آفتاب
افزایش دخالت آمریکا در آفریقا /

برنامه های محرمانه پنتاگون در 4 کشور آفریقایی/حضور 8 ساله نظامی به بهانه آموزش نیرو

برنامه های محرمانه پنتاگون در 4 کشور آفریقایی/حضور 8 ساله نظامی به بهانه آموزش نیرو

یک روزنامه غربی از برنامه ویژه و محرمانه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در چهار کشور آفریقایی و حضور بلند مدت نظامی ایالات متحده در این کشورها به بهانه آموزش نیروهای زبده محلی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، وزارت دفاع آمریکا از سال گذشته میلادی برنامه ای ویژه و محرمانه را در چهار کشور آفریقایی به اجرا گذاشته و به موجب آن بخشی از نظامیان ویژه خود را به این چهار کشور اعزام کرده است.

بر اساس این گزارش، آموزش نظامیان لیبیایی که در روزهای گذشته خبر آن در رسانه های منتشر شد، نیز جزئی از این برنامه محرمانه است. به نوشته نیویورک تایمز، هدف از اجرای این برنامه گسترش مبارزه با تروریسم به ویژه القاعده در آفریقا و آموزش نیروهای ویژه برای استفاده در مواقع نیاز است.

بر اساس این گزارش، ضعف همیپمانان آمریکا در آفریقا برای مبارزه با تروریسم موجب شده تا واشنگتن به فکر اجرای برنامه ای جدید برای مقابله با القاعده در این قاره باشد به همین دلیل روی به آموزش نیروهای ویژه در چهار کشور لیبی، نیجر، موریتانی و مالی آورده است.

یکی از اهدافی که آمریکا از اجرای این برنامه به زعم خود به دنبال رسیدن به آن است، ایجاد نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم آفریقایی در پنج سال آینده است. نیروهایی که توانایی مبارزه با تروریستها و گروه های شورشی همچون بوکو حرام را داشته باشند.

همانطور که اشاره شد این برنامه در نظر دارد تا ظرف پنج سال اقدام به ایجاد نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم کند به عبارت دیگر حضور نظامی آمریکا در این چهار کشور دست کم تا پنج سال آینده محرز است. در این میان گزارشهایی درباره اینکه آموزش نیروهای لیبیایی توسط نظامیان آمریکایی هشت سال طول می کشد منتشر شده و این یعنی آنکه حضور نظامی آمریکا در قاره سیاه طولانی تر از مدتی خواهد بود که در گزارش نیویورک تایمز به آن اشاره شده است.

به گزارش  مهر، فعالیت گروه های دست پرورده ای همچون بوکو حرام و الشباب در آفریقا سبب شده کشورهای غربی بهانه ای مناسب برای حضور نظامی در این قاره پیدا کنند. در همین رابطه در ابتدای سال میلادی گذشته فرانسه در دو کشو آفریقایی دست به عملیات نظامی زد و حضور نظامیان خود را نیز در چند کشور تقویت کرد، اما با کاهش فعالیت گروه های تروریستی، پاریس اقدامی برای پایان دادن حضور خود در آفریقا انجام نداد. از همین رو می توان گفت که برنامه محرمانه آمریکا در این چهار کشور نیز در همین رابطه انجام می شود.

در این میان برخی کارشناسان معتقدند که حضور نظامی کشورهای غربی در آفریقا برای محدود کردن حضور قدرتهای نوظهوری همچون چین و حتی ایران در آفریقا انجام می شود و به عبارت دیگر کشورهای غربی با عملیاتهای نظامی خود در آفریقا سعی دارد این پیام را به قدرتهای نوظهور بدهد که حضور در آفریقا می تواند پیامدهایی را برای آنها به دنبال داشته باشد. 

کد N310391

وبگردی