آفتاب

آمریکا در قطر به مخالفان سوری آموزش می دهد چگونه کار طرفداران اسد را تمام کنند

آمریکا در قطر به مخالفان سوری آموزش می دهد چگونه کار طرفداران اسد را تمام کنند

ایسنا نوشت:

پخش یک مستند تلویزیونی فاش کرد که چگونه ارتش آمریکا در پایگاهی سری در قطر مخالفان دولت سوریه را آموزش می‌دهد تا به سربازان دولت دمشق حمله کرده و سپس اگر سربازی زنده مانده بود وی را از پای درآورند.

به گزارش  شبکه خبری راشاتودی، در این مستند که سه شنبه شب در شبکه تلویزیونی پی‌بی‌اس به روی آنتن رفت، به این مساله پرداخته شده که دولت واشنگتن چگونه حملات مسلحانه‌ را علیه دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه رهبری می‌کند.

در این مستند یک خبرنگار به نام محمد علی با مخالفان سوری مصاحبه کرده که به عنوان گروه "میانه‌رو" ارتش آزاد فعالیت می‌کنند.

در این مصاحبه مشخص شد که این افراد با میانجی‌گرهای آمریکایی خود در ترکیه ملاقات کرده و سلاح و مهمات از آن‌ها می‌گیرند و در سفرهای دائم به قطر تحت آموزش قرار می‌گیرند.

گفته می‌شود که پایگاه سری در مرز قطر و عربستان قرار دارد و مخالفان سوری ظرف سه هفته در این پایگاه آموزش می‌بینند تا چگونگی کار با تسلیحات پیشرفته را بیاموزند و تکنیک‌های نوین جنگی را فراگیرند. آن‌ها همچنین یونیفرم‌های جدید و چکمه‌های نو دریافت می‌کنند.

یکی از این جنگجویان گفت: آن‌ها (آمریکایی‌ها) به ما آموزش می‌دهند تا به نیروهای ارتش اسد و خودروهای آن‌ها حمله کرده و جاده‌ها را مسدود کنیم. به ما می‌آموزند که چگونه به یک خودرو حمله کنیم و تسلیحات و اطلاعات را از آن‌ها بگیریم و سربازانی را که هنوز پس از این حملات زنده مانده‌اند، از پا دربیاوریم.

این جنگجوی جوان که تنها 21 سال سن دارد و پیشتر در هیچ نبردی شرکت نکرده، در کنار سایر همرزمان خود آموزش می‌بیند و می‌گوید: من به درخواست آمریکا به همراه 80 تا 90 مخالف دیگر به آنکارا فرستاده شده‌ام تا آموزش ببینیم.

در این مستند آمده است: پس از چند روز بازجویی و تحقیق درباره آموزه‌های سیاسی و تاریخچه‌ مبارزات واحدهای نظامی مخالف سوری، برگزار کنندگان این برنامه که فرمانده آن‌ها احتمالا از آژانس اطلاعات آمریکا (سیا) است به مخالفان می‌گویند که برای آموزش نظامی به اردوگاهی در قطر اعزام می‌شوند. البته تاثیری که این آموزه‌های نظامی بر روند جنگ سوریه می‌گذارد همچنان نامعلوم است.

در همین حال اخباری منتشر شده که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به ارتش این کشور اختیار خواهد داد که به مخالفان منتخب سوری آموزش دهد تا به مقابله با افزایش قدرت رو به رشد افراط گریان مرتبط با القاعده بپردازند.

کاخ سفید این مساله را رد یا تایید نکرده اما اعلام کرده که گزینه‌های قابل قبولی مد نظر قرار گرفته تا به این وسیله بتوان با افزایش تهدید تروریستی از جانب سوریه مقابله و پایان دادن به بحران در این کشور را تسهیل کرد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره به خبرنگاران گفت: سیاست کنونی واشنگتن تداوم تقویت مخالفان میانه‌رو است که به دنبال جایگزینی برای دولت اسد و عناصر افراط گرا در میان مخالفان هستند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز نوشت: رئیس جمهوری آمریکا تمایل خود را برای افزایش حمایت‌ها از مخالفان میانه‌رو سوری و حمایت از همسایگان این کشور برای مقابله با افزایش فزاینده تهدیدات تروریستی به زودی اعلام می‌کند.

49261

کد N307126

وبگردی