آفتاب

کمیسیون انتخابات مالاوی پیروز انتخابات ریاست جمهوری را معرفی کرد

کمیسیون انتخابات مالاوی پیروز انتخابات ریاست جمهوری را معرفی کرد

با وجود مناقشه‌برانگیز بودن انتخابات ریاست جمهوری مالاوی و اعلام وجود بی‌نظمی‌های زیادی در روند برگزاری این انتخابات از سوی رئیس جمهور در حال کناره‌گیری این کشور آفریقایی، کمیسیون انتخابات مالاوی، "پیتر موتاریکا" را پیروز این رقابت اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، کمیسیون انتخابات مالاوی پیتر موتاریکا را برنده رقابت انتخابات مورد مناقشه ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد و این سیاستمدار 74 ساله که برادرش بینگو وا موتاریکا، رئیس‌جمهوری فقید مالاوی بود، جای خانم جویس باندا را می‌گیرد.

موتاریکا موفق شد 4 / 36 درصد آرای این انتخابات را کسب کند و با این آراء حزب ترقی دموکراتیک را به پیشرفتی قابل ملاحظه در مقابل رقبایش لازاروس چاکورا و جویس باندا برساند.

چاکورا که از سوی حزب کنگره مالاوی متعلق به کاموزو باندا، دیکتاتور سابق حمایت می‌شد، تنها 8 / 27 درصد آراء را کسب کرد و جویس باندا نیز موفق شد با کسب 2 / 20 درصد آ‌رای انتخابات ریاست جمهوری 20 مه 2014 مکان سوم قرار گیرد.

جویس باندا نتایج این انتخابات را به چالش کشید و اعلام کرد که در آن تقلب شده است البته قاضی دادگاه عالی اعلام کرد که حکم رئیس‌جمهور در انجام یک رای گیری جدید نامعتبر است. در پی این شکایت از جانب رئیس جمهوری در حال کناره گیری مالاوی، کمیسیون انتخابات این کشور متعهد شد تا آراء را به صورت دستی شمارش کند.

انتخابات 20 مه 2014 اولین چالش بزرگ برای جویس باندا بود که در دوران ریاست جمهوری موتاریکای فقید معاون وی بود.

دوران ریاست جمهوری باندا با فساد و ناپدید شدن 22 میلیون یورو از خزانه ملی توام بود و این امر باعث شد تا کمک کنندگان خارجی، کمک‌های مالی و حیاتی خود به این کشور آفریقایی را مسدود کنند.

پیتر موتاریکا، برادر رئیس جمهور فقید مالاوی نیز در حالی برای این انتخابات نامزد شد که با محاکمه به اتهام خیانت علیه کشور مواجه است. وی به تلاش برای انجام یک کودتای قانون اساسی با استفاده از پنهان نگه داشتن مرگ برادرش به منظور جلوگیری از سوگند جویس باندا برای به دست گرفتن سمت ریاست جمهوری متهم است.

انتهای پیام

کد N310157

وبگردی