آفتاب

لغو برخی از تحریم های ژاپن علیه کره شمالی

لغو برخی از تحریم های ژاپن علیه کره شمالی

ایرنا نوشت:

یک سخنگوی دولت ژاپن روز پنجشنبه از تصمیم توکیو مبنی بر لغو برخی از تحریم هایش علیه کره شمالی پس ازشروع تحقیقات وعده داده شده پیونگ یانگ در مورد ربوده شدن اتباع ژاپن خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ˈ یوشی هاید سوگا ˈ دبیر کل کابینه ژاپن گفت : ˈ ژاپن تصمیم گرفته است پس ازشروع تحقیقات یک کمیته ویژه کره شمالی، برخی تحریم های ویژه مسافرتی، حواله پول گزارش شده وممنوعیت ورود کشتی های ثبت شده درکره شمالی به بنادر ژاپن با اهداف بشردوستانه را لغو کند. ˈ

اعلام این خبر سه روز پس از مذاکرات دوطرف در سوئد صورت گرفته که مثبت ترین تعامل بین پیونگ یانگ و دنیای خارج طی ماه های گذشته به حساب می آید. شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت: درنتیجه مذاکرات ژاپن وکره شمالی، طرف کره شمالی به طرف ژاپنی قول داده است تحقیقات جامعی و دقیقی در مورد ربوده شدن اتباع این کشور انجام دهد.

کره شمالی پس ازپذیرش مسئولیت ربودن ۱۳ شهروند ژاپنی دردهه های۱۹۷۰ و۱۹۸۰ برای آموزش جاسوسانش در زمینه فراگیری زبان و آیین های ژاپنی خشم ژاپن را بر انگیخت. پنج نفر از ربوده شدگان اجازه بازگشت به ژاپن را یافتند ولی پیونگ یانگ تاکید کرده است که هشت نفر دیگر مرده اند بی انکه دلیل و مدرک محکمی ارائه دهد.

4949

کد N308136

وبگردی