آفتاب

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش دانشگاه تهران: کاهش سن ابتلا به بیماری‌های التهابی روده به 5 سالگی

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش دانشگاه تهران: کاهش سن ابتلا به بیماری‌های التهابی روده به 5 سالگی

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش دانشگاه تهران گفت : سن ابتلا به بیماری‌های التهابی روده در ایران به پنج سالگی کاهش یافته است.




به گزارش آفتاب به نقل از خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، دکتر محمدرضا زالیرییس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در نخستین کنگره بین‌المللی بیماری‌های التهابی روده و اختلالات ناشی از گلوتن در بیمارستان رضوی مشهد گفت: باید به این بیماری به عنوان یک بیماری مزمن، زمین‌گیر کننده و پرهزینه به طور ویژه توجه کرد.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش دانشگاه شهید بهشتی رژیم غذایی نادرست، مصرف زیاد فست‌فود‌های چرب و پر نمک، مصرف نوشیدنی‌های داغ و گازدار را از ریشه‌های اختلالات گوراشی دانست و افزود : هم اکنون بیماری‌های کبد چرب، چاقی، رفلاکس و سرطان‌های معده و مری سلامت ایرانیان را به شدت در معرض تهدید قرار داده است.

دکتر محمدرضا زالی افزود : افزایش مستمر بیماری‌های التهابی روده در جامعه و کاهش سن ابتلا به این بیماری انگیزه‌ای برای برگزاری این کنگره بین‌المللی شده است.

فوق تخصص بیماری‌های گوارشی از آمریکا هم در این کنگره گفت: ژنتیک مهم ترین عامل بیماری‌های التهاب روده‌ای است.

پروفسور دیوید برنارد ساکار از آمریکا افزود: متاسفانه رشد سرطان و بیماری های روده ای در دنیا رو به افزایش است که ژنتیک و عوامل محیطی مهمترین عامل این بیماری است.

پروفسور ساکار گفت : عفونت‌های محیطی و رژیم های نامناسب غذایی از دیگر عواملی است که موجب بیماری های التهاب روده‌ای و دستگاه گوارش می‌شود.

رییس سابق بیمارستان مونت سایانا نیویورک افزود: متاسفانه با صنعتی شدن شهرها و کشورها این بیماری فراگیرتر خواهد شد.

پروفسور ساکار در خصوص روش‌های درمان این بیماری افزود: تاکنون درمان قطعی برای این بیماری وجود نداشته است اما می‌توان با مصرف دارو و عمل جراحی تا حدودی از رشد این بیماری جلوگیری کرد.

دارنده بزرگترین مدال آموزشی از انجمن گوارش آمریکا با بیان اینکه 30درصد از افراد مبتلا به این بیماری عمل جراحی می‌کنند، تصریح کرد: این افراد به طور مطلق خوب نخواهند شد و حدود 70 تا 80درصد این بیماری قابل برگشت است که به ناچار مبتلایان مجبور به عمل جراحی دوباره هستند.

پروفسور ساکار ادامه داد: در کنار داروهای تجویزی و عمل جراحی، مشاوره‌های روان شناسی برای بهبود مبتلایان به این بیماری کمک شایانی می‌کند.
وي افزود : با یک رژیم غذایی مناسب می‌توان تا حدودی از رشد این بیماری جلوگیری کرد.
کد N309687

وبگردی