آفتاب
گلایه های امید نوروزی:

هنوز منزل شخصی ندارم/ برای 12 دارنده طلای المپیک کار شایسته ای نشد

هنوز منزل شخصی ندارم/ برای 12 دارنده طلای المپیک کار شایسته ای نشد

شیراز – خبرگزاری مهر: کارشکنی برای نامگذاری ورزشگاه میانرود شیراز به نام امید نوروزی، بی توجهی مسئولان امر به دارندگان مدال طلای المپیک ، کمک100 میلیون تومانی به نیازمندان، عدم استقبال مدیر کل از نوروزی و... از جمله سخنان و گلایه های امید نوروزی کشتی گیر شیرازی و قهرمان المپیک در گفتگو با خبرنگار مهر است.

به گزارش خبرنگار مهر، امید نوروزی تنها ورزشکار استان فارس است که توانسته طی چند سال گذشته همواره  پرچم ایران به در بالاترین سطح ورزش جهان نگه دارد و همواره کشتی فرنگی در عرصه های جهانی و المپیک با کسب مدال از جانب امثال او به نتیجه رسیده است.

در این میان آنچه که باعث توجه بیشتر به این قهرمان المپیک می شود عدم توجه مدیران و مسئولین استان فارس و کشور به چنین فردی است در حالیکه طی چندین سال گذشته کشتی فرنگی ایران با نام هایی همچون امید نوروزی و حمید سوریان گره خورده است.

مکان مصاحبه با امید نوروزی سالن تختی مشخص شد، سالنی که نقاشی بزرگ مدال آوری امید نوروزی بر دیوار خارجی این سالن نمایان است و دیوار های داخلی نیز با عکس هایی از برگزاری المپیک و مسابقات جهانی امید نوروزی تزئین شده است.

سالن تختی ساعت 18 مملو از ورزشکاران علاقه مند به ورزش کشتی است و در این میان باید به سختی قهرمان المپیک را پیدا کرد که این از نوع نگاه و امکانات کشتی در شهر شیراز است که قهرمان جهان و المپیک مکان تمرین اختصاصی ندارد.

مصاحبه خبرگزاری مهر با قهرمان کشتی فرنگی المپیک 2012 و مسابقات جهانی 2011 ترکیه و 4 عنوان قهرمانی جام جهانی ، با اولین سئوال مبنی بر وضعیت امید نوروزی پس از مسابقات جام جهانی تهران آغاز شد که وی در این خصوص، گفت: در جام جهانی تهران سه کشتی گرفتم که در سومین کشی مقابل کشتی گیر روس قرار گرفتم که او از قهرمانان با سابقه اروپا و جهان بود.

در شرایطی این رودر رویی انجام شده که من در وزن جدید کشتی می گرفتم اما کشتی گیر روس از یک وزن بالاتر به 66 کیلو وارد شده بود و در این میان به دلیل کمبود تمرینات در قبل از شروع مسابقات با مشکل مواجه شدم.

*مشکلات تمرین قبل از مسابقات به دلیل خروج محمد بنا از تمرینات بود؟

بله، اصلا قرار نبود زمانیکه من و سوریان اردو را ترک کردیم در این مسابقات شرکت کنیم اما با میانجی گری پیشکسوتان و بزرگان و از همه مهمتر به خاطر مردم پس از یک روز به اردو بازگشتیم اما قرار در کنار تیم بودن را گذاشتیم که متاسفانه در زمان وزن کشی نام ما را وارد لیست تیم ایران کردند.

البته هدف اصلی ما قهرمانی کشور در این دوره از مسابقات بود که خوشبختانه به این مهم دست پیدا کردیم.

ارزیابی شما از وضعیت تیم فنی جدید کشتی فرنگی کشور چیست؟

تیم جدید فنی متشکل از پیشکسوتان و قهرمانان به نام سالهای قبل از من است و هنوز شناختی از لحاظ تمرینی و فنی از آنها ندارم اما به طور حتم سوابق باارزش انها می تواند کمک زیادی به ورزش ملی داشته باشد.

تغییر وزن و قوانین جدید تا چه اندازه بر روی کشتی شما تاثیر داشت؟

در کشتی حتی یک کیلو تقاوت وزن تاثیر زیادی  بر روند مبارزه می گذارد و با توجه به اینکه وزن 66 کیلو تنها وزنی بوده که دستخوش تغییرات نشده وتمام قهرمانان این وزن حفظ شده اند و تعدادی هم از اوزان بالاتر به این وزن امده اند قرار گرفتن در شرایط نرمال کار زمانبری است.

من در این رقابت ها با کسی کشتی گرفتم که بیش از شش کیلو وزن بیشتری نسبت به من داشت و سه روز قبل از دیدار پایانی از او وزن کشی کرده بودند.

ارزیابی شما از جایگاه کشتی فرنگی ایران و نوع نگاه مسئولین به این رشته چگونه است؟

هیچ مسئول ورزشی به این نکته توجه نمی کند که کشتی فرنگی ورزش اول کشور ما است زیرا تنها رشته ای است که قهرمانی المپیک را یدک می کشد.

