آفتاب

اشرف غنی: رئیس جمهور شوم ظرف یک هفته معاهده امنیتی با آمریکا را امضا می‌کنم

اشرف غنی: رئیس جمهور شوم ظرف یک هفته معاهده امنیتی با آمریکا را امضا می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان متعهد شد که در صورت پیروزی در دور دوم انتخابات، معاهده امنیتی با آمریکا را ظرف یک هفته امضا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اشرف غنی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در گفت‌وگو با جمعی از حامیانش در شهر هرات گفت: من متعهد می‌شوم تا توافقنامه امنیتی دو جانبه با آمریکا را در هفته اولی که ریاست جمهوری را تحویل بگیرم امضا کنم.

اظهارات وی یک روز پس از آن مطرح می‌شود که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که 32 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان تا اوایل سال 2015 به 9800 تن کاهش می‌یابد و خروج کامل تا پایان سال 2016 انجام خواهد شد.

اشرف غنی در اندیشکده شورای آتلانتیک تاکید کرد: دلیل اقدام من این خواهد بود که نیروهای امنیت ملی ما باید نسبت به مشارکت جهانیمان اطمینان حاصل کنند و منابع شامل منابع انسانی و مادی از طریق توافقنامه امنیتی دو جانبه برای افغانستان فراهم شود.

اشرف غنی که سابقا اقتصاددان بانک جهانی بود وعده داد که اصلاحات اساسی در افغانستان انجام دهد و رشد اقتصادی را که به گفته وی می‌تواند در سال جاری به صفر درصد برسد احیاء کند.

وی قرار است با عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان در 14 ژوئن بار دیگر برای تصدی کرسی ریاست جمهوری رقابت کند.

در دور اول انتخابات که در پنج آوریل برگزار شد عبدالله عبدالله 45 درصد و اشرف غنی 6 / 31 درصد آراء را از آن خود کرد.

حامد کرزای، رئیس جمهوری کنونی افغانستان از امضای توافقنامه امنیتی دو جانبه با آمریکا امتناع کرده است و امضای آن را به عهده رئیس جمهوری آتی کشورش قرار داده است.

انتهای پیام

کد N310784

وبگردی