آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

سفیر ایران در کویت: سفر امیر کویت به تهران نقش موثری در ایجاد آرامش منطقه‌ای دارد

سفیر ایران در کویت: سفر امیر کویت به تهران نقش موثری در ایجاد آرامش منطقه‌ای دارد

سفیر کشورمان در کویت، دورنمای روابط و همکاری‌های مشترک دو کشور همسایه و مسلمان را روشن و امیدبخش توصیف کرد.

علی رضا عنایتی در آستانه سفر شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت به تهران، در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این که امروز نگاه همه ناظران سیاسی به سوی تهران معطوف شده تا نتایج دیدار مهم شیخ صباح الاحمد از تهران و بازتاب آن در روابط ایران و اعراب را ببینند، خاطرنشان کرد: این دیدار در یک مقطع زمانی حساس و بغرنجی صورت می گیرد که منطقه آبستن حوادث پیاپی است. از یک سو رژیم صهیونیستی همچنان به خیره سری و جنایات خود علیه مردم بی دفاع فلسطین ادامه می‌دهد و از سوی دیگر شاهد تنش و اوضاع ناپایدار در سوریه، عراق و افغانستان هستیم.

سفیر کشورمان در کویت ادامه داد: در چنین شرایط پیچیده و چالش‌های پرشتاب منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران با پیروی از سیاست دکتر روحانی، رییس جمهور کشورمان که همان اعتدال، عقلانیت و گفت‌وگوی سازنده سیاسی و ملهم از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای است موفق شد با این تحولات به نحو مطلوب تعامل سازنده‌ای داشته باشد.

وی تاکید کرد: اعتمادسازی و گسترش روابط سیاسی با کشورهای همسایه و مسلمان به خصوص با دولت کویت در سرلوحه اهداف و برنامه‌های دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان است و این دیدار نقطه عطفی در روابط پنجاه ساله دو کشور به شمار می‌آید و نه تنها برای هر دو ملت سودمند و ثمربخش است بلکه برکات آن به همه کشورهای اسلامی خواهد رسید.

عنایتی ضمن اشاره به نقش ایرانیان در شکوفایی عمرانی و اقتصادی کویت و مبادلات تجاری دیرینه میان دو کشور افزود: ایران از نخستین کشورهایی بود که استقلال کویت را به رسمیت شناخت و سفارت خود را در این کشور افتتاح کرد و پیش از دیگر کشورها حمله رژیم بعثی عراق و اشغال این کشور را محکوم کرد و به صدها خانواده کویتی که از دست اشغالگران بعثی گریخته بودند پناه داد و در حال حاضر سالانه بیش از 200 هزار شهروند کویتی از شهرهای ایران دیدن می‌کنند.

سفیر ایران در کویت یادآور شد که ایران با تمدنی پر شکوه و تاریخی کهن امروزه همچنان نقش خود را در شکوفایی علم و معرفت ادامه می‌دهد و آماده است دستاوردهای علمی دانشمندان جوان ایرانی را در همه زمینه‌ها از جمله پیشرفت‌های انرژی صلح آمیز هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، صنایع دفاعی و عموم فناوری‌های علمی و صنعتی را بی‌منت در اختیار کشورهای اسلامی به‌ ویژه کویت قرار دهد.

عنایتی تاکید کرد: کویت با امکانات اقتصادی و پیشینه تجاری می‌تواند پلی برای ورود کالای صنعتی ایران و کشورهای آسیای میانه به سوی جهان عرب باشد و ایران نیز با پیشرفت‌های علمی و امکانات ارتباطی قادر است دروازه ورود دستاوردهای زراعی و صنعتی کشورهای عربی به ایران و کشورهای آسیای میانه باشد.

سفیر ایران در کویت افزود: دیدار شیخ صباح از تهران نقش موثری در ایجاد ثبات و آرامش منطقه‌ای و گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی دو کشور دارد و صفحه جدیدی از پیوندهای مشترک دو جانبه خواهد گشود.

انتهای پیام

کد N309905

وبگردی