آفتاب

دیدار ظریف با رییس مجلس ملی الجزایر

دیدار ظریف با رییس مجلس ملی الجزایر

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه با محمد العربی ولد خلیفه رییس مجلس ملی الجزایر رییس مجلس شعب الوطنی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ظریف عصر روز چهارشنبه در این دیدار با تقدیر از نقش برجسته الجزایر به عنوان کشوری با سابقه انقلابی در جنبش عدم تعهد تاکید کرد این نقش برای جنبش عدم تعهد راهگشاست.

ظریف همچنین با تبریک برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری در الجزایر از نقش و شخصیت عبدالعزیز بوتفلیقه اشاره کرد و افزود: دکتر روحانی برای آقای بوتفلیقه احترام ویژه‌ای قایلند.

وی همچنین با تقدیر از مواضع اصولی الجزایر در دفاع از حقوق مشروع ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، دیدگاه‌های دو کشور در بسیاری از مسائل منطقه ای و بین‌المللی را مشابه دانست و افزود دو کشور که در مسیر اعتدال حرکت می کنند و در حوزه بین المللی اشتراک نظرات زیادی دارند.

ظریف با اشاره به گسترش پدیده شوم افراط گرایی در مناطق مختلف بر آمادگی کشورمان برای همکاری با کشورهای مستقل و هم‌نظر در مبارزه با افراط و خشونت و با تکیه بر خط مشی مشترک اعتدالگرایی تاکید کرد.

ظریف همچنین سلام علی لاریجانی به رییس مجلس الجزایر را ابلاغ و با اشاره به برگزاری اجلاس دوستان سوریه به ابتکار مجلس شورای اسلامی طی روزهای آینده مشورتهای پارلمان‌های مختلف برای کمک به یافتن راه حل سیاسی را مثبت ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به تلاش‌های ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی برای کمک به حل بحران سوریه، افزود: ما موضع الجزایر در عدم مداخله در امور داخلی کشورها را ارج می‌نهیم و معتقدیم این دیدگاه می تواند مبنای حضور فعال برای کمک به حل بحران سوریه باشد.

ظریف با اشاره به موضع اصولی کشورمان در خصوص حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و راه حل سیاسی این بحران هم باید منطبق با واقعیات سوریه می باشد.

ظریف با ابراز خرسندی از روند رو به رشد روابط دوجانبه تهران و الجزایر و با اشاره به برگزاری کمیسیون عالی مشترک دو کشور به ریاست معاول اول رییس جمهور ایران و نخست وزیر الجزایر حمایت پارلمان‌های دو کشور از روند گسترش روابط را مهم و بسیار موثر دانست.

محمد العربی ولد خلیفه ریسس مجلس مردمی الجزایر نیز در این دیدار با تمجید از تمدن ایرانی و اسلامی و مقاومت ایران در مقابل فشارها و تحریم‌های غرب روابط دو کشور را بسیار صمیمانه و تاریخی توصیف کرد و افزود: با توجه به موقعیت و جایگاه مقتدرانه جمهوری اسلامی در منطقه و پیام انقلاب ایران زمینه های بسط و گسترش روابط همواره وجود داشته است.

ولد خلیفه سیاست اصولی کشورش را عدم مداخله در امور داخلی دیگران و احترام به حاکمیت کشورها دانست و تاکید کرد: باید به خواست مردم احترام گذاشته شود زیرا ما آثار زیان‌بار دخالت دیگران را در منطقه خود شاهد هستیم.

وی با تشریح فعالیت‌ها و نقش فعال الجزایر در کمک به تقویت صلح در منطقه بر تبعات تسری ناامنی و بی ثباتی در مناطق مختلف اشاره کرد و در ارتباط با تحولات سوریه خاطرنشان کرد: ما از اغاز بحران سوریه همواره خواستار گفتگو بوده ایم چرا که تداوم بحران را موجب توسعه تروریسم و ناامنی می دانیم و با توجه به تجارب خود در مواجهه بامشکل تروریسم معتقدیم می‌توان با گفتگو بحران سوریه را حل و فصل کرد و با تروریسم به صورت ریشه ای مقابله نمود.

وی با اشاره به اینکه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته ای حق همه کشورهاست، افزود: الجزایر همواره از این حق ایران حمایت کرده است.

وی همچنین با اشاره به روند بسیار خوب روابط فیمابین بر تداوم همکاری‌های فعال پارلمانی در جهت تقویت روابط و همچنین رایزنی‌ها و مشورت‌های پارلمانی در خصوص مسایل منطقه ای و بین المللی بین دو کشور تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N307605

وبگردی