آفتاب

وزیر دفاع آمریکا: تهدیدهای جدید توجه ما را از منطقه آسیا-اقیانوسیه منحرف نمی‌کند

وزیر دفاع آمریکا: تهدیدهای جدید توجه ما را از منطقه آسیا-اقیانوسیه منحرف نمی‌کند

وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت: واشنگتن از طرح تقویت مواضع نظامی خود در آسیا به دلیل بروز تهدیدهای جدید در دیگر مناطق منحرف نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا این اظهارات را در حالی مطرح کرد که قرار است طی جمعه و شنبه با مقامات کشورهای هم پیمان آمریکا در منطقه آسیا دیدار کند.

روز چهارشنبه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در یک سخنرانی مهم به دلیل آنکه اشاره‌ای به سیاست‌ مهم دولتش برای تغییر توازن نیروهای سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا در آسیا نکرد، باعث شگفتی و سرخوردگی برخی از کشورهای آسیایی شد.

اوباما به جای آن به تفصیل درباره تهدیدهایی نظیر شبه نظامیان در منطقه شمال آفریقا صحبت کرد.

چاک هاگل روز پنج شنبه در مسیر سفر خود به سنگاپور به خبرنگاران گفت که تعهد آمریکا به آسیا مثل همیشه قدرتمند است.

وی که قرار است در سنگاپور در یک مجمع امنیت منطقه‌ای سخنرانی کند، تصریح کرد: آنچه که رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود گفت و همچنین توضیح وی درباره چگونگی تعامل با تهدیدهای نوظهور در همه نقاط جهان به معنی این نیست که سیاست تغییر توازن ما در آسیا-اقیانوسیه متوقف شده و یا تحلیل می رود.

وی تصریح کرد: چنین سخنانی قرار نیست تعهدی را که ما به تغییر توازن در آسیا و اقیانوسیه داشته‌ایم تضعیف کنند.

چاک هاگل تاکید کرد که طی سفر دو روزه خود به آسیا بالغ بر 10 نشست دوجانبه و سه نشست سه جانبه به هدف تقویت روابط و فرو نشاندن تنش‌ها در منطقه انجام خواهد داد.

این پنجمین سفر چاک هاگل در مقام وزارت دفاع آمریکا به آسیا است. وی آخرین بار دو ماه پیش، پیش از سفر اوباما به آسیا، به این منطقه سفر کرد.

هاگل تصریح کرد: این سفرها در راستای نشان دادن تعهد ما به تغییر توازن نیروها در آسیا و اقیانوسیه انجام می‌شود.

دیدارهایی که هاگل انجام خواهد داد شامل نشست مختصری با یک ژنرال ارتش چین که رئیس هیئت چینی در مجمع امنیت منطقه‌ای سنگاپور خواهد بود، است.

هاگل تاکید کرد در این دیدار نسبت به حوزه‌های اختلاف میان آمریکا و چین صریح بوده و در عین حال تلاش خواهد کرد تا روابط میان ارتش‌های دو طرف را به هدف فرو نشاندن تنش‌ها و بهبود پیوندها توسعه دهد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که بر لزوم حفظ آزادی دریانوردی در دریاهای آزاد تاکید خواهد کرد.

وی گفت: کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه به این آزادی‌ها و حقوق فردی متکی هستند.

هاگل با اشاره به اینکه مسائلی را که چین در آنها ازاط کرده و چالش‌ها و تنش‌های جدیدی را موجب شده مطرح خواهد کرد گفت که در عین حال برای توسعه روابط مبتنی بر همکاری تلاش خواهد کرد.

هاگل همچنین قرار است در یک نشست سه جانبه با همتایان خود از ژاپن و کره جنوبی طی روز شنبه درباره توسعه همکاری در زمینه دفاع موشکی با دو طرف مذاکره کند.

همچنین از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع آمریکا در اظهارات دیگر عقب نشینی هزاران سرباز روسیه از مرز اوکراین را یک نشانه امیدوار کننده خواند اما گفت: باید همه سربازانی که اوایل سال جاری میلادی در مرز اوکراین مستقر شدند، عقب نشینی کنند.

وی تاکید کرد: ما می‌دانیم که هزاران سرباز روسی عقب نشینی کرده و یا در حال عقب نشینی هستند. ما همچنین می‌دانیم که همچنان هزاران سرباز روسی دیگر هنوز مستقر هستند و جابجا نشده‌اند.

هاگل افزود: هر زمان که شما این سربازان و تجهیزات را عقب ببرید این یک اقدام امیدوار کننده است. تا زمانی که همه سربازانی که مستقر شده‌اند از منطقه بیرون نروند، آنها جایی که باید باشند نیستند .

انتهای پیام

کد N308620

وبگردی