آفتاب
رئیس جمهور در دیدار با کارکنان محیط زیست:

برخی متوهمان مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند/ باید از باد تشکر کرد

برخی متوهمان مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند/ باید از باد تشکر کرد

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت دینی خوب است اما دین دولتی را نمی دانم، گفت: برخی دچار توهم هستند و مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی در دیدار با کارکنان محیط زیست و سازمان های مردم نهاد در آستانه روز جهانی محیط زیست، گفت: دولت دینی خوب است اما دین دولتی را نمی دانم! و باید بحث کنیم.

وی افزود: دین را نباید دست دولت بدهیم دین دست علما، مراجع، فرهیختگان و دلسوزان است و آنان باید دین را تبلیغ کنند.

روحانی ادامه داد: مثلا ًدولت اگر تصمیم گرفت فیلمی ساخته شود این فیلم تنها با پول ساخته نمی شود و هنرمندان باید به میدان بیایند چرا که هنر جوششی از ذوق خود هنرمند است البته کمک مالی هم موثر است.

وی با بیان اینکه دولت تنها می تواند رونق اقتصادی درست کند گفت: در مساله اقتصاد هم همین گونه است. ما باید تنها موانع را از پیش روی مردم برداریم و یک چارچوبی را برای آینده اقتصاد کشور ترسیم کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در صنعت هم هرچه صنعت به مردم واگذار شود و دولت تنها حمایت کند با سرعت بیشتری می توانیم به هدف اصلی مان برسیم.

وی با بیان این که در گذشته محیط زیست تنها جنبه تشریفاتی داشت گفت: برخی ها در گذشته هنوز به این باور نرسیده بودند که محیط زیست مدخلیت دارد و فکر می کردند که جزو تشریفات است اما وقتی رفتند جلو و گرفتار شدند به اهمیت محیط زیست پی بردند.

وی با اشاره به مثالی در این زمینه ادامه داد: محیط زیست هم مانند بهداشت است. آن زمان که می خواستند حمام های خزانه را بردارند و دوش بگذارند چه بساطی به پا شده بود و برخی ها می گفتند نصف دین از بین می رود.

روحانی گفت: دو حادثه در قم دیدم که خیلی مهم بود؛ یکی سالی بود که می خواست حمام دوشی شود و دیگر سالی که می خواستند ساعت را عوض کنند. می گفتند این کارها برای این است که دین از بین برود. البته وقتی که مردم بیکار هستند دچار توهمات می شوند و مدام غصه دین و آخرت مردم را می خورند .

وی با اشاره به آلودگی هوا در چند شهر بزرگ ایران گفت: مشکل آب دریاچه ارومیه نه تنها مشکلی برای آذربایجان شرقی و غربی است بلکه مشکلی برای کل کشور است و در این زمینه قدم هایی برداشته شده و اگر به دریاچه ارومیه نرسیم خطر بزرگ برای 14 میلیون نفر ایجاد می شود که زندگی شان به این دریاچه بستگی دارد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به معضل ریزگردها گفت: واقعاً در اثر ریزگردها نمی شود نفس کشید البته هوای تهران این چند روز خوب شده است و آن هم برای شرایط جوی است و اگر دولت هم توفیقی پیدا می کند لطف خدا است چرا که باد و باران را خدا ایجاد کرده است.

روحانی با بیان این که دولت روی مساله محیط زیست به عنوان مساله اصلی برای زندگی سالم مردم تاکید دارد و آن را جزو اولویت های خود می داند تصریح کرد: در این راستا وزارت نفت در خصوص بنزین خیلی تلاش کرده و البته خانم ابتکار نیز خیلی احساس مسئولیت کردند. به هر حال این کار شروع شد و وقتی که بنزین عوض شد آثارش را هم دیده ایم. البته باید از باد هم تشکر کرد.

وی اولین مساله برای حل مشکلات محیط زیست را قدم فرهنگی دانست و گفت: باید در جهت تربیت نسل جوان در ین زمینه بکوشیم که وزارت آموزش و پرورش نیز مسئولیت سنگینی بر عهده دارد. همه دانش آموزان و نوجوانان باید زندگی با محیط سالم را بیاموزند بر فرض جوانی که سیگار می کشد بداند که کجا باید بکشد در چه محیطی باید بکشد و این که چه کسانی کنارش باشند.

رئیس جمهور افزود: بعضی ها سیگار را نصفه می کشند و آن را روی زمین پرت می کنند و فکر می کنند عالم بشریت را زیر پای خود قرار داده اند و بعضی ها نیز دستمال کاغذی و پوست موز را به خیابان پرت می کنند بنابراین باید ابتدا فرهنگ درست شود و فرهنگ هم باید از دبستان شروع و آغاز شود.

وی تصریح کرد: چند سال پیش ما حس کردیم آبی که مردم می آشامند دچار مشکل است و گزارش دادند که روی دریاچه سد کرج عده ای خانه شناور درست کرده اند و محیط زیست هم گزارش داد ما حریف آنان نمی شویم.

