آفتاب
سعید زیبا کلام در همایش «آدرس غلط»

مشکلات معیشتی در سوءمدیریت ها نهفته است نه تحریم‌ها

مشکلات معیشتی در سوءمدیریت ها نهفته است نه تحریم‌ها

در بندی از مفاد توافقنامه ژنو آمده است که «امکان بازگشت» مقدار توافق شده از درآمدهای نفتی فراهم شود که بر این اساس می‌بینیم که «امکان بازگشت» تفاوت جدی با «بازگشت» دارد.

یک استاد دانشگاه گره زدن امر معیشت با تحریم ها را یک خطای بزرگ دانست و گفت:ما باید مشکلات معیشتی را در جای دیگری دنبال کنیم و آن در سیاست‌ها و سوء مدیریت‌های مسئولین نهفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا سعید زیبا کلام در نشست هم اندیشی اساتید با عنوان «آدرس غلط» (دلواپیس از گره زدن چرخ زندگی مردم به مذاکرات هسته‌ای) که عصر امروز به همت کمیته حفظ صیانت از منافع ملی ایران در تالار دانشگاه تهران برگزار شد،طی سخنانی اظهار داشت: اصل موضوع فن آوری هسته‌ای و چگونگی تحریم ماجرای مهم و بنیادینی است که باید به آن پرداخت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: آقای روحانی با این تصور و یا پیش فرض اشتباه که کاهش فن آوری به رفع تحریم‌ها خواهد انجامید، توافق نامه ژنو را رقم زدند. حال سوال عمده‌ای که بر این اساس مطرح می‌شود این است که آیا توافق نامه ژنو، تحریم‌ها را مرتفع کرد که در نتیجه آن بتوانیم به چرخ معیشت و زندگی مردم رونق بخشیم؟

وی فروش نفت، بازگشت حدود صد میلیارد دلار اموال مسدود شده ایران در بانک‌های خارجی، تحریم‌های اعمال شده توسط قعطنامه شورای عالی امنیت ملی سازمان ملل، تحریم‌های اعمال شده از طرف اتحادیه اروپا و همچنین تحریم‌هایی که از طرف امریکا و با همکاری کنگره امریکا اعمال شده است را از مهمترین شاکله‌های تحریم عنوان کرد.

زیبا کلام افزود: بر اساس این 5 شاکله می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا با توافق ژنو این تحریم‌ها ترک برداشته یا خیر؟ که بر این اساس یکی از مفاد توافق نام ژنو این است که تلاش‌ها جهت کاهش بیشتر فروش نفت خام ایران مکث می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه این مطلب افزود: بر این اساس این بند از توافق نامه بر این واقعیت دلالت دارد که طول تحریم حتی یک میلی متر کاهش پیدا نمی‌کند.

زیبا کلام همچنین گفت: اگر کسی راجع به این برداشت کمترین شکی دارد. با ادامه این جمله که می گوید: (به طوری که مشتریان موجود بتوانند میانگین نفت وجود را خریداری کنند) این نگرانی را برطرف می کنند که شاید ما اشتباه کرده باشیم و آقای روحانی و دکتر ظریف درست می گویند. بنابراین اساس این مفاد توافقنامه، ما نه حتی می‌توانیم میانگین نفت را افزایش دهیم و نه می توانیم مشتریان خود را تغییر دهیم.

زیبا کلام در خصوص بازگشت حدود صد میلیارد دلار اموال مسدود شده ایران در بانک‌های خارجی نیز گفت: در بندی دیگر از مفاد این توافق نامه آمده است «امکان بازگشت» مقداری توافق شده از درآمدهای نفتی فراهم شود. که بر این اساس می بینیم که امکان بازگشت تفاوت جدی با «بازگشت» دارد که در نتیجه آن از دوازده ژانویه که تاریخ عملیاتی شدن توافق نامه است تا کنون باید در حدود شش یا هفت از این در آمدها را که چیزی حدود سه میلیارد یا بیشتر می‌شود را دریافت کرده باشیم. اما چرا هیچ کدام این جمله را از مسئولین نمی‌نشنویم که این مقادیر برداشت شده و یا قابل برداشت و بهره برداری است و به جای آن سخنان متفاوتی را می شنویم و این دقیقا همان معنای «بازگشت فراهم شدن» است.

وی همچنین افزود: رکن دیگر مربوط به تحریم های شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا و دولت امریکا است که بر این اساس یکی از مفاد این توافق نامه از این قرار است که هییچ تحریم جدیدی مرتبط با هسته‌ای از طرف شواری عالی امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در دولت آمریکا اعمال نخواهد شد و توصیح این که این تحریم های جدید چه معنایی دارد پر واضح است و لزومی به توضیح نیست.

زیبا کلام خاطرنشان کرد: بنابراین تمام تحریم های شورای امنیت و اتحادیه اروپا و دولت امریکا بر سر جای خود باقی است؛ و قید دیگری نیز که در این بند مورد توجه است این است که هیچ تحریم جدیدی مرتبط با هسته ای اعمال نخواهد شد که بر این اساس ما دیدیم که چهار روز بعد از توافق نامه ژنو، کشتیرانی در کشورهای مرتبط با خدمات کشتیرانی توسط امریکا تحریم شدند و زمانی که این موضوع توسط مسئولین وزارت خارجه پیگیری شد، وندی شرمن اعلام کرد که این تحریم ها هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: همچنان که می بینیم به راحتی می‌توانند با جایگزین کردن قید حمایت از تروریست و حقوق بشر و امثال آن به جای هسته‌ای، ایران را مورد تحریم قرار دهند و بنابر این باب تحریم ها چهار طاق باز است.

این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: یک خطای بزرگی در این جا اتفاق افتاده است و آن گره زدن امر معیشت به تحریم ها است. چرا که ما باید مشکلات معیشتی را در جای دیگری دنبال کنیم و آن در سیاست‌ها و سوء مدیریت‌های مسئولین نهفته است.

کد N311298

وبگردی