آفتاب

آشنا: امام(ره) به ما آموخت خود را دست‌کم نگیریم و عزیز باشیم

آشنا: امام(ره) به ما آموخت خود را دست‌کم نگیریم و عزیز باشیم

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور گفت: تجربه تاریخی پهلوی اول نشان داد کسانی که مبارزات علیه استبداد را سر می‌دادند در عمل به جایی جز نوکری استبداد نرسیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، حسام‌الدین آشنا در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی «چشمه آفتاب» در خمین، اظهار کرد: بزرگترین اندیشمندان غرب‌گرای مشروطه به وزرا، مشاوران و کارگزاران رضاشاه بدل شدند و تلاش عظیم برای دین‌زدایی اتفاق تلخی بود که محصول تلاش اندیشمندان غرب بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تجربه تلخ دوره قاجار موجب شد که نه تنها روشنفکران، که پیش از آنها روحانیون روشن‌اندیش نیز به فکر چاره‌ای برای نجات جامعه اسلامی بیفتند.

آشنا با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای برقراری مشروطیت و مبارزات روحانیون علیه استبداد، گفت: در آن دوران دو رویکرد در تقابل بود؛ رویکردی که معتقد بود راه نجات کشور ترک سنت‌ها و بریدن از اصل و ریشه است و رویکرد دوم که معتقد بود باید زنگارها را زدود ولی به اصل و ریشه چنگ زد.

وی با بیان اینکه "آنچه در کشور به عنوان کشف حجاب اتفاق افتاد، محصول تفکر رضاشاه نبود بلکه محصول تلاش کسانی بود که فکر می‌کردند آزادی زنان به معنی آزادی آنان از حجاب است"، افزود: تجربه رضاشاه نشان داد اگر قدرت نظامی پشت سر دولت نباشد، آن دولت در مقابل تجاوز خارجی به هیچ وجه موفق نخواهد شد.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور ادامه داد: تجربه پهلوی دوم، از پهلوی اول سخت‌تر بود. آنان تلاش کردند که نه فقط در ظاهر بلکه در جلوه بیرونی، اسلام را از جامعه خارج کنند و تلاش کردند با اندیشه‌های کفرآمیز و شرک‌آمیز فرهنگ فردی اشخاص را تحت تأثیر قرار دهند.

وی با بیان اینکه "در این شرایط اهمیت روحانیت و تلاش امام (ره) برای تربیت شاگردان بزرگ، بیشتر خود را نشان می‌دهد"، افزود: بخش مهمی از میراث فرهنگی پهلوی‌ها برای جامعه، ترویج خوی استبدادی در درون جامعه بود. در آن زمان هریک از مردم درون خود شاه کوچکی داشتند و بر این اساس، بخشی از انقلاب در واقع انقلاب علیه استبداد و تلاش جهت افزایش مشارکت عمومی بود.

آشنا اضافه کرد: امام(ره) و خاندان دارای فقاهت ایشان، به ما آموختند که خود را دست‌کم نگیریم و عزیز باشیم. این عزت باید در جامعه اسلامی احیا شود. این اتفاق تا حدودی افتاده است اما هنوز برخی از ما با خودکم‌بینی‌هایی مواجه هستیم.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: توجه ویژه پهلوی‌ها بر زدودن معنویت در جامعه متمرکز بود ولی امام(ره) با توجه به احیای معنویت، توسل به قدرت خداوند را سرلوحه کار خود قرار داد.

انتهای پیام

کد N307791

وبگردی