آفتاب

چین مواضع آمریکا و ژاپن در نشست امنیت آسیا را تحریک آمیز دانست

چین مواضع آمریکا و ژاپن در نشست امنیت آسیا را تحریک آمیز دانست

کوالالامپور – ایرنا – چین روز یکشنبه و در آخرین روز از سیزدهمین نشست امنیت آسیا در سنگاپور، مواضع شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا در قبال پکن را ˈتحریک آمیزˈ خواند و آن را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، ˈوانگ گوانگ جونˈ معاون ستاد مشترک ارتش چین که در نشست سنگاپور شرکت کرده است، سخنان نخست وزیر ژاپن و وزیر دفاع آمریکا را بی پایه و اساس خواند و گفت: سخنان هیگل تهدید آمیز و غیرسازنده است و نشانگر زورگویی و استیلاجویی آمریکا می باشد.

وی گفت: چین درباره مسایل مربوط به حق حاکمیت و مرزهای زمینی و دریایی خود هیچگاه به طور مبتکرانه اقدامی تحریک آمیز انجام نداده است، بلکه این طرف های مربوط هستند که اقداماتی تحریک آمیز انجام می دهند.

به گفته معاون ستاد مشترک ارتش چین، دولت این کشور ˈهمیشه مجبور به در پیش گرفتن تدابیری برای مقابله است. در ضمن سخنان وزیر دفاع آمریکا برای ایجاد روابط جدید بین چین و آمریکا سازنده نیستˈ.

افزایش تنش ها بین ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین و ویتنام با چین بر سر مناطقی از اراضی آب های دریای چین جنوبی که دارای منابع غنی نفت و گاز است از موضوعات اصلی نشست سه روزه امنیت آسیا در سنگاپور است.

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا روز شنبه در این نشست به اختلافات ارضی در دریای چین جنوبی اشاره کرد و گفت: ادعای ارضی چین در دریای چین جنوبی در حال بی ثبات کردن منطقه است و حل و فصل اختلافات با دیگر کشورها را افزایش داده و شرق آسیا را تهدید می کند.

وی گفت واشنگتن به طور جدی با هر تهدید، ارعاب و اجبار چین در مورد سرزمین های مورد اختلاف مخالف است و آمریکا در مقابل این ادعاها طرف خاصی را نمی گیرد.

به گفته وی، واشنگتن زمانی که اصول پایه ای نظم بین المللی تهدید شده و مورد چالش قرار گیرد به سوی دیگر نگاه نمی کند.

وی ضمن ارسال پیام روشن به چین گفت آمریکا اگر نظم بین المللی تهدید شود منفعل نخواهد ماند.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز روز جمعه در نشست امنیت آسیا در سنگاپور گفته بود کشورهای جنوب شرق آسیا می توانند در تلاش های خود برای دفاع از حریم هوایی و دریایی از حمایت همه جانبه توکیو برخوردار باشند.

نماینده چین در نشست امنیتی سنگاپور گفته است نخست وزیر ژاپن به دنبال بزرگ کردن مشکلات است و با این بهانه درپی تغییر سیاست امنیتی این کشور است که نگران هایی بدنبال خواهد داشت.

نشست امنیت آسیا (شانگریلا) از سال 2002 تاکنون به عنوان یک عنصر کلیدی امنیت منطقه ای برگزار می شود.

در سیزدهمین نشست امنیت آسیا در سنگاپور 27 وزیر دفاع و هیات نظامی از کشورهای مختلف شرکت کرده اند.

آساق**1611
کد N311565

وبگردی