آفتاب

زنگنه: برگزارکنندگان انتخابات مصر به دنبال ظاهرسازی بودند

زنگنه: برگزارکنندگان انتخابات مصر به دنبال ظاهرسازی بودند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: برگزارکنندگان انتخابات ریاست‌جمهوری در مصر تنها به فکر پیدا کردن وجهه قانونی برای خود بودند.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در مصر، اظهار کرد: با توجه به استقبال کم مردم از انتخابات این کشور می‌توان دو علت عمده را برای این بی‌میلی برشمرد.

وی ادامه داد: یکی از این دلایل را می‌توان وضعیت آشفته سیاسی مصر، تدوین چند باره قانون اساسی و لغو آن، تهدید مردم و سپس ایجاد قانون اساسی جدید و در نهایت حذف یک رییس‌جمهور و راه‌اندازی انتخاباتی مجدد طی سه سال گذشته دانست که همین مسائل باعث می‌شود تا انگیزه‌ای برای حضور دوباره آنها پای صندوق‌های رای ایجاد نشود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل نبود تنوع میان کاندیداهای انتخابات مصر را یکی دیگر از دلایل کاهش شرکت‌کنندگان در انتخابات دانست و گفت: نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری مصر یعنی عبدالفتاح السیسی و حمدی صباحی هر دو وابسته به جناح‌های نظامی و احزاب چپ هستند.

وی ادامه داد: با نگاهی به هر دو کاندیدای انتخابات مصر متوجه می‌شویم که هیچ یک از آنها به طرف‌های مذهبی تعلق ندارند بنابراین می‌توان گفت که این دوره از انتخابات مصر نمی‌توانست همه احزاب، گرایش‌ها و مذاهب را برای شرکت در انتخابات ترغیب کند.

زنگنه یکی دیگر از دلایل استقبال کم از صندوق‌های رای در مصر را مسائل فنی و روزهایی که انتخابات در آن برگزار شده است، دانست و خاطرنشان کرد: به طور معمول انتخابات در همه کشورها یا در ایام تعطیل برگزار می‌شود یا در روزهای آخر هفته ولی در مصر شرایط طور دیگری رقم خورد و شاهد بودیم که این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری آنها سه‌شنبه و چهارشنبه انجام شد که اغلب مردم بر سر کار بودند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌توجهی به روزهای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در مصر را اگر کم‌تجربگی برگزارکنندگان ندانیم می‌توان کم‌توجهی آنها به این مسائل دانست. از سوی دیگر قطعا عجله و دستپاچگی آنها برای برگزاری هر چه سریع انتخابات در شرایطی آرام نیز می‌تواند از دیگر دلایل این بی‌توجهی باشد که در نهایت زمینه‌ساز کاهش حضور مردم در این رویداد شد.

زنگنه در رابطه با اظهارنظرهایی که در مورد پیروزی السیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: افرادی که خواهان برگزاری این انتخابات در مصر بودند نه تنها به دنبال سازوکاری مناسب نبودند بلکه حاضر بودند این روند هر چند ناقص، با عجله و حتی با حذف رقیب صورت گیرد تا بتوانند وجهه قانونی از خود در داخل و خارج کشور به نمایش گذاشته و ظاهر خود را حفظ کنند.

انتهای پیام

کد N309493

وبگردی