آفتاب

آلمان سفیر ترکیه را احضار کرد

آلمان سفیر ترکیه را احضار کرد

ایسنا نوشت:

 آلمان سفیر ترکیه در این کشور را بر سر اظهارات جنجالی نخست وزیر ترکیه احضار کرد.

 به نوشته روزنامه تودی زمان، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به دلیل انتقادهای جم اوزدمیر، نایب رئیس حزب سبز آلمان از سفر اردوغان به کلن، وی را سرزنش کرد.

روزنامه دی ولت آلمان گزارش داد که حسین آونی کارشلی اوغلو، سفیر ترکیه در برلین از سوی مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان احضار شده است. طرف آلمانی تعجب خود را از اظهارات تند اردوغان خطاب به اوزدمیر اعلام کرد و گفت که انتقادهای علنی اردوغان از سیاستمداران مهم آلمانی که همواره از روابط خوب دو کشور حمایت می‌کنند، به روابط آنکارا - برلین کمک نمی‌کند.

وزارت امور خارجه آلمان در خصوص احضار سفیرش اظهارنظری نکرده است. اردوغان روز سه شنبه در سخنرانی خود در پارلمان با انتقاد شدید از سیاستمدار ارشد سبزهای آلمان گفت که وی بیشتر از حد خود رفتار می‌کند و باید جایگاهش را بداند.

اردوغان گفت: او (ازدمیر) می‌گوید که شما نمی‌توانید کمپین ریاست جمهوری خود را اینجا (کلن) برگزار کنید. او کیست که بخواهد چنین حرفی بزند؟ اگر کسی در آلمان هست که بخواهد در انتخابات ترکیه شرکت کند، بنابراین ما وظیفه داریم برای شهروندان خود در آلمان کمپین برگزار کنیم. این مساله‌ای نیست که ما با آن شوخی داشته باشیم.

اردوغان سخنان اوزدمیر را "بسیار زشت" توصیف کرد و به وی گفت "شبه ترک" (به او نمی‌آید که ترکیه‌ای باشد).

نایب رئیس حزب سبزهای آلمان نیز در واکنش به این سخنان گفت که نمی‌توان با سخنان تند از دو قطبی شدن ترکیه جلوگیری کرد و مردم نباید احترام متقابل به یکدیگر را نادیده بگیرند چرا که این بخشی از دموکراسی است.

26149

کد N310122

وبگردی