آفتاب

1974، قهرمانی آلمان با بمب‌افکن!

1974، قهرمانی آلمان با بمب‌افکن!

آلمان با درخشش گرد مولر مهاجم بزرگ خود که به بمب‌افکن معروف بود توانست برای دومین بار قهرمانی در جام جهانی را تجربه کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جام جهانی 1974 در آلمان برگزار شد و این بار نیز تیم میزبان موفق شد از امتیاز میزبانی استفاده کند و به قهرمانی برسد. حضور تیمهایی از جمله استرالیا، زئیر و هائیتی که برای اولین بار حضور در مرحله نهایی این رقابتها را تجربه می کردند، رنگ و بوی تازه ای به این رقابتها بخشید .دیگر تیمی که برای اولین بار در این رقابتها شرکت می کرد، آلمان شرقی بود که البته عملکرد به مراتب بهتری را به نمایش گذاشت. آلمان شرقی صدرنشین گروه اول شد، گروهی که آلمان غربی ،استرالیا و شیلی نیز در آن قرار داشتند و بدین ترتیب این گروه رنگ و بویی سیاسی نیز به خود گرفته بود.

در گروه دو رقابتها به مراتب حساس تر بود، چرا که هر سه تیم یوگسلاوی، برزیل و اسکاتلند، رقابتهای گروهی را با 4 امتیاز به پایان بردند.زئیر هم بدون کسب امتیازی روانه خانه شد.

تیم ملی هلند درگروه 3 کنترل امور را به دست گرفته بود و به لطف درخشش کرایف و نیسکنس، نمایش خارق العاده ای را به اجرا گذاشت. سیستم فوتبال هلند توتال فوتبال بود، چیزی که امروزه به تیکی تاکا معروف است . آن زمان بازی های هلند جذابیت زیادی داشت چرا که اولین تیمی پیدا شده بود که سیستم نوینی از فوتبال را به نمایش می‌گذاشت. سوئد، دیگر تیم این گروه بود که توانست مقابل هلند به تساوی بدون گل دست یافته و رقابتهای گروهی را در جایگاه دوم به پایان برد و دیگر تیمهای گروه نیز بلغارستان و اروگوئه بودند که در پایان مرحله گروهی روانه خانه هایشان شدند.

لهستان نیز با حداکثر امتیازات از گروه 4 به دور بعدی راه یافت. این تیم در مرحله گروهی 12 گل به ثمر رساند و توانست آرژانتین و ایتالیا را شکست دهد. گرگورز لاتو و آندره سارماش، ستاره های این تیم بودند.در زمانی که لهستانی ها عملکرد‌خوبی داشتند، ایتالیا بسیار ضعیف عمل کرد و تنها پیروزی آنها مقابل هائیتی ضعیف به دست آمد. آرژانتین هم موفق شد تا مقابل آتزوری به پیروزی برسد.

*فینال

دیدار فینال رقابتهای این دوره میان دوتیم هلند و آلمان غربی برگزار شد و در این دیدار آلمان غربی موفق شد تا با نتیجه 2-1 از سد هلند عبور کند. بدین ترتیب آلمان غربی موفق شد تا برای دومین بار جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

آلمان‌غربی 2 – هلند یک

پل برایتنر و گرد مولر برای آلمان و یوهان نیسکنز برای هلند

*بازیهای به یاد ماندنی

مصاف تماشایی دو آلمان، یعنی آلمان شرقی و آلمان غربی ، دیداری بود که سال ها یاد مردم این کشور می ماند.دیداری که با گل دقیقه 77، به نفع تیم آلمان شرقی پایان یافت

زمانی که هلند در اولین دیدارش با نتیجه 0-2 از سد اروگوئه عبور کرد، خیلی ها متوجه قدرت کرایف و تیمش شدند. کرایف یکی از ستاره های بی چون و چرای هلند در این رقابتها بود.

*برترین گلزنان

گرگورز لاتو (لهستان- 7 گل)

آندرز سارماش (لهستان – 5گل)

یوهان نیسکنس (هلند – 5 گل)

گرد مولر ( آلمان غربی – 4 گل)

جانی رپ ( هلند – 4 گل)

رالف ادستورم ( سوئد – 4 گل)

انتهای پیام

کد N309340

وبگردی