آفتاب
لاریجانی خبر داد:

تشکیل کمیته مشترک مرکز پژوهش‌ها و انجمن‌های تخصصی و دستگاه‌های اجرایی طرح آمایش سرزمین

تشکیل کمیته مشترک مرکز پژوهش‌ها و انجمن‌های تخصصی و دستگاه‌های اجرایی طرح آمایش سرزمین

رئیس مجلس شورای اسلامی لازمه‌ی توسعه‌ی متوازن کشور را تهیه طرح آمایش سرزمین دانست و مرکز پژوهش‌ها را مامور تشکیل ستادی با حضور مرکز پژوهش‌ها، انجمن‌های تخصصی کشور و دستگاههای دست‌اندرکار در طرح آمایش سرزمین کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری ایسنا، علی لاریجانی در همایش آمایش سرزمین و اقتصاد مقاومتی، راه اندازی ساختاری با حضور نخبگان و بدنه‌ی اجرایی کشور ضروری دانست و افزود: ساختار دیوانی کشور از حیث استفاده از ظرفیت ذهنی نخبگان ضعف دارد.

نماینده‌ی مردم قم با بیان این که عقلانیت حکمرانی ایجاب می‌کند که از نخبگان کشور به نحو درستی استفاده شود گفت: ادارات دیوانی، بیشتر روی توانمندی‌های خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند که این کار شاید عادی و طبیعی باشد ولی به دلیل رشد نیافتگی سیستم دیوانی کشور، اندوخته‌های گذشته ملاک کارشان قرار می‌گیرد؛ بنابراین قدیمی فکر می‌کنند.

وی ادامه داد: امور دیوانی کشور خیلی منبسط است. نمونه آن بودجه عمومی کشور است که بیش از 80 درصد آن صرف امور جاری می‌شود.

به بیان دیگر سنگینی بدنه‌ی اجرایی کشور عامل این اتفاق است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار ایفای نقش واسطه گری دولت و مجلس برای اعمال نظرات نخبگان در تصمیم‌گیری‌های کشور شد و افزود:‌ در دنیای امروز بخش‌های اداری و تقنینی کشور باید برای تصمیم‌گیران اصلی که همان نخبگان هستند واسطه گری کنند. اما به دلیل وجود چنین ساختاری امروز کشور گرفتار مشکلات مختلفی است.

نماینده‌ی مردم قم خواستار پیشقدم شدن مرکز پژوهش‌های مجلس برای رفع این معضل در قوه مقننه شد و افزود: اولین جلسه با حضور همه‌ی انجمن‌های علمی کشور تشکیل شد تا به مدلی مناسب برای به کارگیری نظرات انجمن‌های علمی در قوانین مصوب مجلس برسیم. البته قرار شد پیشنهاد انجام کار توسط خود انجمن‌ها ارائه شود و من از رئیس مرکز پژوهش‌ها می‌خواهم هر چه زودتر به این مدل دست یابید تا ساز و کاری مستمر بین مرکز و انجمن‌های علمی به وجود آید.

وی سپس با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: استقرار توجه به رونق اقتصادی درون کشور در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی از اهمیت زیادی برخوردار است. بخشی از ظرفیت‌های داخلی بالفعل و بخش دیگری بالفعل نشده است که باید این ظرفیت‌ها احساء و بالقوه شد تا ایران به پیشرفت دست پیدا کند.

لاریجانی طرح آمایش سرزمین را طرحی مناسب برای نظام برنامه ریزی کشور دانست و افزود: با وجود آنکه این طرح آمایش سرزمین در برنامه‌های توسعه به ویژه در برنامه‌ی پنجم پیش بینی شده است ولی به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها و شاید سختی کار هیچ گاه اجرایی نشد. در برنامه‌ی پنجم توسعه پیش بینی شد با مسئولیت معاونت برنامه ریزی و نظارت رئیس جمهور شورایی برای طرح آمایش سرزمین تشکیل شود ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.

نماینده‌ی مردم قم با بیان این که جانمایی صنعت در استان‌ها سلیقه‌ای انجام می‌شود خاطر نشان کرد: در برخی استان صنایعی ایجاد شده است که آب بر است و برای آن که آب این صنعت تامین شود مجبور شده‌اند در استان دیگر سد احداث کنند و به این ترتیب تامین آب صنعت استان دیگر موجب اتخاذ تصمیمات نادرست در استان دیگر شده است. در حالی که انتخاب صنعت در استان‌ها باید بهینه انجام شود.

لاریجانی ایدامه داد: در یکی از استان‌ها که خودش مشکل آب دارد و کشت برنج انجام می‌شود و اکنون این استان به دلیل ازدست دادن آب بسیار ناراحت است، مشاهده می‌شود که در استانهای گیلان و مازندران که آب فراوانی برای کشت برنج وجود دارد زمین‌های حاصل‌خیز این دو استان به ویلا تبدیل می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این ابهام که معلوم نیست که چرا زمین‌های کشاورزی در شمال کشور به ویلا تبدیل می‌شود گفت: با اراضی محدود کشاورزی و اراضی محدودتر کشت برنج معلوم نیست چرا این زمین‌ها از بین می‌رود. بنده در سفری که به ژاپن داشتم و همان طور که می‌دانید این کشور با کمبود زمین روبرو است کنار دریا را برای کشت خشک می‌کردند.

