آفتاب
رئیس سازمان اوقاف:

فاصله گرفتن از مفاهیم قرآنی مشکل اصلی جامعه اسلامی است

فاصله گرفتن از مفاهیم قرآنی مشکل اصلی جامعه اسلامی است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مشکل اصلی جامعه اسلامی، فاصله گرفتن از مفاهیم قرآنی است. اگر مفاهیم قرآنی در سطح جامعه ترویج پیدا کند کفار نمی‌توانند بر مسلمین سلطه کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مشکل اصلی جامعه اسلامی، فاصله گرفتن از مفاهیم قرآنی است. اگر مفاهیم قرآنی در سطح جامعه ترویج پیدا کند کفار نمی‌توانند بر مسلمین سلطه کنند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با موضوع «قرآن و تمدن اسلامی» که با حضور پژوهشگران و محققان ایران و 15 کشور جهان همزمان با سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار کرد: پژوهش و تحقیق به طور طبیعی به آیات قرآنی بر می‌گردد. تدبر در آیات قرآن را محقق و پژوهشگر باید مورد بحث و بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه در مورد تدبر قرآنی پژوهشگران بیشتر به مسائل عبادی، معنوی و فردی اشاره می‌کنند. اینها درست است و باید به این مسائل پرداخته شود. باید مبدا آفرینش، توحید و معاد را بفهمیم ولی در بین مبدا و معاد جامعه‌ای وجود دارد که در آن جامعه مسائل سیاسی و اجتماعی نیز است.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه را بفهمیم باید در آیات قرآنی تدبر کنیم. تدبر در مسائل سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی نیز مهم است. مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند شعار جهان اسلام باید بازگشت به قرآن باشد و حضرت امام خمینی (ره) فرموده‌اند رمز پیروزی جهان اسلام بازگشت به مفاهیم قرآنی است. ما اگر می‌خواهیم از مشکلات جهان امروز دور شویم فقط نباید تدبرمان در مسائل فردی و مذهبی باشد بلکه باید بر روی مسائل سیاسی و اجتماعی قرآن نیز تاکید کنیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: کشورهایی در جهان اسلام هستند که شبانه‌روز قرآن پخش می‌کنند و نماز می‌خوانند ولی باز هم مشکل دارند. پخش این آیات برای آنها ظاهری است. ما باید در آیات قرآنی تفکر و تدبر کنیم تا بتوانیم از آن ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

محمدی گفت: مشکل اصلی جامعه اسلام، فاصله گرفتن از مفاهیم قرآنی است. اگر مفاهیم قرآنی در سطح جامعه ترویج پیدا کند کفار نمی‌توانند بر مسلمین سلطه کنند. هدف از برگزاری اینگونه برنامه‌ها این است که مسائل اجتماعی قرآن در جامعه شکل بگیرد. باید بت‌های جهان که آمریکا و استکبار است شکسته شود. بدانیم که اسلام نیم قرن تمام امپراتوری‌ها را از بین برد و این به خاطر تدبری بود که رسول اکرم در مسائل قرآنی داشت.

وی افزود: در این مسابقه در داخل کشور بیش از 1600 اثر رسیده است که 20 نفر آنها در این مسابقات حضور پیدا کردند. ما باید مقالاتی را که از آنها به دست ما می‌رسد به برنامه تبدیل و کاری کنیم که این برنامه‌ها در سطح جامعه به صورت عملی و پژوهشی کارآمد شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری دبیر هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآن کریم اظهار کرد: اگر جایگاه والای تمدن اسلامی تبیین شود دیگر مسلمانان نسبت به پیشرفت‌های علمی و فناوری سایر ملت‌ها احساس ضعف نمی‌کنند.

وی افزود: فرهنگ جزئی از تمدن است و این فرهنگ شامل دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که بخش سخت‌افزاری شامل اندیشه‌ها، باورها، ضیافت‌ها، دانش‌ها و ... است و بخش نرم‌افزاری آن شامل عقاید، اخلاق، آداب و رسوم است و تمامی اینها زیرمجموعه حوزه تمدن هستند.

دبیر هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآن کریم یادآور شد: در هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآن کریم به مقوله تمدن و فرهنگ از منظر قرآن کریم پرداخته‌ایم که با شعار امسال تطابق دارد.

اکبری افزود: امیدواریم با چاپ و انتشار آثار برگزیده این همایش بتوانیم پژوهش‌های قرآنی را در سطح جامعه اجرا کنیم.

وی با برشمردن برخی از اهداف برگزاری این همایش، گفت: اشاعه فرهنگ توحیدی و قرآنی و تعظیم شعائر اسلام در سطح بین‌الملل که مورد تاکید قرآن است از جمله اهداف برگزاری همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی است.

دبیر هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآن کریم گفت: هدف این است که ما تمدن اسلامی را در متن زندگی مردم و اندیشه‌ها، اعتقادات، اخلاق، عبادات، رفتارهای اجتماعی، فردی، سیاسی و اقتصاد مردم متجلی کنیم.

اکبری خاطرنشان کرد: برای ترویج این گفتمان در سطح کشور 14 همایش مقدماتی در 14 دانشگاه واقع در مراکز استان‌های کشور اجرا شده است.

دبیر هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآن کریم گفت: ما در قالب برگزاری همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآن کریم به نوعی هم آسیب‌شناسی می‌کنیم و هم شبهات و آسیب‌هایی را که بر پیکره اسلام مبین وارد می‌شود دفع کنیم.

وی با اشاره به دریافت بیش از 700 اثر علمی اعم از مقاله، کتاب و طرح‌های پژوهشی توسط دبیرخانه هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآن کریم، گفت: مجموعا 40 اثر علمی به عنوان آثار برگزیده همایش امسال از سوی کمیته علمی انتخاب شده است که پنج اثر از برگزیدگان خارجی و 35 اثر نیز مربوط به برگزیدگان داخلی است.

انتهای پیام

کد N310551

وبگردی