آفتاب
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

متوسط بازدهی دارایی‌های وقفی در کشور 5 درصد است

متوسط بازدهی دارایی‌های وقفی در کشور 5 درصد است

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: متوسط بازدهی دارایی‌های وقفی در کشور 5 درصد است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: متوسط بازدهی دارایی‌های وقفی در کشور 5 درصد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، محمدرضا پورابراهیمی در همایش نقش زکات در فرهنگ و اقتصاد با حضور ائمه جمعه و فرمانداران سراسر استان کرمان اظهار کرد: یکی از کارکردهای توسعه فرهنگ زکات در کشور، بیشتر مرتبط با بحث اقتصادی است.

وی ادامه داد: اگر با این نگاه به موضوع بپردازیم، شاید بتوان در زمینه موضوعات مهمی مانند وقف و زکات که از موارد مهم دینی است، به جز رویکرد دینی و فرهنگی موضوع اقتصادی هم مد نظر قرار گیرد.

پورابراهیمی تصریح کرد: در سال‌های گذشته در زمینه نرخ بازدهی دارایی‌های وقفی در اقتصاد ایران گزارشی تهیه کردیم که یکی از کارکردهای مهم در اقتصاد کشور است. اما متوسط بازدهی دارایی‌های وقفی در کشور 5 درصد است.

وی بیان کرد: بزرگ‌ترین مجموعه اقتصادی کشور ترکیه مربوط به وزارت اوقاف است که از محل موقوفات به اندازه وزارت نفت ما درآمدزایی کرده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: این تحول در حوزه اقتصادی یک ضرورت و اهمیت است و در بحث زکات اگر چند نگاه صورت بگیرد، می‌تواند تحولات ویژه‌ای انجام شود.

وی افزود: بازنگری در زمینه اقلام مشمول یکی از این موارد است و اگر بازنگری نشود، شرایطی که در تفاوت فعالیت‌های کشاورزی و اقتصادی انجام می‌شود، کارکرد حوزه اقتصادی را دچار اخلال می‌کند.

پورابراهیمی تصریح کرد: باید ببینیم آیا می‌شود در حوزه مباحث دینی و فقهی اقلام مشمول را در فضای جدید تعریف و بازبینی کرد؟

وی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی در حوزه زکات بیان کرد: در طرح‌های عمرانی آماده هستیم پیشنهادات مربوط به ستاد زکات کشور را برای حمایت و پشتیبانی همراهی کرده و به عنوان مثال برای توسعه کشاورزی وام‌های ترجیحی برای کشاورزان در اختیار قرار دهیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: باید مجموعه‌ای از سیاست‌های تشویقی به منظور افزایش حجم تولیدات در بخش اقتصادی که منجر به زکات بیشتر می‌شود را ترویج کنیم.

وی افزود: باید آنچه که امروز مشمول زکات می‌شود و انجام وظیفه دینی است، بسته حمایتی داشته باشد و می‌توانیم در استان کرمان تعریف کنیم که چطور در محصولات زکات، سیاست تشویقی و حمایتی در بخش‌های مختلف تعریف و فعالیت‌های اقتصادی این بخش توسعه داده شود و ما در کمیسیون اقتصادی مجلس آماده همکاری هستیم.

انتهای پیام

کد N308465

وبگردی