آفتاب

2 کشته در تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین مصر/شکایت صباحی از نتایج انتخابات

2 کشته در تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین مصر/شکایت صباحی از نتایج انتخابات

پس از انتخابات ریاست جمهوری مصر که نتایج آن حکایت از پیروزی قاطع عبدالفتاح سیسی دارد در حمله نیروهای امنیتی مصر به حامیان اخوان المسلمین دو تن کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری الجزیره، منابع آگاه اعلام کردند: نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در منطقه المطریه در قاهره گاز اشک آور و گلوله شلیک کردند که دو تن از تظاهرکنندگان بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست دادند.

مخالفان نظام جدید مصر که با نقشه راه اعلام شده در این کشور مخالف هستند در استان اسکندریه چندین راهپیمایی برگزار کردند که نیروهای امنیتی این کشور با استفاده از گاز اشک آور به تظاهرکنندگان حمله کردند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی‌ها شعارهایی را برای سرنگونی "حکومت نظامی" سر داده و مخالفت خود را با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند و خواستار آزادی هرچه سریعتر زندانیان سیاسی شدند.

نیروهای امنیتی برای متفرق کردن راهپیمایی پل العمده در الحضرة الجدیده از گاز اشک آور استفاده کردند.

در همین راستا تظاهرکنندگان در دیگر مناطق مصر اعلام کردند که به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

راهپیمایی‌های اعتراض آمیزی نیز در منطقه منیا القمح در استان الشرقیه واقع در شمال شرق قاهره برگزار شد که شرکت کنندگان در آن کارت‌های زردرنگ در دست گرفته و با سر دادن شعارهایی انتخابات ریاست جمهوری را باطل و غیرقانونی خواندند.

صدها تن نیز در عین شمس در شرق قاهره راهپیمایی برگزار کرده و مخالفت خود را با برگزاری انتخابات و نتایج آن اعلام و تاکید کردند که این انتخابات اقدامی مضحک است.

در استان الشرقیه نیز راهپیمایی‌های شبانه‌ای در اعتراض به "کودتا در مصر" برگزار شد که شرکت کنندگان در آن مخالفت خود را با حکمرانی عبدالفتاح سیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر که براساس نتایج اولیه پیروزی قاطع انتخابات این کشور است، اعلام کردند.

ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت نیز مصری‌ها را به برگزاری یک هفته انقلابی فرا خوانده و در بیانیه‌ای از مردم مصر به دلیل تحریم بی‌نظیر انتخابات قدردانی و تاکید کرد که صاحبان نقشه راه در "معرکه کمیته‌های خالی انتخابات" شکست خوردند.

این ائتلاف از نهاد نظامی در مصر خواست تا به اردوگاه‌های خود بازگشته و قدرت را که با تهدید سلاح از مردم گرفته بودند به مردم بازگردانند.

ائتلاف حمایت از مشروعیت همچنین از مصری‌ها خواست به خیابان‌ها آمده تا انتفاضه‌ای را در میدان‌ها و با رهبری جوانان شکل دهند تا به ظلم "نظام کودتاچی" پایان دهند.

در بیانیه ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت از مصری‌ها خواسته شده است تا پرچم‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا را بسوزانند و پرچم‌های مصر و لگوی میدان رابعه العدویه و عکس‌های محمد مرسی، "رئیس جمهور منتخب مصر" را در دست بگیرند.

از سوی دیگر، کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که نامزدهای انتخابات می‌توانند به مدت دو روز شکایت‌های خود را نسبت به روند برگزاری این انتخابات مطرح کنند تا این کمیته پس از آن نتایج رسمی نهایی را اعلام کرده و سپس رئیس جمهوری جدید این کشور ادای سوگند کند.

عبدالوهاب عبدالرزاق، عضو این کمیته با بیان اینکه مطرح کردن شکایت‌ها دو روز طول می‌انجامد، اعلام کرد که نتایج نهایی انتخابات فردا (یکشنبه) یا دوشنبه اعلام می‌شود.

نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات ریاست جمهوری مصر نشان داد که عبدالفتاح سیسی، 23 میلیون رای را به دست آورده و 96 درصد از آراء را از آن خود کرده است و در مقابل حمدین صباحی،‌ دیگر نامزد انتخابات مصر 740 هزار رای به دست آورده و 1 / 3 درصد از آراء را به خود اختصاص داده است و تعداد رای‌های باطله در این انتخابات نیز به بیش از یک میلیون رای می‌رسد.

آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که حدود 47 درصد از کسانی که حق مشارکت در انتخابات داشتند در این انتخابات شرکت کردند، این در حالی است که میزان مشارکت در انتخابات پیشین مصر که در آن محمد مرسی پیروز شد به 52 درصد می‌رسد.

در همین حال حمدین صباحی شکایت خود را نسبت به نتایج انتخابات مصر اعلام و تاکید کرد که نقض‌هایی در قوانین انتخابات صورت گرفته است.

کمپین صباحی در بیانیه‌ای اعلام کرد که علت این شکایت "تبلیغات انتخاباتی حامیان سیسی در داخل و خارج کمیته‌ها بوده است که این امر با سکوت انتخاباتی مغایرت دارد" و کمپین این نامزد انتخابات مصر همچنین از کمیته انتخابات خواست تا آراء به دست آمده در روز سوم انتخابات را در نظر نگیرد.

پیشتر حمدین صباحی که به شکست خود در مقابل رقیبش اذعان کرده بود تردید خود را نسبت به نظام مشارکت‌ها در انتخابات اعلام کرد.

از سوی دیگر، جنبش 6 آوریل که انتخابات ریاست جمهوری مصر را تحریم کرده بود تصمیم مسئولان مصری برای تمدید انتخابات را تنها یکی از حلقه‌های انتخابات غیردموکراتیک خواند.

نهادهای مصری تلاش‌های بسیاری کرده بودند تا از طریق ترغیب رای دهندگان برای حضور در کمیته‌های اخذ رای و همچنین با ترساندن آن‌ها به پرداخت جریمه‌های مالی، میزان مشارکت در انتخابات را بالا ببرند.

از سوی دیگر، رئیس هیات اتحادیه اروپا که وظیفه نظارت بر انتخابات مصر را برعهده داشت، اعلام کرد که این انتخابات براساس قانون برگزار شد اما در یک محیط انتخاباتی صورت گرفت که با اصول قانون اساسی همخوانی نداشت.

وی تصریح کرد: روند رای گیری و شمارش آراء به صورت کلی به خوبی صورت گرفت اما احترام به حقوق اساسی که قانون اساسی مصر آن را مطرح کرده است به میزان مطلوب نبوده است.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا نگرانی خود را نسبت به موانع سیاسی که در انتخابات ریاست جمهوری مصر وجود داشت، اعلام کرد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه دولت آمریکا پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات مصر، موضع خود را مطرح می‌کند، اظهار کرد که دموکراسی فراتر از برگزاری انتخابات است.

دیده بان حقوق بشر نیز با بیان اینکه این انتخابات در میان "سرکوب سیاسی" صورت گرفت، اعلام کرد که در مرحله دوم نقشه راه ارائه شده توسط ارتش مصر پس از برکناری مرسی، هیچ گونه دلالت‌هایی مبنی بر تحکیم دموکراسی در این کشور وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N309675

وبگردی