آفتاب

معاون ارشد شرکت بوئینگ: آماده همکاری با ایران هستیم

معاون ارشد شرکت بوئینگ: آماده همکاری با ایران هستیم

نیویورک- ایرنا- معاون ارشد بین الملل هواپیماسازی بوئینگ و معاون سابق وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر تمایل بزرگترین کارخانه هواپیماسازی جهان به بازار ایران گفت: بویینگ با لغو تحریم ها آماده فروش هواپیما و قطعات و همکاری با ایران ایر است.

ˈتوماس پیکرینگˈ سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد که اکنون معاون بین الملل شرکت بوئینگ است، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: گسترش روابط تجاری و تبادل فرهنگی با ایران برای روابط سیاسی بین دو کشور بسیار مهم است و تجار و سرمایه گذاران آمریکایی خواستار رفع موانع سیاسی موجود بر سر راه همکاری تجاری و اقتصادی با ایران هستند.

معاون سیاسی اسبق وزیر خارجه آمریکا درباره روند گفتگوهای هسته ای گفت: فشار سنگینی برای طرح برنامه موشکی ایران در مذاکرات وجود دارد ولی بر اساس اطلاعات موجود دو طرف غربی و ایرانی به این جمع بندی رسیده اند که توافقنامه نهایی باید به برنامه اتمی ایران محدود شود.

وی درباره نگاه این شرکت به بازار ایران افزود: شرکت بوئینگ در چارچوب توافق انجام شده، آماده تامین قطعات هواپیماهای شرکت های ایرانی است و در صورت کاهش تحریم ها، بوئینگ و ایرباس به عنوان دو سازنده اصلی هواپیماهای بزرگ و متوسط به گسترش بازار خود در ایران علاقمند هستند.

پیکرینگ درباره اهمیت سیاسی مجوز دولت آمریکا به بوئینگ و جنرال موتورز برای فروش قطعات هواپیما به ایران گفت: طی سال هایی که من در دولت کلینتون بودم، تصمیم های مثبتی برای فروش قطعات هواپیما به ایران ایر گرفته شد و در چارچوب آن برنامه، خدمات فنی به ایران ارایه شد. به نظر من مجوز فروش قطعات پس از توافق هسته ای، یک گام مثبت به سمت افزایش همکاری میان آمریکا و ایران و همچنین پاسخی به دغدغه ها درباره امنیت هواپیماها بود که هم برای ایران و هم کشورهای دیگر اولویت مهمی است.

وی افزود: فراهم آوردن قطعات از سوی شرکت های مادر که کیفیت بالایی دارند اهمیت بسزایی در افزایش امنیت پروازهای بین المللی خواهد داشت.

توماس پیکرینگ همچنین درباره علاقه سرمایه گذاران آمریکایی به بازار ایران و تبادل تجاری میان دو کشور گفت: تجار آمریکایی خواستار رفع موانع سیاسی موجود بر سر راه همکاری تجاری و اقتصادی با ایران هستند.

وی تصریح کرد: برداشته شدن تحریم ها از یکسو و از سوی دیگر تصویب قوانینی که سرمایه گذاری خارجی در ایران را تشویق کند درها را نه تنها برای تجار آمریکایی که تجار جهانی باز خواهد کرد.

معاون بین الملل هواپیماسازی بویینگ اضافه کرد: بی تردید تجار آمریکایی به پتانسیل بالای سرمایه گذاری در ایران بویژه استخراج و توسعه هیدروکربن ها و نفت واقف هستند اما برخی سیاستگذاری های ایران موانعی برای سرمایه گذاری خارجی به شمار می روند.

وی تصریح کرد: برداشتن تحریم ها یک گام است ولی گام بعدی نیاز به تشویق سرمایه گذاری با ایجاد فضایی مطلوب در ایران دارد. با حل این دو مشکل اساسی سود بسیار سرشاری توسط سرمایه گذاری خارجی و تجارت بین المللی نصیب ایران خواهد شد.

پیکرینگ در ادامه گفت: ایران کشوری با تاریخ و فرهنگی باستانی است که در جهان مورد احترام می باشد. مردم دیگر کشورها به داد وستد تجارت و تبادل فرهنگی با مردم ایران علاقمند هستند.

سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد درباره ارزیابی خود از سخنان روز چهارشنبه باراک اوباما مبنی بر اینکه ˈفرصتی واقعی برای دستیابی به یک توافق (با ایران) ایجاد شده استˈ، گفت: رییس جمهوری آمریکا خواست به تهران و جهان این پیام را بدهد که به مذاکرات هسته ای متعهد است.

این دیپلمات سابق افزود: این سخنان تاکید علنی اوباما به امیدواری به مذاکرات هسته ای و نتیجه بخشی آن برای دستیابی به یک توافق جامع نهایی تا 20 جولای (29 تیرماه) بود.

پیگرینگ درباره احتمال عدم دستیابی به توافق تا 29 تیرماه گفت: اگر مذاکرات تا موعد مقرر به جمع بندی نرسد می توان آن را برای یک دوره دیگر تمدید کرد ولی به نتیجه نرسیدن گفتگوها ممکن است بهانه خوبی به دست تندروها برای حمله به مذاکرات بدهد.

معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: برنامه موشکی ایران و مطرح کردن آن در مذاکرات موضوعی بسیار دشوار است. در این مرحله که مذاکرات درباره بمب هسته ای است، برخی می خواهند موضوع حامل های احتمالی مواد هسته ای را نیز در مذاکرات مطرح کنند. من فکر می کنم با توجه به فشارهای سنگینی که درباره طرح این مبحث وجود دارد دو طرف اگر توافق کنند می توانند ترتیباتی درباره این موضوع در توافقنامه در نظر بگیرند و محدودیت هایی در این خصوص وضع کنند. هرچند با توجه به اطلاعات موجود دو طرف به این جمع بندی رسیده اند که توافقنامه نهایی به برنامه اتمی ایران محدود شود و نه برنامه موشکی ایران.

اروپام 2251 **1908**1485**1337
کد N309835

وبگردی