آفتاب

پارلمان آبخازیا خواستار استعفای رئیس جمهور این منطقه شد

پارلمان آبخازیا خواستار استعفای رئیس جمهور این منطقه شد

واحد مرکزی خبر نوشت:

پارلمان آبخازیا، که از گرجستان اعلام استقلال کرده است، روز پنجشنبه دو روز پس از تصرف ساختمان نهاد ریاست جمهوری به دست تظاهر کنندگان، با تصویب متنی خواستار استعفای رئیس جمهور این منطقه شد.
چند هزار تن از طرفداران مخالفان روز سه‌شنبه با تجمع در سوخومی، مرکز منطقه آبخازیا، خواستار اصلاحات و استفعای الکساندر آنکفاب، رئیس جمهور شدند. تظاهر کنندگان وی را به فساد مالی و سوء مدیریت متهم می‌کنند.
آنکفاب پنجشنبه شب در جلسه‌ای شبانه که از تلویزیون روسیه پخش می‌شد، به این مصوبه پارلمان واکنشی نشان نداد. طبق گزارش مطبوعات روسیه 20 تن از 21 نماینده حاضر در پارلمان که در مجموع 35 نماینده دارد، به این متن رای دادند.
این نمایندگان به متن عدم اعتماد نخست وزیر هم رای دادند.
بنابر اعلام خبرگزاری اینترفاکس سرگئی شامبا، یکی از رهبران مخالفان و نخست وزیر سابق آبخازیا گفت :« اگر الکساندر آنکفاب داوطلبانه استعفا کند، ما آماده خواهیم بود در باره همه موضوعات مربوط به امنیت و آینده وی گفتگو کنیم.»
وی تاکید کرد:« تعقیبی در کار نخواهد بود، چیزی که امروز اهمیت دارد وحدت مردم و پرکردن شکافی است که بین جامعه آبخاز به وجود آمده است.»
به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، رئیس جمهور آبخازیا روز سه‌شنبه هنگامی که با نمایندگان مخالفان جلسه داشت، درپی هجوم تظاهر کنندگان به کاخ ریاست جمهوری و شکستن درها و شیشه‌های آن، مجبور به ترک کاخ ریاست جمهوری شد.
وی روز سه‌شنبه دربیانیه‌ای اعلام کرد هنوز اداره کشور را در دست دارد و در پی یافتن راههایی برای خروج از این بحران است.
به گفته رسانه‌های روسیه ،ولادیسلاو سورکوف، وزیر کشور سابق روسیه و یکی از مشاوران نزدیک ولادیمیر پوتین، روز پنجشنبه به ‌آبخازیا رفت تا مذاکراتی را بین نمایندگان مخالفان و الکساندر آنکفاب صورت دهد.
تعداد معدودی از کشورها از جمله روسیه استقلال آبخازیا از گرجستان را به رسمیت شناخته‌اند. این منطقه پس از جنگ کوتاهی بین روسیه و گرجستان در اوت سال 2008 از گرجستان اعلام استقلال کرد.

4949

کد N308489

وبگردی