آفتاب

برازوکا پیشرفته‌ترین توپ بازی‌های جام‌جهانی

برازوکا پیشرفته‌ترین توپ بازی‌های جام‌جهانی

برازوکا توپی است که در بازی‌های جام جهانی 2014 استفاده می‌شود. این توپ نسبت به توپ‌های قبلی بازی‌های جام جهانی استحکام بیشتری دارد و هندسه آن متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چند ماه پیش آدیداس از توپ طراحی شده برای بازی‌های جام جهانی 2014 برزیل رونمایی کرد. این توپ که برازوکا نام دارد، دوازدهمین توپی است که آدیداس برای جام جهانی ساخته است. علم به کار رفته در ساخت این توپ، بهترین تکنولوژی را در اختیار بهترین فوتبالیست‌های جهان قرار داده است. این توپ درزهای بلندتر و عمیق‌تری دارد که باعث می‌شود کمتر به هوا بپرد و بدین شکل فاصله بیشتری را طی کند.

توپ به کار رفته در جام جهانی 2010 که جابولانی نام داشت به دلیل حرکات غیر قابل پیش‌بینی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

توپ‌های برازوکا شش صفحه از جنس پلی‌اورتان دارد که باعث می‌شود، توپ وزن و شکل دایره‌وار خود را حتی در باران شدید حفظ کند. به کارگیری این صفحه‌ها باعث شده است که سرعت حرکت توپ بیشتر شود. قسمت داخلی برازوکا از لاتکس ساخته شده که حرکت ارتجاعی آن را بیشتر می‌کند.

این توپ بیشتر شبیه توپ آدیداس فینال 13 است که برای بازی‌های لیگ قهرمانان یوفا استفاده شده و هیچ شباهتی به توپ جابولانی در بازی‌های آفریقای جنوبی ندارد.

در توپ برازوکا رنگ‌های سفید، آبی و چند رنگ دیگر به کار رفته است، این توپ رنگی‌ترین توپ بازی‌های جام جهانی است.

ماتیاس مکینگ از شرکت آدیداس در مصاحبه با بی‌بی‌سی اعلام کرد: ما آنالیزهای زیادی بر روی حرکت توپ انجام داده‌ایم. این توپ حرکات باثبات و قابل پیش‌بینی دارد.

برازوکا 437 گرم وزن و 0.2 درصد قابلیت جذب آب دارد، بدین ترتیب این توپ در باران اندازه و وزن خود را حفظ می‌کند.

استحکام توپ فوتبال بسیار اهمیت دارد. هندسه متفاوت توپ برازوکا و درزهای عمیق آن استحکام این توپ را افزایش داده است. در توپ‌های سنتی‌تر در سرعت‌های پایین‌تر توپ به شکل غیر عادی به سمت بالا حرکت می‌کند اما در این توپ احتما پرش‌های غیر عادی کمتر خواهد بود. با صاف‌تر کردن سطح توپ در سرعت بالاتری (80 تا 88 کیلومتر بر ساعت) احتمال پرش غیر عادی وجود دارد.

محیط این توپ 69 سانتی‌متر است و تا 141 سانتی‌متر حرکت ارتجاعی انجام می‌دهد. این توپ یکی از ایرودینامیک‌ترین توپ‌هاست. عمق درزهای روی توپ برازوکا 1.56 میلی‌متر است در حالی که عمق درزهای جابولانی تنها 0.48 میلی‌متر بود. طول درزهای روی توپ برازوکا 327 سانتی‌متر است در حالی که درزهای جابولانی 203 سانتی‌متر بودند. همه این پارامترها باعث می‌شودکه این توپ استحکام بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام

کد N308333

وبگردی