آفتاب

هشدار وزیر دفاع آمریکا به چین و حمایت از ژاپن

هشدار وزیر دفاع آمریکا به چین و حمایت از ژاپن

وزیر دفاع آمریکا امروز (شنبه) با اعلام حمایت قاطع از تلاش‌های ژاپن برای ایفای نقشی فعال‌تر در امنیت منطقه‌ای، به چین هشدار داد که به "اقدامات بی‌ثبات کننده درخصوص اراضی مورد مناقشه" دست نزند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در نشست امنیتی آسیا اقیانوسیه تاکید کرد: واشنگتن به توازن مجدد ژئوپلتیک در این منطقه متعهد است و تا زمانی که اصول اولیه نظم بین‌المللی به چالش کشیده نشود، به شیوه دیگری عمل نخواهیم کرد.

وی در نشست "شانگری-لا دیالوگ" در سنگاپور گفت: طی‌ ماه‌های اخیر چین اقدامات بی‌ثبات کننده و یکجانبه‌ای انجام داده و بر ادعاهای خود در دریای چین جنوبی پافشاری می‌کند. آمریکا از هیچ یک از طرفین درگیر در مناقشات ارضی جانبداری نمی‌کند اما ما قاطعانه با استفاده هر کشوری از ابزار ارعاب، اعمال فشار و یا تهدید مخالفیم.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز روز جمعه در همین نشست گفت که توکیو از تلاش کشورهای آسیای جنوب شرقی برای حفاظت از دریاها و حریم هوایی‌شان حمایت می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد که ژاپن می‌خواهد نقش امنیتی بین‌المللی بزرگتری را ایفا کند. آبه با اشاره به برخی از "اقدامات تحریک آمیز" چین گفت که ژاپن قایق‌های گشت ساحلی در اختیار فیلیپین و ویتنام قرار خواهد داد چرا که این دو کشور مملو از گاز و نفت در دریای چین جنوبی از اقدامات چین شکایت دارند.

نخست وزیر ژاپن همچنین برنامه‌های جنجالی خود را درخصوص تسهیل محدودیت‌های صدور سلاح و اصلاح قانون اساسی صلح طلبانه کشورش شرح داد.

با این حال چین بر این باور است که دولت آبه از مناقشه بر سر جزایر خالی از سکنه به عنوان بهانه‌ای برای احیای ارتش خود استفاده می‌کند.

چاک هاگل در سخنان امروز خود گفت: ما از رویکرد جدید ژاپن حمایت می‌کنیم تا آن‌ها نیز بتوانند نقشی در برقراری صلح در منطقه داشته باشند.

وزیر دفاع آمریکا هم‌چنین درباره "اقدامات تجاوزکارانه روسیه در اوکراین" گفت: صدای ناهنجار واقعیت متحدان ناتو را به حرکت درآورده است.

وی با اشاره به اقدامات روسیه از جمله الحاق کریمه به خاک روسیه و استقرار هزاران نیرو در مرز اوکراین گفت که این اقدام کشورهای عضو ناتو را مجبور خواهد کرد تا نگاهی دوباره به بودجه‌های دفاعی خود بیندازند.

رهبران آمریکا از متحدان خود در ناتو خواسته‌اند تا هزینه‌های دفاعی را افزایش دهند و تلاش‌ها برای همکاری و هماهنگی بیشتر در خصوص مسائل امنیتی را ارتقا دهند.

هاگل گفت: شرکای ناتو از جمله لهستان برخی از توانایی‌های دفاعی خود را افزایش داده‌اند.

رئیس پنتاگون احتمالا هفته آتی در نشست وزرای دفاع ناتو شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N310062

وبگردی