آفتاب

تحلیلگر مسایل خاورمیانه:امیرکویت طرح هایی برای بهبود روابط تهران- ریاض دارد

تحلیلگر مسایل خاورمیانه:امیرکویت طرح هایی برای بهبود روابط تهران- ریاض دارد

تهران-ایرنا- یک تحلیلگر مسایل خاورمیانه با بیان اینکه سفر امیرکویت به تهران تاثیرات مثبتی بر منطقه خواهد داشت گفت:وی در دیدارهای خود با مقامات ایرانی طرح ها و دیدگاه هایی برای بهبود روابط تهران - ریاض و تقویت مناسبات دو کشور ارائه خواهد کرد.

«امیر موسوی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، سفر امیرکویت به تهران را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: سفر شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت به تهران، سفر بسیار مهم و تاریخی است.

وی افزود: دولت کویت در شرایط مختلف در کنار جمهوری اسلامی قرار داشته و به لحاظ جهت گیری های سیاسی یکی از نزدیک ترین موضوع گیری ها را با ایران به ویژه در موضوع سوریه و عراق داشته است.

این تحلیلگر مسایل سیاسی به روابط خوب تهران و کویت اشاره کرد و گفت: امیر کویت تنها مسوول سطح بالای کشورهای حوزه خلیج فارس است که سفری به عراق داشت و در اجلاس سران عرب در بغداد شرکت کرد و البته به خاطر این موضوع بسیار مورد انتقاد کشورهای عربی قرار گرفت.

موسوی درباره موضوعات مورد بحث در این سفر مهم گفت: به طور قطع موضوع اساسی این سفر روابط دو جانبه است و موضوعاتی نظیر مسایل امنیتی، اقتصادی، مرزی و تبادلات دریایی بحث و بررسی خواهد شد.

وی تصریح کرد: سفر امیرکویت به تهران می تواند تحولاتی در روابط ایران و عربستان به همراه داشته باشد و در نهایت این سفر تاثیرات مثبتی بر منطقه خواهد داشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 از دیگر دلایلی است که کشورهای منطقه را برای بهبود روابط با تهران تشویق کرده است.

موسوی با بیان اینکه دو طرف در این سفر از طریق گفت و گو ، بسیاری از مسائل منطقه ای و مهم را بررسی خواهند کرد،افزود: از نظرمن این سفر می تواند روابط شورای همکاری خلیج فارس را تقویت کند و به بهبود روابط جهان عرب و ایرانیان منجر شود.

وی رایزنی پیرامون آینده سوریه و عراق را از دیگر انگیزه های سفر شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح به تهران دانست و گفت: از آنجا که شرایط امنیتی در سوریه بهبود پیدا کرده و به زودی انتخابات در این کشور برگزار می شود، شرایط بعد از انتخابات این کشور نیازمند رایزنی کشورهای منطقه به ویژه با ایران به عنوان یک بازیگر مهم منطقه ای است .

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه عنوان کرد:علاوه بر سوریه، تحولات آینده عراق بعد از خروج نیروهای خارجی نیز برای کشورهای منطقه مهم است و این سفر می تواند به رایزنی پیرامون شرایط این کشورها و در نتیجه برقراری ثبات و آرامش در کل منطقه منجر شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما امیرکویت حاوی پیامی از سوی عربستان برای ایران است ، عنوان کرد : به نظرم تحولات عربستان و اظهارات وزیرخارجه این کشور، یکی از عوامل موثر در سفر امیر کویت به تهران بوده است؛ ضمن اینکه به نظر من بعد از این سفر تحولی در روابط ایران و عربستان ایجاد می شود.

این تحلیلگر مسائل منطقه ای گفت: دعوت رسمی مقامات عربستان از وزیرخارجه ایران برای سفر به این کشور را مثبت ارزیابی می کنم و اثر مثبت آن بر کل منطقه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، سفر دو روزه شیخ صباح آل احمد الصباح، امیر کویت از فردا یکشنبه (اول ژوئن) آغاز می شود .وی در این سفر قرار است مذاکرات مهمی درباره همکاری های منطقه ای و دوجانبه با مقامات ایران انجام دهد.

هیاتی بلندپایه متشکل از وزیران خارجه، نفت، امور مالی، تجارت و صنعت، شیخ صباح را در تهران همراهی می کنند.

سیام4**9173**1449
کد N310998

وبگردی