آفتاب
استاد دانشگاه آلابامای جنوبی در گفتگو با مهر:

غرب و روسیه در نهایت درباره اوکراین به تفاهم خواهند رسید/ پروشنکو بهترین گزینه برای روسیه بود

غرب و روسیه در نهایت درباره اوکراین به تفاهم خواهند رسید/ پروشنکو بهترین گزینه برای روسیه بود

پروفسور نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در گفتگو با خبرگزاری مهر به تشریح دلایل نرمش روسیه در قبال تحولات اوکراین و آینده کشمکش بین روسیه و غرب پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین و انتخاب پروشنکو به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور اظهار نظرهای مقامات روسی و پروشنکو حکایت از نوعی نرمش در رفتارها و مواضع ماه های اخیر مقامات دو کشور در قبال بحران در شرق این کشور دارد. بطوریکه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با وجود مخالفت با برگزاری انتخابات در این کشور قبل از حل برخی مسائل در شرق این کشور بلافاصله از همکاری کشورش با رئیس جمهور منتخب خبر داد.

از سویی دیگر هم پروشنکو اعلام کرد برقراری امنیت در اوکراین بدون همکاری روسیه امکان پذیر نیست.

به همین منظور خبرنگار خبرگزاری مهر گفتگویی با پروفسور نادر انتصار استاد و رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا انجام داده و جویای نظرات وی در خصوص این نرمش در مواضع دو طرف شد. که مشروح این گفتگو در ذیل آمده است:

خبرگزاری مهر -گروه بین الملل: همانطوریکه می دانید روسیه مخالف برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین بود و خواستار برخی اصلاحات در مناطق شزقی اوکراین قبل ازبرگزاری انتخابات بود اما بعد از اعلام نتایج با چرخشی در مواضع خود برای گفتگو با کی یف اعلام آمادگی کرد چرا ما شاهد این تغییر موضع روسیه هستیم و آیا این یک اقدام تاکتیکی است؟

انتصار: از دیدگاه مسکو پروشنکو 48 ساله که ملقب به سلطان شکلات است و توانست 55 درصد آراء را به خود اختصاص دهد بهترین کاندیدا برای روسیه بود. زیرا او دارای منافع اقتصادی در روسیه است و روسیه هم به خوبی وی را می شناسد. وی نسبت به دیگر کاندیداها فردی عملگرا تر و دارای احساسات ضد روسی که ما این روزها در کی یف شاهد هستیم نیست.

- از طرف دیگر ما شاهد هستیم که پروشنکو اعلام می دارد که برقراری امنیت در منطقه بدون مشارکت روسیه غیرممکن است. آیا اتخاذ چنین مواضعی از سوی وی یک اقدامی تاکتیکی است؟

- پروشنکو تشخیص داده است که اوکراین نیاز به روابط عادی و غیرتهدید آمیز با روسیه دارد زیرا از این طریق می تواند امنیت اوکراین را به بهترین شکل تضمین کند و مجددا تکرار می کنم که پروشنکو به اندازه کافی عملگرا است تا بتواند این مسئله را درک کند.

- با توجه به شرایط ایجاد شده شما آینده تحولات اوکراین و کشمکش غرب به رهبری آمریکا و روسیه را چگونه می بینید به ویژه وقتی که شاهدیم که سرگئی لاوروف تاکید می کند روسیه و اوکراین برای حل مشکلات نیازی به میانجیگری غرب ندارند؟

- بعد از فروکش کردن گرد و غبارها غرب و روسیه بر سر موضوعات رقابتی خود در اوکراین به یک تفاهم خواهند رسید. بطوریکه روسیه دیگر از تهدید تمامیت ارضی اوکراین دست خواهد کشید و به درخواست اوکراین برای نزدیکی بیشتر به غرب تن خواهد داد و از سویی دیگر هم غرب و آمریکا به نوبه خود منافع امنیتی روسیه را در اوکراین و خط قرمزهای روسیه را خواهد پذیرفت.

---------------

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N311146

وبگردی