آفتاب

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در خمین : دین آمده ما را عزیز کند و این عزت باید احیا شود

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در خمین : دین آمده ما را عزیز کند و این عزت باید احیا شود

تسنیم نوشت:

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در خمین گفت: امروز احساس بندگی الهی و خداوندی بزرگترین سرمایه جامعه اسلامی ما است.

حسام‌الدین آشنا در دومین روز کنگره بین‌المللی چشمه آفتاب که به منظور معرفی شخصیت پدر امام(ره) در خمین درحال برگزاری است، با اشاره به تاریخ دین در زندگی اجتماعی و فردی در کشور اظهار کرد: پس از دوران صفویه که نسبت نزدیکی میان دین و دولت در ایران پدید آمد، همواره بعد از این دوره و تا پهلوی دوم شاهد دین زدایی از حکومت، جامعه و زندگی مردم بوده‌ایم.

وی افزود: تجربه تلخ قاجار سبب شد تا روحانیت، روشن فکران و افراد روشن اندیش جامعه تلاش برای مشروطین مشروعه را در پیش گرفته و شکل دهند.

آشنا تصریح کرد: پس از این مبارزات استبدادی که رنگ و بوی دین هم گرفته بود دو رویکردی که مقابل یکدیگر قرار داشتند شکل گرفت.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به این دو رویکرد گفت: یک رویکرد معتقد بود که باید زنگارها را زدود و به اصل در ریشه محکم چنگ زده و عمل کرد و بازنگری سخت و بازسازی جامعه براساس مدنیت شیعی را عمل می دانستند و در مقابل کسانی که فریاد و شعار می دادند باید از فرق سر تا نوک پا را فرنگی ساخت.

وی افزود: کسانی که شعار استبداد از طریق تمسک به غرب‌زدگی را سر می‌دادند در عمل به جایی نرسیدند مگر نوکری استبداد که در نهایت نیز این مشروطه‌خواهان به صدارت و وزارت و کارگزار در دستگاه رضاخان بود.

آشنا تصریح کرد: وقایع تلخ دوره رضاخان نه فقط محصول خشک‌مغزی چون رضاخان بود بلکه اندیشه نظامیان روشنفکر نیز برهمین مبنای دین‌زدایی از جامعه شکل گرفته بود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به اقدامات رضاخان گفت: کشف حجاب محصول اندیشمندان غرب‌گرایی بود که تصور می‌کردند حجاب مانع پیشرفت و ترقی می‌شود.

وی افزود: نظامیان مجریان این اندیشه سخت و خشن بودند و کسانی بودند که عمامه‌ها را از سر روحانیان بر می‌داشتند و برای مجوز داشتن باید از همین دولت برگرفته از نظامیان رضاخانی درخواست صورت می‌گرفت.

آشنا حمایت عمومی از دولت را یک اصل مهم دانست و تصریح کرد: اگر حمایت اجتماعی پشت سر دولت نباشد آن دولت در برابر تجاوز خارجی به هیچ روی نمی‌تواند ایستادگی کند.

وی مستبد را نتیجه استبداد شمرد و گفت: استبداد منجر به مستبد می‌شود و نمی‌تواند از جامعه حمایت کند و حکومت نه در ظاهر و جلوه بیرونی بلکه با رواج اندیشه‌های کفر و شرک‌آمیز در این مسیر گام برمی‌داشت.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور افزود: امام خمینی(ره) و خاندانش به ما آموختند که نباید خود را دست کم بگیریم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید از دیانت درک عزتمندانه‌ای داشته باشیم زیرا دین آمده ما را عزیز کند و این عزت باید احیا شود.

وی تصریح کرد: آخرین وجه و مهمترین وجه توجه ویژه در دوران پلوی زدودن معنویت از جامعه بود و امام احیای معنویت را هدف بزرگ خود قرار داد و اگر در راه الهی و خدایی ثابت قدم باشیم خداوند از ما حمایت می‌کند.

آشنا افزود: امروز احساس بندگی الهی و خداوندی بزرگترین سرمایه جامعه اسلامی ماست.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به تقدیر رئیس جمهور از این کنگره گفت: از همین جا پیام تقدیر و تشکر آقای روحانی، رئیس جمهور را به مردم شریف خمین و متولیان دست اندرکار برگزاری این کنگره عرض می‌کنم.

 

503

کد N307549

وبگردی