آفتاب

وکیلی: آرمان‌های امام، متناسب با زمان، بازخوانی و بازتفسیر شود

وکیلی: آرمان‌های امام، متناسب با زمان، بازخوانی و بازتفسیر شود

مدیرمسئول روزنامه ابتکار با بیان این‌که "امام(ره) همواره بر پویایی فقه تاکید داشتند" گفت: آرمان‌ها و اهداف امام باید توسط کسانی که پایبند به آرمان‌های ایشان هستند، متناسب با زمان، بازخوانی و بازتفسیر شود.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام راحل، گفت: باور امام به مسیری که انتخاب کرده بودند، مهم‌ترین ویژگی شخصیتی ایشان است. باور به مردم به عنوان پشتوانه راه و همچنین خلوص نیت و صداقت در رفتار با مردم نیز از دیگر ویژگی‌های مهم رفتاری امام خمینی(ره) به حساب می‌آید.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل، با تاکید بر اینکه "تعالی مردم و مملکت مهم‌ترین هدف امام خمینی از انقلاب اسلامی ایران بود" افزود: در دوران قبل از انقلاب، شأن دنیوی و اخروی تعالی ملت ایران در وضعیت مناسبی نبود به همین دلیل هدف انقلاب از سوی امام خمینی (ره) احیای این شأن تاریخی و فرهنگی قرار گرفت تا همه افراد در مملکت احساس عزت کنند.

این فعال رسانه‌ای با بیان این‌که "در کنار اهداف اصلی، انقلاب اسلامی اهداف میانه‌ای را نیز در دستور کار خود قرار داده بود" اظهار کرد: تحقق تعالی مردم از رهگذر عدالت و استقلال، یکی دیگر از اهدافی بود که انقلاب اسلامی به دنبال آن بود. از آنجا که مردم بدون استقلال احساس تعالی نمی‌کنند و همچنین بدون آزادی هیچگونه سربلندی ندارند، تعالی آنها تنها از طریق استقلال و آزادی قابل دستیابی و تحقق است.

وکیلی با اشاره به این‌که "امام(ره) مدل جمهوری اسلامی را به عنوان تبلور سیاسی مورد نظر انقلاب تعیین کردند" تصریح کرد: قربانی کردن هرکدام از این دو رکن به بهانه دیگری، ما را از اهداف اصیل و ارزشمند انقلاب دور می‌کند و موجب استحاله آرمان‌های انقلاب می‌شود.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار همچنین با تاکید بر این‌که "تأثیرگذار بودن مردم در سرنوشت‌ خود، یکی از مهم‌ترین آرمان‌های امام خمینی(ره) در جریان انقلاب اسلامی بود" گفت: امام خمینی(ره) می‌خواست که مردم و آرای آنها تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز باشد و به همین دلیل چنانچه ما امروز به این آرمان مهم به هر بهانه‌ای کم‌توجهی یا بی‌توجهی کنیم، از آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی منحرف شده‌ایم.

وی در ادامه تاکید کرد: آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی باید متناسب با زمان و شرایط امروز بازخوانی، بازتعریف و بازتفسیر شود؛ همان‌طور که امام خمینی (ره) بر پویا بودن فقه تاکید داشت و معتقد بود که زمان و مکان باید در پویایی اسلام دخالت داشته باشد.

وکیلی با بیان این‌که "امروز ما از اهداف اولیه انقلاب دور نیفتاده‌ایم ولی باید نسبت به آنها یک بازخوانی و بازتفسیر داشته باشیم" اظهار کرد: امروز ما نباید به دلیل تفاسیر متصلبانه و جمود، مطالبی بیان کنیم که مردم از انقلاب دور بیفتند و انقلاب جاذبه خود را از دست بدهد.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار با تاکید بر این‌که "بازخوانی و بازتفسیر آرمان‌ها و اهداف انقلاب باید توسط کسانی انجام شود که پایبند به آرمان‌های بلند امام خمینی (ره) هستند" افزود: در واقع بازتفسیر آرمان‌های انقلاب و اهداف امام، باید توسط کسانی انجام شود که نزدیک‌ترین مشرب به امام را داشتند.

وی با بیان این‌که "در این بازتفسیر نباید تفسیر به رأی صورت بگیرد" اظهار کرد: یکی از آسیب‌های جدی در مسیر انقلاب و آرمان‌های بلند امام خمینی(ره)، تفسیر به رأی اهداف انقلاب است. در این مورد هرکس به ظن و گمان خود اهداف انقلاب را به نفع جناحی خاص تفسیر می‌کند.

وکیلی با تاکید بر این‌که "در بازخوانی و بازتفسیر اهداف انقلاب باید تفاسیر موسع صورت بگیرد نه تفاسیر متضیق" گفت: تفسیر متضیق از آرمان‌های انقلاب موجب کاهش جاذبه انقلاب و کاهش تعداد یاران انقلاب می‌شود. این در حالی است که تفسیر موسع از این آرمان‌ها، موجب می‌شود که انقلاب همچنان فراگیرترین چتر بر سر آحاد مردم باشد و همه اقوام ایرانی و اقلیت‌های مذهبی زیر چتر آرمان‌های انقلاب قرار بگیرند و خود را متعلق به انقلاب و انقلاب را متعلق به خود بدانند.

وی ادامه داد: تفسیر کردن اهداف انقلاب به نفع یک جریان و جناح خاص، خیانتی بزرگ به انقلاب اسلامی است؛ همان‌طور که ما مشاهده می‌کردیم امام (ره) در صحبت‌های خود همواره تک تک آحاد مردم را مخاطب قرار می‌دادند و به همین دلیل است که تفسیر سلیقه‌ای و تفسیری که مردم را گروه گروه می‌کند و اکثریت را به هر بهانه‌ای از چتر انقلاب دور می‌سازد، تفسیری غلط است.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار در پایان با تاکید بر این‌که "بازتفسیر آرمان‌های انقلاب و امام خمینی(ره) باید در متن و بستر انقلاب اسلامی انجام شود" اظهار کرد: تفسیر آرمان‌های انقلاب در بستری متفاوت با حیات و شرایط انقلاب تفسیری خطرآفرین است و باید از آن پرهیز شود.

انتهای پیام

کد N308241

وبگردی