بازی های المپیک، آسیایی، جام جهانی، قهرمانی جهان و.... طی چند سال گذشته محل جولان تیم کشتی فرنگی ایران بوده در حالیکه مابقی رشته ها تنها به دلیل راهیابی به جام جهانی روی سر گذاشته شدند و هزینه های میلیاردی برای انها می شود.

بدهی 15 میلیاردی فدراسیون کشتی

فدراسیون کشتی ایران که هر ساله مقام های بالای جهان را در اختیار می گیرد امروز با 15 میلیارد تومان بدهی که برای پیشرفت ورزش و کسب مقام بوده تنها مانده و هیچکس نیست که در کنار این فدراسیون قرار گیرد.

گلایه من از وزیر ورزش دولت است زیرا باید به این موضوع توجه داشته باشند که کشتی ورزش ملی است و افتخار افرینی دارد نه تیم های دیگر که تنها می تواننند راهی مسابقات جهانی شوند.

مسئولین سابق ورزرش کشور به غیر از خیانت به قهرمانان کار دیگری را انجام ندادند در حالیکه ما تنها برای خوشحالی و شادی ملت کشتنی گرفتیم و زمانیکه پرچم کشور را بر افراشته می دیدم افتخار بزرگی بود.

جایگاه ایران در المپیک چگونه است؟

120 سال است که المپیک در دنیا برگزار شده و 64 سال است که ایران در المپیک شرکت می کند که دستاورد این سالها تنها 15 گردن آوزیر طلا است که چهار گردن آویز هم به رضا زاده و ساعی تعلق دارد و در واقع 12 نفر توانسته اند طی 64 سال مدال طلای المپیک را کسب کنند.

حال با این وضعیت هیچ کاری درخور جایگاه طلای المپیک برای این 12 نفر انجام نشده در حالیکه قهرمانان دیگر کشورهای جهان از تمامی امکانات رفاهی و آموزشی برخوردار هستند.

دولت قبل به غیر از دروغ هیچ کار دیگری برای ما انجام نداد و امروز من به عنوان قهرمان المپیک و جهان حتی یک منزل شخصی ندارم.

پس انواع هدایا و سکه هایی که پس از مسابقات المپیک به شما اهدا شد را چه کرده اند در حالیکه می توانستد با همان سکه و خودروها صاحب خانه شوید؟

مبلغ نقدی 200 سکه از جانب رئیس جمهور وقت محاسبه و با نرخ زمان برگزاری المپیک و کسر مالیات با یک سال تاخیر پرداخت شد که حدود 160 میلیون شد.

اما طی چهار سال تمرین و پس از قهرمانی المپیک هزینه های رفت و امد، پذیرایی از میهمانان حدود 60 میلیون تومان شد زیرا طی آن چهار سال هیچ کار دیگری به غیر از حضور در تمرینات انجام نمی دادم.

در این میان پس از قهرمانی المپیک در فعالیت های خیرخواهانه دعوت شده بودم که با هزینه خرید جهیزیه، بیماران سرطانی، کمک به بنیاد ها و..... حدود 100 میلیون تومان شد که البته اگر شما دریافتی من را عنوان نمی کردید منهم مجبور به توضیح نمی شدم.

پس از کسب قهرمانی المپیک 16 ماه خانه نشین شدم که در این میان در یک مراسم حدود 50 سکه و دو خودرو به نرخ هر کدام 25 میلیون به من داده شد که با توجه به هزینه های یک قهرمان المپیک که همه از او توقع دارند طی 16 ماه همگی این پول ها هزینه شد.

 

ارزیابی شما از آینده ورزش فارس چیست؟

جای تعجب است که هیچکس به فکر مدیریت ورزش فارس نیست و همچنان شاهد حضور افرادی هستیم که توانایی چرخاندن این چرخ تخریب شده ورزش استان را ندارند.

گلایه من از مدیریت ارشد استان فارس و وزیر ورزش و جوانان است که چگونه شخصی به عنوان مدیر کل ورزش انتخاب می شود که حتی برای یک مرتبه وارد تنها سالن کشتی شیراز نشده و حاضر نیست برای استقبال قهرمان المپیک و جهان برود و یا یک تماس تلفنی با او داشته باشد.

مدیران ورزش دیگر استانهایی که قهرمان جهان داشتند در همان لحظه با ورزشکاران استان خود تماس گرفته و به آنها تبریک گفتند در حالیکه مدیر کل ورزش فارس حتی به فرودگاه هم نیامد.

آینده نونهالان کشتی فارس چگونه خواهد شد؟

پس از پایان دوران قهرمانی به هیچکس توصیه نمی کنم به سمت ورزش قهرمانی و به خصوص کشتی برود.

حتی زمانیکه خود من دارای فرزند شدم اجازه نخواهم داد که وارد ورزش قهرمانی شود زیرا زحمت و سختی این کار و دوری از خانواده بودن را تحمل می کنیم اما هیچکس نیست که به غیر از عکس گرفتن در کنار من قرار داشته باشد.

قرار بود ورزشگاه جدید شیراز به نانم امید نوروزی ثبت شود؟

بله چنین مصوبه ای وجود دارد اما نمی دانم چرا مسئولین در این خصوص کارشکنی می کنند.

کد N309448

وبگردی