آفتاب

جنگ احزاب در «خانه احزاب»

جنگ احزاب در «خانه احزاب»

ایسنا: چهار سال است که خانه را آب گرفته و از در و دیوار آن می‌چکد. تیرماه 89 بود که محمود احمدی‌نژاد گفت: «نظام ما تنها یک حزب دارد و آن ولایت است» و با همین جمله، آب پاکی را بر سر «احزاب» ریخت، خودش را مستقل از احزاب و گروه‌ها خواند و هرگونه نسبت سببی و نسبی با اصولگرایان را انکار کرد.

ایسنا: چهار سال است که خانه را آب گرفته و از در و دیوار آن می‌چکد. تیرماه 89 بود که محمود احمدی‌نژاد گفت: «نظام ما تنها یک حزب دارد و آن ولایت است» و با همین جمله، آب پاکی را بر سر «احزاب» ریخت، خودش را مستقل از احزاب و گروه‌ها خواند و هرگونه نسبت سببی و نسبی با اصولگرایان را انکار کرد.

سه سال گذشت تا با آمدن حسن روحانی امیدها برای احیای دوباره خانه احزاب جان گرفت. دی‌ماه سال پیش، بعد از چند نشست مشترکِ احزاب و گروه‌های سیاسی با وزیر کشور در نهایت کمیته اجرایی هشت نفره احیای خانه احزاب زیر نظر وزارت کشور تشکیل شد اما اعلام ترکیب اعضای این کمیته نقطه آغازی شد برای احیای اختلافات گذشته.

خانه احزاب در دولت اول اصلاحات در اسفند 1379 کارش را آغاز کرد تا سقفی مشترک برای احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب باشد. دور اول اصلاح‌طلبان و دور دوم اصولگرایان بر مسند ریاست نشستند اما اختلافات از دور سوم کلید خورد. اصولگرایان مدعی تقلب در این دور از انتخابات خانه احزاب شدند. پس از این، رفته رفته، اختلافات بیشتر شد. انتخابات مجمع عمومی پنجم در سال 88 نیز از سوی وزارت کشور دولت دهم زیر سوال رفت و عباس مشکینی‌زاده، دبیر وقت کمیسیون ماده 10 احزاب (در دولت احمدی‌نژاد)، خانه احزاب را به «خانه‌ای خالی و بدون مستاجر» تشبیه و اعلام کرد که این کمیسیون، مجمع عمومی خانه احزاب را به رسمیت نمی‌شناسد.

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، هر دو در صحت نص «ضرورت وجود و فعالیت احزاب» اتفاق دارند اما در تفسیر، اختلاف. برخی از اصولگرایان می‌گویند، «خانه احزاب» منحل شده و در انتخابات دوره قبل (دور پنجم) هم تقلب شده است. دلیل آنها برای انحلال خانه احزاب هم «تمدید نکردن مجوز خانه احزاب» است.

در آخرین اظهارنظرها از سوی اصولگرایان، سیدکمال سجادی - سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری - گفته: «در گذشته (در انتخابات خانه احزاب) تقلب شد و خانه احزاب به معنی واقعی شکل نگرفت. مسئولان خانه احزاب از حزب منحل شده مشارکت هستند، در صورتی که این حزب پس از فتنه 88 منحل شد و دیگر فعالیت ندارد.»

اسدالله بادامچیان - عضو حزب موتلفه اسلامی - از دیگر شخصیت‌های اصولگرا نیز که پیشتر، مدعی تقلب در انتخابات سومین دوره خانه احزاب، از سوی اصلاح‌طلبان شده بود، گفته: «ما معتقدیم پرونده خانه احزاب باید مختومه شود. باید به جای آن مثلا «باشگاه احزاب» راه بیندازیم... خانه احزاب یک اسم بدنام است و نباید دیگر آن نام به کار برده شود، اصلا (نامش را) بگذارند لانه احزاب.» او معتقد است: «آنها (اصلاح‌طلبان) اصرار دارند خانه احزاب باشد چون می‌خواهند وزارت کشور و کمیسیون احزاب را در منگنه بگذارند و جنگ ایجاد کنند.»

