آفتاب
رئیس کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی:

امیدوارم در آینده به سوی اصلاح ساختار سازمان تأمین‌اجتماعی برویم

امیدوارم در آینده به سوی اصلاح ساختار سازمان تأمین‌اجتماعی برویم

هزینه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی به مرور زمان رو به افزایش گذاشته است و هرچند هنوز به مرحله بحران نرسیده، اما با شرایط بحرانی فاصله زیادی نداریم/ سازمان تأمین‌اجتماعی غیردولتی محسوب می‌شود، اما الگوی مدیریتی شرکت‌های زیرمجموعه آن مشابه مدیریت دولتی است و باید در رابطه با مدیریت این شرکت‌ها بازنگری انجام شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای‌اسلامی، ایجاد هزینه برای سازمان تأمین‌اجتماعی از طریق مصوبات مختلف را نیازمند تأمل دانست و گفت: ‌ امیدوارم در آینده به سوی اصلاح ساختار این سازمان برویم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، به ابتکار معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، سلسله نشست‌های گفتمان‌سازی در زمینه اقتصاد مقاومتی با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا مصباحی مقدم به عنوان اولین سخنران این سلسله نشست‌ها آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در ابتدای سخنرانی، برضرورت مشارکت تمامی دستگاه‌ها برای تحقق اهداف مقرر در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تأکید کرد.

وی بازنگری در حوزه سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی را زمینه‌ساز ارتقاء خدمات این سازمان دانست و گفت: هزینه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی به مرور زمان رو به افزایش گذاشته است و هرچند هنوز به مرحله بحران نرسیده، اما با شرایط بحرانی فاصله زیادی نداریم.

مصباحی مقدم بازنگری در روش مدیریت حوزه سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی را مورد تأکید قرار دارد و اظهار داشت: علاوه بر اصلاح مدیریت شرکت‌ها درصورت نیاز، فروش آن‌ها نیز باید دنبال شود.

وی ادامه داد: اگر شرکت‌های زیرمجموعه این سازمان به فروش رسیده و درآمد حاصله در حوزه‌های شفاف مانند بازارهای رسمی سرمایه‌گذاری شود، شاهد افزایش درآمد تأمین‌اجتماعی خواهیم بود.

رئیس کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سازمان تأمین‌اجتماعی غیردولتی محسوب می‌شود، اما الگوی مدیریتی شرکت‌های زیرمجموعه آن مشابه مدیریت دولتی است و باید در رابطه با مدیریت این شرکت‌ها بازنگری انجام شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را فرصتی برای توسعه این گفتمان دانست و اظهار داشت: باید به تفاوت بین اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی توجه داشته باشیم.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم، اقتصاد ریاضتی را مخصوص کشورهای دارای بدهی سنگین و ناتوان از پرداخت بدهی دانست و گفت: ‌ امروز حداقل در ۴ کشور اروپایی اقتصادی ریاضتی در دستور کار قرار دارد که برای رفع معضلات اقتصادی خود که‌‌ همان فزونی یافتن هزینه‌ها نسبت به درآمد‌ها است، به این سیاست روی آورده و به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند.

وی ادامه داد: کشورهای یونان، پرتغال، اسپانیا و ایتالیا در اتحادیه اروپا مجبور به اتخاذ سیاست ریاضت اقتصادی هستند و ایتالیا به عنوان یک کشور صنعتی دارای بدهی به اندازه چندبرابر درآمد سالانه است و قدرت بازپرداخت بدهی‌ها را نیز ندارد و اقتصاد آن‌ها نیز فاقد ظرفیت لازم برای رشد است.

مصباحی مقدم با مرور شاخص‌های اقتصادی ایران و مقایسه با سایر کشور‌ها، گفت: با بررسی اقتصاد ایران می‌بینیم که ما هیچگونه بدهی خارجی نداریم و ذخیره ارزی ما نیز به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، ذخیره طلای ما نیز در طول تاریخ بی‌نظیر است، ولی باتوجه به تحریم‌هایی که علیه ما وضع شده در حوزه اقتصاد با برخی مشکلات اساسی مواجه هستیم.

