آفتاب

تدابیر امنیتی شدید در بانکوک

تدابیر امنیتی شدید در بانکوک

انبوهی از نیروهای پلیس و ارتش تایلند به منظور جلوگیری از هرگونه اعتراضات علیه کودتای 22 مه در این کشور در مرکز شهر بانکوک مستقر شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی رخ داد که فرمانده ارتش تایلند در اظهاراتی گفت: بازگشت به دموکراسی در این کشور بیش از یک‌ سال به طول خواهد انجامید.

ژنرال پرایوت چان اوچا، فرمانده ارتش تایلند در یک سخنرانی تلویزیونی طی روز جمعه اظهار کرد:‌ ارتش برای آشتی با نیروهای سیاسی مخالف خود در تایلند و انجام اصلاحات نیاز به زمان دارد.

پرایوت پس از تشریح طرح اصلاحات خود خواهان خویشتنداری هم‌پیمانان بین‌المللی تایلند شد.

با این وجود پاسخ دولت‌های خارجی به وی تداوم فشار بر خونتای نظامی حاکم به منظور مطالبه سریع انتخابات بود.

چاک هاگل، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس امنیتی در سنگاپور از نیروهای مسلح تایلند خواست بازداشت شدگان را آزاد کرده، به سانسور پایان داده و سریعا قدرت را به مردم تایلند از طریق انتخابات آزاد و عادلانه بازگردانند.

همچنین استرالیا روابط خود را با ارتش تایلند قطع کرده و سفر رهبران کودتای این کشور به استرالیا را ممنوع کرد.

پرایوت در سخنرانی خود گفت: ‌ما درک می‌کنیم که در یک جهان دموکراتیک زندگی می‌کنیم. همه چیزی که ما می‌خواهیم این است که به ما برای اصلاحات زمان بدهید.

وی افزود: ما معتقدیم شما پیش از یک نظام دموکراتیک مخدوش فرمانروایی ما را انتخاب خواهید کرد.

این در حالی است که تدابیر امنیتی در محل بنای پیروزی در شهر بانکوک که کانون اعتراضات طی چند روز پیش بود بسیار شدید بود. تعطیلی ایستگاه قطار شهری بانکوک در این منطقه باعث کاهش تعداد مردم در خیابان‌ها و پیاده‌روها شد.

نیروهای پلیس از پیش تدابیر امنیتی را برقرار کرده و دست‌کم هفت کامیون بزرگ را در منطقه مستقر کردند. همچنین کامیون‌ها و نیروهای پلیس در طول خیابانی در نزدیکی یک مرکز خرید بزرگ در مرکز بانکوک مستقر شدند. چند روز پیش این مرکز خرید نیز محل اعتراضات بود. یک معترض که قصد اعتراض در یک مرکز خرید در مرکز بانکوک را داشت، از دست پلیس فرار کرد. همچنین سه معترض دیگر در مقابل رستورانی در این منطقه دست به اعتراض زده و خواهان بازگشت کشور به دموکراسی شدند. با این وجود خشونتی جدی رخ نداد.

فعالان معترض تایلندی پیشتر در شبکه‌های اجتماعی گفته بودند که قصد دارند امروز (یک‌شنبه) یک تظاهرات بزرگ را برای مطالبه دموکراسی برگزار کنند.

فرمانده ارتش تایلند در سخنرانی 40 دقیقه‌ای خود یک فرایند سه مرحله‌ای اصلاحات را که با آشتی شروع می‌شود، تشریح کرد. طی این فرآیند قرار است یک قانون اساسی موقت تدوین شده، یک نخست‌وزیر و کابینه موقت نیز منصوب شوند. در مرحله پایانی نیز قرار است انتخابات برگزار شود.

انتهای پیام

کد N311502

وبگردی