آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

کوشکی: السیسی مجال استبداد نخواهد یافت

کوشکی: السیسی مجال استبداد نخواهد یافت

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: السیسی می‌داند دیگر زمان استبداد در مصر به سر آمده و او مجال استبداد نخواهد یافت.

صادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به روی کار آمدن السیسی در مصر به تحلیل وضعیت آتی این کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: السیسی در آخرین سخنان خود اعلام کرد که بحث امنیت را در اولویت کار خود قرار خواهد داد و فرصت را برای درگیری‌های داخلی هدر نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: از نظر من بحث تامین امنیت که از سوی السیسی مطرح شده به دو بخش مقابله با اخوان‌المسلمین و احزاب وابسته به آن و همچنین بحث گروه‌های تکفیری و مسلحی باز می‌گردد که دولت او را بسیار نگران کرده است زیرا او فعالیت‌های اخوان را برای خود خطرناک می‌داند و از سوی دیگر عملیات‌های تروریستی و مسلحانه در بخش‌هایی مانند شبه جزیره سینا نیز امکان بروز و ظهور مجدد دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه السیسی بیشترین انرژی خود را صرف مبارزه با اخوان‌المسلمین خواهد کرد، گفت: با توجه به عملکرد گذشته السیسی به نظر می‌رسد که از این پس او تلاش می‌کند که جدی‌تر با اخوانی‌ها مبارزه کرده و آنها را سرکوب کند زیرا تنها از این طریق است که احساس امنیت بیشتری خواهد کرد.

کوشکی در خصوص چگونگی حمایت مردمی از رییس‌جمهور منتخب مصر، اظهار کرد: باید ببینیم میزان شرکت مردم در دوره قبل که کاندیداهای متنوع‌تری در انتخابات حضور داشتند نسبت به این دوره چقدر تفاوت داشته زیرا به نظر می‌رسد در دوره قبل 53 درصد مصری‌ها در انتخابات شرکت کردند ولی این بار تنها 43 درصد واجدین شرایط پای صندوق‌های رای حضور یافتند که همین استقبال کم نقطه منفی برای السیسی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه السیسی در انتخاباتی دو نامزده روی کار آمده و رقیب او فردی مانند حمدین صباحی بود که رقیب جدی برای السیسی محسوب نمی‌شد به نظر می‌رسد مردم نیز او را حمایت نکنند چرا که در دوره قبل شاهد بودیم محمد مرسی طی رقابت جدی با احمد شفیق در مرحله دوم رقابت‌ها به عنوان رییس‌جمهور مصر انتخاب شد با این حال پس از یک سال اعتراض‌ها نسبت به عملکرد او آغاز شد و حال باید دید که السیسی با این درصد کم آرا چطور می‌خواهد در جامعه مصر روی کار بماند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سیاست‌های السیسی در عرصه سیاست خارجی، گفت: سیاست‌های او شباهت زیادی به سیاست‌های مبارک دارد یعنی به طور قطع السیسی نیز در بخش سیاست خارجی گرایش بیشتری به کشورهای غربی و کشورهای مرتجع عرب خواهد داشت. همچنین قطعا او نیز از محور مقاومت دوری خواهد کرد.

کوشکی در پایان با تاکید بر اینکه تجربه مردم مصر باعث شده است که دیگر اجازه روی کار آمدن دیکتاتورها را ندهند، تاکید کرد: قطعا السیسی نیز برای ایجاد استبداد در جامعه مصر فضای کمتری خواهد داشت چون مردم مصر طی دو سال گذشته در فضای ضد استبدادی قرار داشتند بنابراین دیگر اجازه نخواهند داد فضایی مانند زمان مبارک در کشورشان حاکم شود.

انتهای پیام

کد N310451

وبگردی