وی با یادآوری اینکه تحریم‌های خارجی برای فلج کردن اقتصاد ایران وضع شده بودند، ادامه داد: در اثر این فشار‌ها با برخی مشکلات مواجه شدیم، ولی تحریم‌ها نتوانست اقتصاد ما را فلج کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای‌اسلامی، مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه برای بهره‌وری را از اولویت‌های اصلی کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: اقتصاد دانش‌بنیان از جمله حوزه‌هایی است که می‌توانیم در آن پیشرفت جهشی داشته باشیم و با راه اندازی شرکت‌های‌دانش بنیان علم را به فن‌آوری، فن‌آوری را به محصول و محصول را با بازاریابی درست به ثروت تبدیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم آموزش کارآفرینی را از دیگر نیازهای کشور برشمرد و گفت: دولت ما امروز حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیروی انسانی دارد و ۲میلیون و ۵۰۰هزار نفر نیز بازنشسته دولتی هستند. با درنظر گرفتن ۴ نفر به عنوان بعد خانوار می‌بینیم که حدود ۲۰ میلیون از افراد جامعه تحت‌تکفل دولت هستند و ۸۵ درصد بودجه عمومی سالانه کشور برای حقوق و مزایای نیروی انسانی هزینه می‌شود، اما با مقایسه دولت ایران با دولت ژاپن می‌بینیم که با وجود جمعیت ۱۳۰ میلیون نفری ژاپن، تعداد کارکنان دولت این کشور ۹۰۰ هزار نفر است.

وی آموزش کارآفرینی را از نیازهای جدی جامعه ایران ارزیابی کرد و گفت: کارآفرینی را باید از دوره دبیرستان به جوانان آموزش دهیم و اگر به این موضوع به اندازه کافی توجه کنیم با چند میلیون جوان بیکار روبه‌رو نخواهیم بود.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در پاسخ به سئوال دکتر اعتصامی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی در رابطه با جهت‌گیری بودجه کشور در رابطه با اقتصاد مقاومتی، گفت: در بودجه سال‌جاری این رویکرد مورد توجه قرار گرفته است و تدوین بودجه براساس صادرات یک‌میلیون شبکه‌ای نفت از شاخص‌های آن است.

وی با بیان اینکه در بودجه سال‌جاری فرض را بر این گرفتیم که در تحریم زندگی می‌کنیم، افزود: توجه به رشد سرمایه‌گذاری در داخل و پرداخت مطالبات پیمانکاران از دیگر موارد موردتوجه در بودجه است که درواقع تحرک اقتصادی و پیشبرد برنامه‌ها را به دنبال دارد.

مصباحی مقدم برنامه‌ریزی تنظیم بودجه سال آینده به صورت بودجه عملیاتی را از دیگر برنامه‌ها اعلام کرد و گفت: در این صورت بودجه دستگاه‌ها براساس کار انجام شده پرداخت می‌شود و با این کار از بسیاری ریخت و پاش‌ها جلوگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در پاسخ به سئوال حمید نخستین، مدیرکل امور فرهنگی بازنشستگان، در رابطه با حاکمیتدولت بر سازمان تأمین‌اجتماعی و همچنین مصوبات مجلس شورای‌اسلامی درمورد این سازمان، اظهار داشت: مجلس همواره با مصوبات مختلف برای تأمین‌اجتماعی هزینه ایجاد می‌کند که این موضوع جای تأمل دارد و امیدواریم در آینده به سوی اصلاح ساختار تأمین‌اجتماعی برویم.

امیرعباس تقی‌پور، مدیرکل روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز توجه به فرهنگ‌سازی در رابطه با اقتصاد مقاومتی و تلاش برای مشارکت مردم در اجرایی شدن این سیاست‌ها و دلیل عدم انصراف دهک‌های بالای جامعه از دریافت یارانه را مورد سئوال قرار داد؛ که حجت‌الاسلام مصباحی مقدم اظهار امیدواری کرد با تبیین و توسعه اقتصاد مقاومتی بتوانیم در حوزه اقتصادی الگوی سایر کشور‌ها باشیم.

وی استفاده از ظرفیت‌ هدفمندسازی یارانه‌ها در اقتصاد مقاومتی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: هدفمندسازی یارانه‌ها از ابتدا به درستی اجرا نشد. اگر به جزئیات قانون هدفمندسازی دقت کنیم می‌بینیم که این قانون بسیار دقیق تنظیم شده و از تمام ظرفیت کار‌شناسی کشور استفاده شده است، اما در زمان اجرا به خوبی اجرا نشد و حدود ۱۴۰ درصد درآمدی که می‌توانست در زمان اجرای این قانون به دست آید؛ هزینه ایجاد شد و به سهم صنعت و بهداشت در این قانون از ابتدا توجه نشد.

کد N310319

وبگردی