در دوره‌های آموزشی و حتی تدریس در دانشگاه‌های خارجی به کشورهای دیگر می‌روند که همین امر اعتبار خوبی برای این دانشگاه به حساب می‌آید.

آزمون‌های واگذار شده به دانشگاه‌ها با توجه به سطح علمی همان داشگاه انجام می‌شود

وی همچنین درباره واگذاری برخی از آزمون‌ها به دانشگاه گفت: طی سال‌های گذشته برگزاری برخی از آزمون‌ها مثل آزمون ارتقا به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور واگذار شد و در حال حاضر تنها چند آزمون اصلی به صورت سراسری توسط وزارت بهداشت برگزار می‌شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه با توجه به حساسیت آزمون‌های علوم پزشکی ادامه روند فعلی ناگزیر است و تغییر آن نیازمند کارشناسی دقیق است، ادامه داد: واگذاری این آزمون‌ها در حال حاضر اولویتی نیست که بتوان به آن پرداخت.

وی همچنین درباره نحوه برگزاری آزمون‌های داخلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که زمانی که یک آزمون واگذار می‌شود امتحانات و کیفیت آزمون در دانشگاه‌های مختلف متفاوت خواهد بود بنابراین با توجه به رتبه و جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آزمون‌های این دانشگاه از سطح بالا و کیفیت مناسب برخوردار است.

اجرای شیوه نامه جدید تعیین مدیرگروه از پایان اردیبهشت‌ ماه

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در رابطه با شیوه‌نامه جدید تعیین مدیران گروه‌ها اظهار کرد: طبق این شیوه‌نامه انتصاب مدیران گروه‌های آموزشی به صورت مشورتی با اعضا هیأت علمی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این شیوه‌نامه روی سایت دانشگاه قرار گرفته است، تصریح کرد: شیوه‌نامه جدید انتخاب مدیر گروه از پایان اردیبهشت ماه اجرا می‌شود.

انتهای پیام

کد N311724

وبگردی