آفتاب
حسینی بوشهری:

حوزه‌های علمیه در نظام اسلامی باید مستقل باشند

حوزه‌های علمیه در نظام اسلامی باید مستقل باشند

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: باید اصالت حوزه و دستاوردهای آن را حفظ کرد و در جهت تعالی حوزه گام برداشت.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: باید اصالت حوزه و دستاوردهای آن را حفظ کرد و در جهت تعالی حوزه گام برداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم حسینی بوشهری در شانزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، با اشاره به نقش مهم اساتید در حوزه‌های علمیه گفت: نقش کلیدی اساتید در مباحث علمی، تربیتی و اخلاق حوزه‌های علمیه بر کسی پوشیده نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: این گونه نشست‌ها که با حضور اساتید حوزه برگزار می‌شود فرصتی مهم در ارزیابی مسائل مربوط به حوزه‌های علمیه است که در طول 16 سال گذشته این اجلاسیه برکات زیادی با توجه به مشارکت اساتید داشته است.

وی ادامه داد: سه دیدگاه در زمینه فعالیت حوزه‌های علمیه وجود دارد که در نگاه اول که طرفداران زیادی ندارد حوزه‌ای بی تحرک و راکد بخواهیم که بی‌هیچ تحولی به راه خود ادامه بدهد همچنین در نگاه دوم نگاهی افراط گرایانه وجود دارد که انتظار می‌رود حوزه نیز همچون دانشگاه به سمت مدرنیزه شدن حرکت نماید.

حسینی بوشهری در مورد نگاه سوم نیز بیان کرد: در نگاه سوم این دیدگاه وجود دارد که حوزه‌های علمیه نه راکد بماند و درجا بزند و نه اینکه به سمت دانشگاهی شدن پیش رود بلکه با حفظ اصالت حوزه، سنت‌های اصیل و دستاوردهای گذشتگان در این راه گام برداریم و به سمت تعالی حرکت کنیم.

وی یادآور شد: حوزه مطلوب حوزه جامع نگر است، بدان معنا که همه مسائل را رصد می‌کند و همانند دیده‌بان تیزبین مسائل را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، پس با توجه به چنین ظرفیتی حوزه باید استعداد‌ها را در حوزه رشد بدهند، با شناسایی افراد مستعد و توانمند در حوزه‌ها آیندگان حوزه‌ را شناسایی کنیم تا با برنامه ریزی و در جهت رشد آن طلبه گام برداریم.

این عضو مجلس خبرگان، پیرامون حفظ استقلال حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه در نظام اسلامی باید مستقل باشند تا زمینه هدایت جامعه را فراهم سازد در حقیقت حوزه‌ای قادر است به هدایت جامعه بپردازد که منتقد و مستقل باشد.

وی درباره جایگاه اساتید در این عرصه نیز اظهار کرد: اساتید به مدارجی رسیده‌اند و سعی دارند شاگردانی را تربیت کنند که به همان مدارج برسند نباید نسبت به فرهنگ جامعه منفعلانه برخورد کنند و اسیر فرهنگ موجود شوند، چرا که اگر حوزه اسیر فرهنگ جامعه شد پایدار نخواهد ماند از این رو باید طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب از زمان جلوتر باشیم تا بتوانیم به نیازهای جامعه پاسخ بگوئیم.

حسینی بوشهری تصریح کرد: در شرایطی به سر می‌بریم که هجمه‌های مختلفی علیه دین داران صورت می‌پذیرد که لازم است نهادهای فرهنگی و دولت در این زمینه با هجمه‌های فرهنگی به مقابله بپردازد.

وی اخلاق مداری در حوزه را مورد تاکید قرار داد: روایات اخلاقی نباید در حوزه‌ها فراموش شوند؛ اساتید حداقل هفته‌ای یک بار و حداکثر روزی یک‌بار روایتی اخلاقی را برای طلاب بخوانند و تبیین نمایند.

وی همچنین افزود: ضمن شناسایی استعدادها در حوزه‌های علمیه باید به معیشت طلاب نیز توجه شود و روحیه و اراده آنان را در رسیدن به اهداف متعالی تقویت کرد.

انتهای پیام

کد N308248

وبگردی