آفتاب
ظریف در دیدار با رییس مجلس ملی الجزایر:

بحران سوریه راه حل نظامی ندارد/تاکید بر تقویت روابط در دو کشور

بحران سوریه راه حل نظامی ندارد/تاکید بر تقویت روابط در دو کشور

ما موضع الجزایر در عدم مداخله در امور داخلی کشورها را ارج می‌نهیم و معتقدیم این دیدگاه می‌تواند مبنای حضور فعال برای کمک به حل بحران سوریه باشد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه عصر روز چهارشنبه با محمد العربی ولد خلیفه رییس مجلس ملی الجزایر دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه عصر روز چهارشنبه با محمد العربی ولد خلیفه رییس مجلس ملی الجزایر دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این دیداربا تقدیر از نقش برجسته الجزایر بعنوان کشوری با سابقه انقلابی در جنبش عدم تعهد تاکید کرد این نقش برای جنبش عدم تعهد راهکشا است.

ظریف همچنین با تبریک برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری در الجزایر از نقش و شخصیت عبدالعزیز بوتفلیقه اشاره کرد و افزود دکتر روحانی برای آقای بوتفلیقه احترام ویزه ای قایلند.

وی همچنین با تقدیر از مواضع اصولی الجزایر در دفاع از حقوق مشروع ایران در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دیدگاه‌های دو کشور در بسیاری از مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی را مشابه دانست و افزود دو کشور که در مسیر اعتدال حرکت می‌کنند و در حوزه بین‌المللی اشتراک نظرات زیادی دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گسترش پدیده شوم افراط‌گرایی در مناطق مختلف بر آمادگی کشورمان برای همکاری باکشورهای مستقل و هم نظر در مبارزه با افراط و خشونت و با تکیه بر خط مشی مشترک اعتدال‌گرایی تاکید کرد.

ظریف همچنین سلام دکتر لاریجانی به رییس مجلس الجزایر را ابلاغ و با اشاره به برگزاری اجلاس دوستان سوریه به ابتکار مجلس شورای اسلامی طی روزهای آینده مشورت‌های پارلمان‌های مختلف برای کمک به یافتن راه حل سیاسی را مثبت ارزیابی کرد.

وی در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به تلاش‌های ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای کمک به حل بحران سوریه افزود: ما موضع الجزایر در عدم مداخله در امور داخلی کشورها را ارج می‌نهیم و معتقدیم این دیدگاه می‌تواند مبنای حضور فعال برای کمک به حل بحران سوریه باشد.

ظریف با اشاره به موضع اصولی کشورمان در خصوص حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و راه حل سیاسی این بحران هم باید منطبق با واقعیات سوریه باشد.

وزیر امور خارجه با ابراز خرسندی از روند روبه رشد روابط دوجانبه تهران و الجزایرو با اشاره به برگزاری کمسیون عالی مشترک دو کشور به ریاست معاول اول رییس جمهور ایران و نخست وزیر الجزایر حمایت پارلمان‌های دو کشور از روندگسترش روابط را مهم و بسیار موثر دانست.

محمد العربی ولد خلیفه رئیس مجلس مردمی الجزایر نیز در این دیدار با تمجید از تمدن ایرانی و اسلامی و مقاومت ایران در مقابل فشارها و تحریم‌های غرب روابط دو کشور را بسیار صمیمانه و تاریخی توصیف کرد و افزودبا توجه به موقعیت و جایکاه مقتدرانه جمهوری اسلامی در منطقه و پیام انقلاب ایران زمینه های بسط و کسترش روابط همواره وجود داشته است.

ولد خلیفه سیاست اصولی کشورش را عدم مداخله در امور داخلی دیگران و احترام به حاکمیت کشورها دانست و تاکید کرد باید به خواست مردم احترام گذاشته شود زیرا ما اثار زیانبار دخالت دیگران را در منطقه خود شاهد هستیم.

وی با تشریح فعالیت‌ها و نقش فعال الجزایر در کمک به تقویت صلح در منطقه بر تبعات تسری ناامنی و بی‌ثباتی در مناطق مختلف اشاره کرد و در ارتباط با تحولات سوریه خاطرنشان کرد ما از آغاز بحران سوریه همواره خواستار گفتگو بوده‌ایم چراکه تداوم بحران را موجب توسعه تروریسم و ناامنی می‌دانیم و با توجه به تجارب خود در مواجهه با مشکل ترویسم معتقدیم می‌توان با گفتگو بحران سوریه را حل و فصل کرد و با تروریسم به صورت ریشه ای مقابله نمود.
وی با اشاره به اینکه استفاده صلح آمیز از انرزی هسته ای حق همه کشورهاست افزود: الجزایر همواره از این حق ایران حمایت کرده است.

کد N307361

وبگردی