آفتاب

اینترپل حکم بازداشت رئیس‌جمهوری سابق اکوادور را صادر کرد

اینترپل حکم بازداشت رئیس‌جمهوری سابق اکوادور را صادر کرد

مقامات اکوادور اعلام کردند، اینترپل حکم دستگیری رئیس‌جمهوری سابق این کشور را به اتهام سوء استفاده ازبودجه دولتی در جریان بحران بانکی دهه 1990 صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، خوزه سرانو، وزیر کشور اکوادور در پیامی که از طریق صفحه خود در توییتر منتشر کرد، اعلام کرد: اینترپل به منظور دستگیری جمیل ماهود، رئیس‌جمهوری سابق اکوادور اخطار قرمز صادر کرده است.

وی تاکید کرد که این حکم بر اساس بررسی دقیقی که مقامات اکوادور روی اطلاعات لازم برای این اقدام کرده‌اند، صورت گرفته است.

وی به جزئیات مربوط به اتهامات ماهود اشاره نکرد و همچنین نگفت که این حکم چه زمانی صادر شده است.

اکوادور ماه دسامبر 2012 از پلیس اینترپل خواست تا برای دستگیری ماهود اخطار قرمز صادر کند اما پلیس ایتنرپل این تقاضا را رد کرد. پس از آن، قضات پرونده وی تصمیم گرفتند که بدون حضور ماهود محاکمه را به حال تعلیق دربیاورند.

ماهود 64 ساله از سال 1998 تا 2000 رئیس‌جمهوری اکوادور بود و پس از وقوع یک کودتا از این کشور فرار کرد. وی ساکن آمریکا شد و در دانشگاه هاروارد به تحصیل پرداخت.

ماهود در سال 1999 طی یک بحران مالی در کشورش تعطیلی چند بانک را اعلام و همزمان برخی حساب‌ها را مسدود و واحد پول اکوادور را با دلار آمریکا جایگزین کرد. طی این بحران نیمی از 42 بانک اکوادور تعطیل شدند.

اکوادور همچنین به دنبال آن است که دو تن از روسای سابق بانک‌های این کشور به نام‌های ویلیام و روبرتو ایسیاس را که در سال 2001 از این کشور پس از سقوط بانک موسوم به فیلان بانکو فرار کردند، به این کشور مسترد کند. هر دو نفر در اکوادرو به هشت سال زندان به اتهام اختلاس محکوم شدند.

انتهای پیام

کد N307005

وبگردی