آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

مجتهدزاده: غرب در قبال اوکراین دچار اشتباه محاسباتی شد

مجتهدزاده: غرب در قبال اوکراین دچار اشتباه محاسباتی شد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: برقراری توازن در اوکراین می‌تواند منجر به حفظ صلح در منطقه و جهان شود.

پیروز مجتهد‌زاده، استاد ژئوپولیتیک و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا و غرب در این برهه از زمان باید ببینند که تلاش‌های آنها برای برخورد ژئوپولیتیکی شرق و غرب درست بوده یا نه.

وی ادامه داد: از نظر من این کار اشتباه بود زیرا، اتحادیه اروپا و غرب نیروهایی را تحریک کردند که در جریان فروپاشی شوروی سابق به نفع غرب سکوت کرده بودند، آن نیروها امروز با این تحریک‌ها مجددا جان گرفتند با این تفاوت که این بار در نهایت شرایط سوریه نیز به سود روسیه رقم خورد.

مجتهدزاده با بیان اینکه دخالت‌های غرب در اوکراین ورق را به نفع روسیه تغییر داد گفت: روسیه بدون اینکه متحمل تحولات جغرافیایی - سیاسی در منطقه بشود توانست برخی از استان‌های از دست رفته خود را به دست آورد و مرزهای منطقه حساس اروپای شرقی را که از زمان فروپاشی شوروی دست نخورده بود تغییر دهد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی خاطرنشان کرد: ممکن است غرب برای مدتی روسیه را متحمل تحریم‌ها و تنبیه‌های اقتصادی بکند، اما با نگاه کلی به جغرافیایی سیاسی منطقه در می‌یابیم که برد نهایی در اوکراین با آن کشور بوده و اروپا در این میان دچار زیان شده است.

وی با تاکید بر این که اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا پس از شکست در اوکراین باید درس عبرت بگیرند، افزود: آنها باید از موازنه‌های ژئوپولتیک جهان امروز درس گرفته و اجازه ندهند مرزهای جغرافیایی - سیاسی که پس از شوروی شکل گرفته است تغییر یابد.

مجتهد زاده ادامه داد: منطقه اروپای شرقی و میانی در حقیقت روی خط زلزله سیاسی شرق و غرب اهمیت زیادی برای صلح و امنیت جهان دارد با این حال نباید فراموش کرد که همین منطقه شاهد وقوع جنگ‌های جهانی اول و دوم بود و همچنان ظرفیت ایجاد جنگ‌های بعدی را هم دارد.

وی با اظهار امیدواری از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین گفت: بهتر است غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا اجازه بدهند شرایطی که امروز پس از انتخابات اوکراین باعث رفتن این کشور به سمت آرامش شده همچنان ادامه یابد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با پیروزی پوروشنکو درانتخابات اوکراین گفت: او مسبب جلوه ژئوپولیتیکی در منطقه شده که می‌تواند هم به روس‌ها از نظر سیاسی اطمینان بدهد و هم موجب امنیت خاطر ژئوپولیتیکی غرب شود بنابراین اگر غرب هم از روی کارآمدن پرروشنکو ابراز رضایت می‌کند شاید به این معنا باشد که آنها به این نتیجه رسیدند که باید وضعیت فعلی اوکراین به ثبات برسد تا همه از اثرات برخورد شرق و غرب در اوکراین در امان بمانند.

وی اوکراین را گسل سیاسی میان شرق و غرب دانست و تاکید کرد: منطقه‌ای که اوکراین در آن واقع شده محدوده‌ای زلزله خیز سیاسی است و نه تنها در گذشته باعث بروز جنگ‌های گسترده‌ای بوده بلکه در آینده هم به صورت بالقوه می‌تواند اختلافات بزرگی را ایجاد کند.

مجتهدزاده با بیان اینکه غرب و روسیه نباید اشتباهات گذشته خود در قبال اوکراین را تکرار کنند، گفت: انتخابات اخیر این کشور به غرب نشان داد که در قبال اوکراین دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند به همین دلیل امید می‌رود که نه تنها غرب بلکه روسیه هم دیگر آنها را تکرار نکند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان اوکراین را کشوری مرکب از گرایش‌های شرقی و غربی دانست و تاکید کرد: انتظار می رود پس از مدتها تنش و ناآرامی در اوکراین امروز که این کشور شاهد برگزاری انتخاباتی مسالمت آمیز بوده دولتمردان اوکراین هم به این نتیجه رسیده‌ باشند که نه تنها دیگر تضادی میان گرایش‌های شرقی و غربی ایجاد نکنند بلکه کشور را به سمت اتحاد و آرامش سوق دهند تا از این طریق در شرایطی برآمده از توازن به حفظ صلح منطقه و جهان هم کمک شود.

انتهای پیام

کد N310395

وبگردی