آفتاب

ابراز علاقه جمعیت هلال احمر ایران و صلیب سرخ صربستان برای تقویت همکاریها

ابراز علاقه جمعیت هلال احمر ایران و صلیب سرخ صربستان برای تقویت همکاریها

بلگراد-ایرنا- مدیر کل عملیات و امور بشر دوستانه برنامه های بین الملل سازمان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و رییس صلیب سرخ صربستان جمعه شب در نشستی در بلگراد برای همکاری و امضای تفاهم نامه بین این دو نهاد ابراز علاقه کردند.

به گزارش ایرنا، ˈداود پورخانعلیˈ در دیدار با ˈدراگان رادووانوویچˈ با بیان گستردگی فعالیت های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در جهان و همچنین بنیه علمی و دانش فنی این سازمان جهت تربیت دانشجو، برای پذیرش دانشجو از صربستان اعلام آمادگی کرد.

وی همچنین عضویت ایران در هیات مدیره کمیته بین الملل صلیب سرخ جهانی را با رای بالا نشانه توانمندی ایران در عرصه بین المللی دانست.

پورخانعلی میزبانان خود در صلیب سرخ صربستان را جهت آشنا شدن بیشتر با فعالیت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای سفر به تهران دعوت کرد.

وی در این نشست با توجه به سیل و رانش زمین در صربستان ضمن ابراز تاسف از این حادثه دلخراش با بیان اینکه دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران با حکومت و ملت صربستان احساس همدردی می کنند، گفت: با تجربیات فراوانی که ایران از بلایاهای طبیعی دارد، برای تبادل تجربه و هر گونه مساعدت فنی و ارسال تجهیزات لازم آماده هستیم.

پورخانعلی همچنین در برنامه ای که از طرف صلیب سرخ صربستان برگزار شد روز جمعه از شهر اوبرنواتس در 35 کیلومتری جنوب غربی بلگراد که بیشترین خسارت به آن منطقه وارد شده است، دیدن کرد.

وی در این رابطه آمادگی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران را برای کمک اعتباری 50 هزار فرانک سوییس به سیل زدگان صربستان از طریق فدراسیون بین الملل جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر در اروپا اعلام کرد.

رییس صلیب سرخ صربستان هم در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از کمک جمعیت هلال احمر کشورمان به سیل زدگان در بازسازی خسارات وارد شده به مناطق مختلف صربستان، مخاطب ایرانی خود را با خسارات وارد شده به این کشور آشنا کرد.

دراگان رادووانوویچ همچنین در این نشست با اشاره به اینکه 39 شهر و منطقه در سراسر صربستان را سیل فرا گرفته بود، گفت که برای اسکان آوارگان و سیل زدگان 57 منطقه در بلگراد پایتخت صربستان و دیگر شهرهای این کشور اقدامات مقتضی انجام گرفت که حدود 3 هزار نفر از آنها هنوز در این مکان ها اسکان دارند.

وی با بیان اینکه هنوز میزان خسارات وارد شده از سیل در صربستان دقیقا اعلام نشده است، گفت که زیان وارد شده به این کشور بر اثر سیل و رانش زمین حدود یک و نیم میلیارد یورو برآورد شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه از جمله به خانه ها، هزار ها هکتار زمین زراعی، نیروگاه های برق، مراکز متعدد آبرسانی، مدرسه و بسیاری از راه های مواصلاتی کشور آسیب بزرگی وارد شده است، تلفات جانی از سیل را 33 نفر اعلام کرد.

رادوونویچ ضمن تشکر از احساس همدردی دولتمردان و ملت ایران با صربستان از پیشنهاد مدیر عامل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و امضای تفاهم نامه استقبال کرد.

پورخانعلی در این سفر نیز در دیدار جداگانه ای با ˈمجید فهیم پورˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد ضمن تشریح نشست با مقامات صلیب سرخ صربستان از همکاری ها و هماهنگی های سفارت ایران در بلگراد و پی گیری های شخص سفیر در تماس های مکرر با مقامات جمعیت هلال احمر ایران قدردانی کرد و این تلاش ها را موجب تسریع در اقدامات کنونی ایران برای کمک به سیل زدگان صربستان دانست.

وی همچنین قبل از سفر به صربستان در دیداری که با مسئولین صلیب سرح بوسنی و هرزگوین در سارایوو داشت ضمن اظهار تاسف از حادثه سیل در آن کشور و آمادگی جمعیت هلال احمر کشورمان برای کمک به سیل زدگان بوسنی و هرزگوین، خواستار همکاری های جمعیت هلال احمر دو کشور شد.

رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان در پیام های جداگانه ای ضمن ابراز تسلیت و همدردی با همتاهای خود در صربستان، دولت و ملت این کشور برای کشته شدگان این حادثه ناگوار و خانواده های مصیبت زده، صبر و شکیبایی از خداوند متعال مسئلت کردند.

اروپام**2061** 1337
کد N310677

وبگردی