آفتاب
مهمان‌نواز تشریح کرد

نحوه احسان و خدمت به دیگران

نحوه احسان و خدمت به دیگران

‌یک عضو مجلس خبرگان گفت: احسان یعنی زکات مال خود را به مستحق دادن، عقب‌ماندگی‌ها را از بین بردن و خرابه‌نشین‌ها را مورد لطف و محبت خود قرار دادن و تحقیرآمیز نبودن، از اصول احسان است.

آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان شمالی، اظهار کرد: نحوه احسان به دیگران بستگی به اخلاق احسان‌کننده دارد که در این زمینه باید از روش رهبران اصیل دینی‌ بهره برد.

وی ادامه داد: منظور از احسان یعنی با اخلاق و رفتار و کردار خود، شخص بینوا یا حتی دشمن خود را تحت تاثیر قرار دادن، گاهی انسان بهترین خدمت را به نزدیکان خود ارائه می‌دهد اما تحقیرآمیز است، کمک مادی و معنوی تفاوتی ندارد، باید به‌گونه‌ای باشد که بین مردم برادری ایجاد کند.

مهمان‌نواز افزود: رفتار پیامبر اکرم(ص) در احسان، به‌گونه‌ای بود که مانند آهن‌ربا، افراد را به طرف خود جذب می‌کرد و این بالاترین نوع احسان است، اگر دشمن انسان با نگاهی پر از احسان روبرو گردد و محبت نگاه شما را استشمام کند قطعا هدایت خواهد شد.

وی با بیان این‌که «صدقات باید به دست اهلش رسانده شود» بیان کرد: صحبت غنی در دل مستضعف اثرپذیر نخواهد بود مگر اینکه بااخلاق باشد.

وی ادامه داد: در جامعه کنونی، اخلاق ناپسند افراد با یکدیگر مردم را از هم جدا کرده و اشخاص، اقوام درجه اول خود را فراموش کرده‌اند.

نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس خبرگان گفت: علم را نمی‌شود از دست و دهان هر شخصی بگیریم، باید از پیامبران و ائمه اطهار و خانواده ایشان علم متعالی را بیاموزیم، باید در علم نیز احسان و بخشش داشت و زکات علم خود را نیز ادا کرد تا با فقر فرهنگی مبارزه شود و بی‌نوایی فرهنگی نیز از بین برود.

وی در پایان بیان کرد: انسان با اشخاص باید به‌گونه‌ای برخورد کند که آنها را تحت تاثیر اخلاق خود قرار دهد، هر چند آن شخص دشمن وی باشد همچنان که در زمانی که فرعون مدعی خدایی شده بود موسی به برادرش هارون فرمود بروید و با فرعون صحبت کنید و مراقب باشید همراه خشونت نباشد، شاید او برگردد و این همان احسان در رفتار است.

انتهای پیام

کد N309782

وبگردی