آفتاب

خاطرات پله از باخت در جام جهانی 1950/ به پدرم گفتم گریه نکن خودم جام جهانی را برایت می‌آورم

خاطرات پله از باخت در جام جهانی 1950/ به پدرم گفتم گریه نکن خودم جام جهانی را برایت می‌آورم

اسطوره فوتبال برزیل می گوید در جام جهانی 1950 دو، سه نفر از مردم این کشور به خاطر حمله قلبی فوت کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شاید دیگر از پله مطلب ناگفته ای باقی نمانده باشد. اسطوره 73 ساله فوتبال برزیل قهرمانی سه جام جهانی را در کارنامه خود دارد. او که به نظر خیلی ها بزرگترین بازیکن فوتبال روی زمین است، چند روز مانده به شروع میزبانی کشورش در جام جهانی 2014 از خاطراتش از جام جهانی 1950 با سایت رسمی فیفا صحبت کرد. قهرمان افسانه ای فوتبال برزیل از اشکهای پدرش یاد کرد که بعد از شوک باخت در فینال آن رقابتها، مقابل اروگوئه و از دست دادن جام در برزیل ریخته شد.

*چند روزی بیشتر به جام جهانی نمانده که بعد از 64 سال دوباره در برزیل برگزار می شود. بهترین خاطره شما از آن تجربه تلخ 1950 چیست؟

خاطره های زیادی از فوتبال دارم اما مهمترین آنها باخت برزیل در جام جهانی آن سال است. آن سال برای اولین بار گریه پدرم را دیدم که فقط به خاطر آن باخت بود. نه یا ده سالم بود و یادم می آید پدرم نزدیک رادیو نشسته بود و گریه می کرد. از او پرسیدم: «بابا چرا گریه می کنی؟». و او به من گفت: «برزیل جام جهانی را از دست داد.» تصویر آن لحظه هنوز در ذهن من باقی مانده. اما خدا من خیلی را دوست داشت، چون هشت سال بعد در سوئد همان جام را بردم. در چهار جام جهانی بازی کرده ام و سه تا را برده ام، که آخرین آنها در سال 1970 بود. خدا همه چیز را به من برگرداند.

*قبلا گفته بودی که دیدن پدرت در حالی که گریه می کرد تاثیر زیادی روی فوتبال تو داشت. می توانی در این مورد صحبت کنی؟

پدرم هم بازیکن فوتبال بود و آن روز من با سه، چهار تا از دوستانم بودم که بچه های هم تیمی های پدرم بودند. آن زمان تلویزیون نبود و پدرم دوستانش را دعوت کرده بود که با هم مسابقه را از رادیو دنبال کنند، اما ما کوچکترها دوست داشتیم در خیابان بازی کنیم. یادم می آید آدمهای زیادی در خیابانها بودند، اما عصری همه جا ناگهان ساکت شد. ما هم رفتیم به خانه تا بفهمیم چه شده. پدرم داشت گریه می کرد و به من گفت که باخته اند. یادم می آید به شوخی به او گفتم: «بابا گریه نکن. خودم جام جهانی را برایت می آورم.» این را گفتم و بیرون رفتم چون نمی دانستم دیگر چه باید می گفتم، اما هشت سال بعد من در تیم ملی بودم و جام جهانی را بردم.

*آن شوک باخت به اروگوئه چه تاثیری بر مردم کشورت داشت؟

من فقط یک پسربچه بودم و اولین بار بود که می دیدم خیلی ها ناراحت هستند و خیلی ها هم گریه می کردند. حتی شنیدم که دو، سه نفر به خاطر حمله قلبی فوت کرده بودند. اصلا نمی شود آن روز را فراموش کرد.

*اگر زودتر به دنیا آمده بودی و در آن جام جهانی بازی می کردی، آیا باز هم می باختید؟

سوال خوبی است (می خندد). مسلم است که همیشه بهترین ها را برای مردمم و خانواده ام می خواهم، اما اگر می توانستم انتخاب کنم، از خدا می خواستم که زودتر به دنیا می آمدم تا به تیم ملی کمک کنم و نگذارم آن اتفاق بیفتد.

*گیگژیا (گلزن اروگوئه در فینال 1950)، کسی که باعث شد پدرت گریه کند، در قرعه کشی جام جهانی 2014 حضور داشت. چه حسی داشتی وقتی او را دیدی؟

پیش از قرعه کشی هم دو، سه بار او را دیده بودم. مسلم است که راجع به آن بازی صحبت کردیم. او حتی به من گفت نه خودش و نه هم تیمی هایش باورشان نمی شد که بتوانند برزیل را شکست بدهند. برزیل آن زمان بهترین تیم بود و تمام بازیهایش را هم خیلی راحت برده بود. گیگزیا به من گفت: «برای ما آن روز یک معجزه بود. انتظار آن را نداشتیم.» البته ما برزیلی ها هم انتظار آن را نداشتیم.

*جام جهانی 2014 تا چند روز دیگر به میزبانی برزیل آغاز خواهد شد، چه پیش بینی از این مسابقات داری؟

آسپانیا تیمی است که فوتبال مدرنی بازی می کند. اگر بخواهیم چیزی مشابه با این را بگوئیم باید به تیم ملی هلند در دهه 1970 اشاره کنیم. تیم ملی اسپانیا حالا مثل آن تیم بازی می کند و مثل آن تیم رو به جلو فشار می آورد. تیم ملی اسپانیا تیمی است که تماشای بازیهایش لذت بخش است. مهمترین نکته برای تیم ملی برزیل این است که به اسپانیا نخورد. اما تیم ملی برزیل کاملا متفاوت با جامهای جهانی قبلی بازی می کند. برزیل همیشه دو یا سه ماه قبل از آغاز هر تورنمنتی، خط حمله ای متشکل از بهترین بزیکنان دنیا داشت. البته همیشه گفته می شد که خط دفاع تیم زیاد خوب نیست.اما امسال برعکس تیم ما در خط میانی به سمت عقب خیلی خوب است و باید خط حمله تیم را هماهنگ کنیم. این اولین بار در طول تاریخ است که چنین اتفاقی برای تیم ملی برزیل رخ می دهد.

252 43

 

کد N307377

وبگردی