آفتاب
در دیدار با سفیر ایران در آنکارا /

وزیر گمرکات ترکیه : حجم تجارت بین ایران و ترکیه روند صعودی دارد

وزیر گمرکات ترکیه : حجم تجارت بین ایران و ترکیه روند صعودی دارد

آنکارا- ایرنا- وزیر تجارت و گمرکات ترکیه روز پنجشنبه گفت : حجم تجارت بین ایران و ترکیه روند صعودی دارد و تلاش دو کشور رسیدن به 20 میلیارد دلار مبادلات تجاری در سال جاری میلادی است.

ˈحیاتی یازیجی ˈ وزیر تجارت و گمرکات ترکیه در دیدار امروز ˈعلیرضا بیکدلیˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و هیات همراه با وی افزود : دیدارهای مستمر مقام های عالیرتبه دو کشور نتایج خوبی برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی در برداشته و رهبران دو کشور هدف رساندن حجم مبادلات تجاری به 30 میلیارد دلار در سال های آتی را در نظر دارند.

وزیر تجارت و گمرکات ترکیه تاکید کرد که تحقق این امر ممکن است چرا که ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که مناسبات تاریخی و مشترکات فرهنگی بسیاری دارند.

سفیر ایران در ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به سفر آتی دکتر ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه گفت: در این دیدار مسائل مورد علاقه دو کشور در باره مناسبات تجاری اقتصادی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بیکدلی در پاسخ به سووال خبرنگاری در مورد تاریخ سفر روحانی به ترکیه گفت: تاریخ سفر تعیین شده است ولی بر اساس اصول رایج دیپلماتیک ، این تاریخ با بیانیه مشترک وزارتخانه های خارجه دو کشور اعلام خواهد شد.

در این دیدار دو طرف همچنین ضمن تاکید بر لزوم تقویت همکاری های دو جانبه برای دستیابی به هدف 30 میلیارد دلاری در مبادلات تجاری فیمابین بر لزوم همکاری های نزدیک برای رفع برخی مشکلات موجود در گمرکات مرزی تاکید کردند.

دو طرف در این دیدار همچنین بر لزوم تقویت تجارت در مرزهای مشترک دو کشور اشاره و بر ضرورت رسیدگی به برخی موانع موجود جهت بازگشایی هر چه سریعتر بازارچه مرزی ˈکوزه رش - گلینجک ˈدر محدوده شهر ˈسلماس ˈتاکید و مقرر شد تا این موضوع در آینده نزدیک توسط هیات های کارشناسی دو طرف مورد پیگیری قرار گیرد.

بررسی آخرین وضعیت مربوط به دروازه های گمرکی ˈکاپی کوی - رازیˈ وˈ سرو - اسن درهˈ به همراه بررسی مشکلات مربوط به تردد کامیون ها در مرز ˈبازرگان - گوربلاغˈ از دیگر موضوعات مورد گفت وگو سفیر ایران با وزیر گمرک و تجارت ترکیه بود.

خاورم ** 2010** 2011*230**5981
کد N307979

وبگردی