وی ادامه داد: متوسط زمین کشاورزی در ژاپن برای هر کشاورز 350 متر است. در حالی که بنده فکر نمی‌کنم منزل کشاورزان ایرانی در کمتر از 350 متر باشد. اما در ژاپن با پرداخت یارانه سیستم گل‌خانه‌ای برای 15 ،16 درصد جمعیت این کشور شغل ایجاد کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه زمین در ایران به بلوک سیمانی تبدیل می‌شود و در حالی که میزان تولید برنج در ایران دو و نیم میلیون تن است و 600 هزار تن کمبود داریم زمین‌های حاصل‌خیز به ویلا تبدیل می‌شوند.

وی با اشاره به بررسی‌هایش گفت: پس ازچند جلسه بررسی متوجه شدم سیستم دیوانی کشور خود به عاملی برای این وضعیت مبدل شده است معاونتی در شهرداری‌ها برای تامین بودجه جهت آبادانی تشکیل می‌شود وتصمیمات این معاونت موجب از بین رفتن آبادانی در همان شهر می‌شود.

لاریجانی با یاد آور سفرش به کشور هندوستان گفت: در سفری که به هند داشتم در وسط خیابان یک درخت وجود داشت که روی ترافیک تاثیر گذاشته بود ولی به دلیل صادر نشدن حکم توسط دادگاه این درخت برای روان شدن ترافیک قطع نشده بود اما در ایران شبانه درخت‌های زیادی قطع می‌شود.

لاریجانی متذکر شد : اگر طرح آمایش سرزمین پیاده نشود تنها سرمایه‌ها را به استان‌ها پمپاژ می‌کنیم ولی نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و عدالت محقق نمی‌شود. ظرفیت پرش برای بالفعل شدن استعداد‌ها در استان‌ها در گرو تهیه طرح آمایش سرزمین است. سرزمین ما برای رشد به صورت متوازن فراهم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تهیه طرح آمایش سرزمین را وظیفه‌ی دولت دانست ولی در عین حال مرکز پژوهش‌های مجلس را کمک کار دولت دانست و خطاب به رئیس مرکز پژوهش‌ها تاکید کرد: ساختاری را تشکیل دهید تا مرکز پژوهش‌ها یک ضلع، انجمن‌های تخصصی ضلع دیگر ودستگاههای اجرایی مرتبط ضلع سوم آن را تشکیل دهند تا طرح آمایش سرزمین اگر توسط دولت اجرا نشد، مجلس آن را دنبال کند.

لاریجانی تهیه برنامه‌ی ششم توسعه را نیازمند طرح آمایش سرزمین دانست و افزود: طی 2 سال باقی مانده برای تدوین برنامه ششم نیازمند طرح آمایش سرزمین هستیم. باید ستادی برای انجام این کار با حضور انجمن‌های تخصصی مرتبط تشکیل شود . این کار موجب تحرک سایر بخش‌های مسئول می‌شود. اصول طرح آمایش سرزمین برای بررسی برنامه‌ی ششم ضروری است . هم روند توسعه داخلی و هم روند توسعه خارجی از کشور باید در این طرح مورد توجه قرار گیرد.

وی با پایین دانستن سرمایه‌گذاری در بخش ریلی کشور گفت: سرمایه گذاری ریلی بسیار پایین است در حالی که به 20 هزار کیلومتر ریل نیاز داریم ولی 5 هزار کیلومتر ریل احداث شده است. که این کمبود باید از طریق مطالعه و سرمایه گذاری رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش آب در کشور در حوزه‌ی آب به دلیل کمبود بارندگی واستخراج منابع زیر زمینی اختلافات در حوزه‌ی آب از روستاها به شهرها رو به توسعه است. البته وزارت نیرو و مرکز پژوهش‌ها درمورد بحران آب مطالعاتی انجام دادند که نیاز است به صورت جدی‌تر به آن پرداخته شود.

وی طرح آمایش سرزمین را مانعی بر سر تبدیل اراضی حاصلخیز به ویلا دانست و متذکر شد :استفاده از جنگل‌ها نیز در حال حاضر به صورت غیر طبیعی انجام می‌شود.البته به پیشنهاد برخی اساتید بهره برداری از جنگل به مدت 7 -810 سال بهتر است ممنوع شود تا طی این مدت جنگل ها تقویت شوند.

لاریجانی در پایان تاکید کرد: با پشتوانه‌ی قانونی و اتخاذ روش جدید باید جلوی روند‌های غیر قانونی را گرفت.

انتهای پیام

کد N310318

وبگردی