آفتاب
ظریف در جمع خبرنگاران:

همکاری کشورهای جنوب برای حل چالش های جهانی ضروری است

همکاری کشورهای جنوب برای حل چالش های جهانی ضروری است

الجزیره -ایرنا- وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ضرورت همکاری و هماهنگی کشورهای جنوب برای مقابله با چالشها و مشکلات عرصه بین المللی احساس می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به الجزیره ، محمد جواد ظریف پس از پایان نشست کمیته مشترک جنبش عدم تعهد و گروه 77 بر اهمیت همکاری و هماهنگی این دو سازمان بین المللی تاکید کرد.

ظریف ادامه داد: در جهان کنونی همکاری و هماهنگی کشورهای جنوب برای مقابله با چالشها و مشکلات جهانی در عرصه بین الملی به خصوص در عرصه تحولات اقتصادی و مذاکرات مربوط به محیط زیست، مذاکرات پولی و بانکی و مقابله با فشارهای اقتصادی که در سازمان های مختلف بین المللی مورد توجه بوده بیشتر احساس می شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه متاسفانه کشورهای کمتر توسعه یافته با کمک های کمتری از طرف کشورهای توسعه یافته مواجه هستند و این امر چالشهای مهمی را برای این کشورها پدید آورده و به همین دلیل همکاری و همفکری کشورهای جنوب را ضروری ارزیابی می کنم.

وی خاطرنشان کرد: جنبش عدم تعهد در دوره حیات خود بیشتر به موضوعات سیاسی و امنیتی پرداخته و گروه 77 که شامل کشورهای جنوب بوده بری هماهنگی و همکاری و تشریک مساعی و اتخاذ مواضع مشترک در صحنه های جهانی پیرامون موضوعات اجتماعی و اقتصادی فعالیت داشته است که این دو گروه می توانند توسط دفتر هماهنگی مشترکی که در نیویورک مستقر است مواضع خود را هماهنگ کنند.

ظریف تصریح کرد: برگزاری کمیته مشترک گروه 77 و جنبش عدم تعهد حرکت نمادینی برای نشان دادن همکاری و هماهنگی بین کشورهای عضو بوده و در واقع، نشان دادن ضرورت این موضوع است که در شرایط کنونی بیش از هر زمان احتیاج به همگرایی و و همکاری وجود دارد.

وزیر امور خارجه در پایان گفت: اجلاس الجزیره موفق بود و امیدواریم زمینه برای همکاری بین کشورهای جنوب فراهم شود.

یادآور می شود: محمد جواد ظریف که به منظور شرکت در هفدهمین اجلاس میاندوره ای وزرای امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به الجزیره پایتخت الجزایر سفر کرده است ،عصر امروز این شهر را به مقصد تهران ترک می کند.

سیام(3)**9103**2021**1449
کد N309181

وبگردی