آفتاب

روسیه نسبت به تشدید ناآرامی ها در اوکراین ابراز نگرانی کرد

روسیه نسبت به تشدید ناآرامی ها در اوکراین ابراز نگرانی کرد

مسکو-ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با انتشار بیانیه ای نسبت به تشدید زد و خوردها در شرق اوکراین ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: بر اثر ادامه عملیات نیروهای نظامی اوکراین در مناطق شرق و جنوب این کشور شمار زیادی از ساکنان این مناطق کشته شده اند و این عملیات با شدت ادامه دارد.

در بیانیه یادآوری شده است: نیروهای اوکراینی در حملات خود از هواپیما، بالگرد و توپخانه استفاده می کنند و این حملات موجب کشتار غیرنظامیان و افزایش رنج و مصیبت اوکراین مردم شده است.

بیانیه حاکی است: در میان قربانیان این حملات شمار زیادی افراد سالخورده و کودکان به چشم می خورد.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه از مقام های اوکراینی خواستار توقف جنگ و برادرکشی و آغاز گفت وگوهای ملی با شرکت نیروهای سیاسی و نمایندگان مناطق مختلف این کشور برای خروج کشور از بحران شده است.

در بیانیه گفته شده است: توافقنامه 17 آوریل ژنو و نقشه راه سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل مسایل اوکراین را همچنان مهم و مفاد این اسناد را لازم الاجرا می دانیم.

توافقنامه ژنو در نشست چهارجانبه وزیران خارجه روسیه، آمریکا، اوکراین و نماینده سیاسی اتحادیه اروپا امضا شد و در آن بر لزوم توقف فوری خشونت ها در اوکراین، آغاز مذاکرات ملی در این کشور و اصلاحات در ساختار حکومتی آن تاکید شده است.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه تاکید کرده است: جامعه جهانی از کی یف انتظار توقف فوری اقدامات جنگی در مناطق شرق این کشور دارد و بدون این اقدام برقراری صلح و آرامش در این کشور ناممکن است.

وزارت خارجه روسیه در پایان بیانیه از کشورهای غربی خواستار استفاده از نفوذ خود بر دولت اوکراین برای جلوگیری از بروز فاجعه ملی در این کشور شده است.

دولت اوکراین برای سرکوبی حرکت های جدایی طلبانه روسهای ساکن مناطق جنوب و شرق این کشور از اواسط ماه آوریل گذشته عملیات نظامی اجرا می کند.

اروپام/2242**۵۱۸**1144
کد N308755

وبگردی