آفتاب
گزارش اختصاصی ایرنا؛

سوریه و نشانه های تغییر

سوریه و نشانه های تغییر

دمشق - ایرنا - گمرک مرزی لبنان و سوریه، نه ایستگاه اول و نه ایستگاه آخر است! زیرا از سه سال پیش تروریست ها در هر دو سو کمین کرده اند، ولی با همه این ها، از چند ماه قبل، اوضاع تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، این گمرک مرزی در دره بقاع ، بعد از دو سه سال که وضعیت به شدت نظامی داشته ، این روزها چهره عوض کرده و دوباره به حالت عادی برگشته است.

اعتراض های یک مرد میانسال و یک زن جوان، در روز شنبه همین هفته، باعث شد تا مامور گذرنامه مرز لبنان که به دلیل ازدحام اعصاب درست و حسابی نداشت، دست ازکار بکشد و ادامه کارش را به برقراری نظم از سوی مسافران کند.

ازدحام و ترافیک خودروهایی که در دو سوی مرز صف کشیده بودند، کار را برای ماموران مرزی سخت کرده بود، بویژه که مدتها بود این نقطه مرزی، رفته رفته داشت به منطقه ای متروکه تبدیل می شد.

صف های طویل داخل سالن ها هم حکایت از روزهایی دارد که نوید آرامش را در آینده ای نزدیک در سوریه می دهد؛ آرامشی که نشانه های آن را می توان در برگزاری یک انتخابات مهم برای تعیین رییس جمهوری جدید این کشور مشاهده کرد.

ماموران گمرک مرزی حاضر به گفت و گو نیستند. اما یکی از ماموران ، از بازگشت این مرز به وضعیت عادی ابراز خوشحالی می کرد و می گفت، با عملیات موفقیت آمیز ارتش سوریه بویژه از القصیر تا القلمون، اوضاع هر روز بهتر می شود.

این روزها که موسم انتخابات در سوریه است، موج بازگشت خانواده هایی که به خاطر جنگ دمشق و شهرهای دیگر را ترک کرده و به لبنان پناه برده بودند، افزایش می یابد؛ آنها که تلاش کردند برای انتخابات به دمشق بروند. البته خیلی ها نیز هفته گذشته در بیروت پای صندوق های رای رفتند که ازدحام دهها هزار نفری آنان ناظران لبنانی و منطقه را شوکه کرد.

اکنون بعد از گذشت نزدیک به 40 ماه از روزی که بازیگوشی چند نوجوان در شهر کوچک درعا در جنوب سوریه، این کشور با ثبات منطقه را به ورطه جنگ و ویرانی کشاند، بخش های مهم و استراتژیک توسط ارتش این کشور پس گرفته شده و کشور اگر چه با شیبی ملایم، اما در مسیر آرامش قرار گرفته است.

به عقیده ناظران و کارشناسان منطقه، عملیات زنجیره ای ارتش سوریه از قصیر تا حلب و حمص و قلمون و حالا در درعا، نیروهای تروریستی را که از کشورهای مختلف در آنجا گردآمده اند، در آستانه فروپاشی قرارداده است.

این کارشناسان، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه ، در موعد مقرر را نشانه اقتدار دولت و ارتش این کشور در برقراری امنیت و اداره کشور می دانند و اعتقاد دارند نتایج این انتخابات ، نقش تعیین کننده ای در آینده سوریه خواهد داشت.

خاورم**1770**1586
کد N311642

وبگردی