وی افزود: ما به عنوان شورای عالی امنیت ملی وارد موضوع شدیم دیدیم 240 خانه شناور روی دریاچه سد کرج ایجاد کرده بودند البته من نمی گویم که این خانه ها برای چه کسانی بود! به هر حال وارد عمل شدیم و تمام خانه ها را جمع کردیم وهر روز که خانه ای جمع می شد تلفن دفتر من به صدا در می آمد. ما یک سال خون دل خوردیم تا این خانه ها را جمع کنیم.

روحانی با اشاره به وظیفه صدا و سیما، مجلات و سایت ها در فرهنگ سازی گفت: برای درست کردن فرهنگ همه باید به صحنه بیایند تا معضلاتی که مربوط به سلامت زندگی مردم است رفع شود.

وی همچنین با حضور در صحنه مردم و سازمان های مردم نهاد را از دیگر عوامل رفع مشکلات زیست محیطی نام برد گفت: همه کارها باید به دست مردم انجام بگیرد و مردم را نباید دست کم بگیریم و مقامات دولتی در هر مقامی که باشند باید نوکر مردم باشند و غیر از این نیست. نظام از آن مردم است و دین نیز همه زندگی مردم است، عشق به خاندان رسالت در دل مردم است، مردم باید به صحنه بیایند البته دولت هم وظیفه دارد تسهیلات لازم را فراهم کند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به خاطره دیگری گفت: یک خاطره ای بگویم از غرب - حالا برخی هم می گویند باز از غرب تعریف کرد- در بعضی از کشورهای اروپایی یک آشغال در خیابان بریزید ببینید چکار می کنند. آن کسی که آشغال بریزد را از کارش پشیمان می کنند و مجبور می کنند که آشغالش را از روی زمین بردارد و امر به معروف و نهی از منکر که در اسلام آمده همین است. یعنی عمل های غیرشایسته می شود منکر و عمل های شایسته می شود معروف.

وی با اشاره به وظیفه گروه های مردم نهاد در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در بحث محیط زیست گفت: ما برای این که از آلوده شدن آب و خاکمان جلوگیری کنیم باید به سه نکته فرهنگ، حضور و مشارکت مردم توجه کنیم و دولت هم باید با تمام توان خود به میدان بیاید.

روحانی با بیان این که شورای عالی محیط زیست احیا شده است گفت: لوایح مورد نیاز در این شورا به تصویب خواهد رسید همچنان که در هفته گذشته در جلسه هیات دولت لایحه محیطی داشتیم.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه باید پایدار باشد گفت: توسعه نباید این گونه باشد که یک جایی را آباد کنیم و جای دیگر را خراب. دو جور می توان سرمه کشید. گاهی برخی از توسعه ها یک معضلی را حل می کند و یک معضل دیگری را ایجاد.

رئیس جمهور در این زمینه مثالی زد و ادامه داد: مثلاً مینی بوس هایی که در مسیر شمال- تهران کار می کنند با جابجایی مسافر در حال خدمت هستند اما دود نه تنها از اگزوز بلکه از همه جای این مینی بوس ها بیرون می زند و این مثل همان سرمه کشیدن است که یک چشم را قشنگ و چشم دیگر را معیوب می کند.

وی تاکید کرد: اگر دنبال توسعه پایدار باشیم دیگر محیط زیست تشریفات نمی شود و بحث عدم آلودگی از همان روز اول باید در تمام طراحی ها بیاید نه این که طرحی را درست کنیم ببینیم که مشکل آفرین است و بعد به دنبال اصلاحش برویم.

روحانی همچنین به لزوم استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر ادامه داد : ما در کشورمان آمادگی بسیاری زیادی برای استفاده از انرژی خورشیدی و بادی داریم مخصوصاً در جنوب کشور می توانیم نیروگاه خورشیدی درست کنیم تا علاوه بر ایجاد برق از مزایای آب شیرین کن آن نیز استفاده کنیم.

وی همچنین در ادامه با اشاره به مشکلات زیست محیطی کشور از جمله ریزگردها، دریاچه ارومیه، هامون و ... گفت: امروز مساله محیط زیست از مرز سیاسی فراتر رفته است.

وی افزود: در ملاقاتی که با نخست وزیر عراق داشتیم بیشترین بحث ما در مورد ریزگردها بود تا مسایل سیاسی و منطقه. او در مورد تروریسم صحبت می کرد و من می گفتم این تروریسم (ریزگردها) را چکار کنیم.

رئیس جمهور همچنین در مورد دیدار دو جانبه اش با حامد کرزای گفت: تمام بحث ما در این دیدار در مورد هریرود، هیرمند و هامون بود که چکار کنیم هامون زنده شود چرا که اگر هامون زنده شود منطقه زنده می شود.

ادامه دارد...

 

کد N309872

وبگردی