در طرف مقابل اما اصلاح‌طلبان معتقدند خانه احزاب منحل نشده است و این اصولگرایان هستند که نتایج انتخابات را برنمی‌تابند.

محمدرضا خاتمی که در زمان فعالیت حزب مشارکت، دبیرکلی آن را بر عهده داشت، در واکنش به اظهارت درباره انحلال حزب مشارکت، گفته است: «حزب مشارکت منحل نشده است. کمیسیون ماده 10 احزاب ما را توقیف کرد و پس از آن دادگاه تشکیل و با حکم شعبه 27 حکم این کمیسیون ابطال شد و دادگاه به نفع ما رای داد.»

همچنین، حسین کاشفی که سابقه عضویت در حزب مشارکت را دارد و پنجمین رئیس خانه احزاب نیز هست، گفته: «با دامن زدن به اختلافات و تضعیف مجمع عمومی فعلی، کاری پیش نمی‌رود. خانه احزاب متعلق به همه احزاب از جمله اصلاح‌طلب و اصولگراست اما متأسفانه برخی می‌گویند که خانه احزاب جایگاه اصلاح‌طلبان شده است، در حالی که اینطور نیست و کسی نمی‌تواند یک مورد نشان دهد و بگوید که برخلاف نظرات مجمع عمومی و اعضای شورای مرکزی تصمیمی گرفته شده است.»

کاشفی اضافه کرده است که «خانه احزاب نه منحل و نه غیر فعال است. بارها گفته شده است که در آخرین مجمع عمومی که در سال 88 برگزار شد تقلب در انتخابات صورت گرفته است اما این اعتراضات توسط هیأت رئیسه بررسی و پاسخ داده شد. دلیل این مدعا رای نیاوردن اصولگراها در انتخابات است».

وی درباره مجوز خانه احزاب هم گفته است: «خانه احزاب بسته نبوده که بازگشایی شود، جلسات آن به‌طور منظم در دفاتر احزاب مختلف برگزار می‌شود. اما از آنجا که دولت دهم به تحزب اعتقادی نداشت، قفل دفتر خانه احزاب را شهریور 90 بدون اطلاع عوض کردند... در همین راستا منتظریم وزارت کشور اسناد و مدارک تصاحب شده (در دولت قبل) را در اختیار خانه احزاب قرار دهد تا بتوانیم مجمع عمومی‌مان را برگزار کنیم».

در میان این بحث و جدل‌ها و در حالی که برخی به جمع‌آوری امضا برای برگزاری مجدد مجمع عمومی خانه احزاب مشغول بودند، «محمدحسن غفوری‌فرد» که خود ریاست دومین دوره شورای مرکزی خانه احزاب را بر عهده داشت، نظری مخالف نظر هم حزبی خود «اسدالله بادامچیان» دارد. او اکنون نیز عضو کمیته اجرایی خانه احزاب است و گفته که «ان‌شاءالله مجمع عمومی خانه احزاب تا آخر شهریور ماه برگزار می‌شود».

«حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری» که چندسالی است از دور عالم سیاست را نظاره‌گر است، در دیدار با اعضای جبهه اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان گفته: «تنها راه برون‌رفت از شرایط فعلی کشور، کارایی بیشتر احزاب و فراگیر شدن آنهاست.»

فارغ از مسئولیت‌هایی که دولت روحانی در مورد تسهیل زمینه‌های فعالیت احزاب دارد، به نظر می‌رسد با جنگ احزابی که در چند وقت اخیر شدت هم گرفته و خندقی که دولت سابق برای خانه احزاب کَنده، راهی طولانی برای رسیدن به آنچه شیخ گفته در پیش است.

انتهای پیام

کد N308401

وبگردی