آفتاب
متن کامل سخنان رییس جمهوری در مراسم عید مبعث؛

روحانی : پیامبر با قرارداد، حکومت مدینه را اداره کرد

روحانی : پیامبر با قرارداد، حکومت مدینه را اداره کرد

تهران- ایرنا- رییس جمهوری با بیان این که امروز بیش از هر زمان دیگر، دنیای اسلام، نیازمند پیام بعثت است، گفت: پیامبر با قرارداد، حکومت مدینه را اداره کرد، قرارداد با یهود، قرارداد با کفار، قرارداد با قبایل. خواست راه زندگی را به آیندگان و مسلمانان بیاموزد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح سه شنبه درمراسم عید مبعث که در حسینیه امام خمینی برگزار شد، در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسوولان نظام، قشرهای مختلف مردم و میهمانان شرکت کننده در مسابقات بین المللی قرآن و سفرای کشورهای اسلامی به بیان نکات مهمی درباره اخلاق و شیوه حکومتداری پیغمبر پرداخت.

روحانی با قرائت آیه شریف « لقد منّ الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین» ادامه داد: عید بزرگ بعثت نبی مکرم اسلام(ص) را به همه مسلمانان جهان به ویژه ملت بزرگ و شریف ایران که همواره افتخارشان پیروی از پیامبر و آل پیامبر بوده است و به همه حضار محترم، سفرای کشورهای اسلامی، مهمانان مسابقات بین المللی قرآن کریم و به ویژه به محضر رهبر معظم انقلاب تبریک و تهنیت عرض می کنم.

رییس جمهوری، بعثت را رستاخیزی بزرگ دانست که در تاریخ به وقوع پیوست و اضافه کرد: جاهلیتی که زندگان را تبدیل به مردگان کرده بود و آن ها در قبر جهل و نادانی مدفون ساخته بود، ناگهان با یک صیحه آسمانی « اقرا» رستاخیزی به پا شد و همه مردگان جهان را زنده کرد.

روحانی اظهار داشت: لحظه ای که تجلی الهی رخ داد، آن هم تجلی اعظم، کدام سینه و دل است که توان دریافت تجلی اعظم الهی را داشته باشد؟ اما آن که در غار حرا به مناجات حق پرداخته بود، صدر و سینه اش آماده دریافت این پیام بود.



** مفتوح بودن باب عقلانیت و اجتهاد برای همیشه تاریخ



رییس جمهوری خاطر نشان کرد: با « اقرا» قلب او آن چنان تابناک و نورانی شد که تبدیل به آینه ای شده این نور را تا ابد بر غار حرای سینه همه انسان های داوطلب حق متجلی ساخت.

روحانی ادامه داد: او آخرین و کامل ترین پیام حق را برای هدایت انسان ها دریافت کرد، گرچه این پیام، آخرین پیام آسمانی بود و باب رسالت، برای همیشه مسدود می شد، اما باب عقل و عقلانیت و اجتهاد، برای همیشه مفتوح باقی ماند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، اضافه کرد: آن پیامبر باطنی یعنی عقل، با فروزش و تابش نور وحی راه خودش را ادامه خواهد داد. او مسیر را به انسان ها نشان داد؛ مسیر بی نهایت.

روحانی با بیان این که پیامبر دو نعمت در اختیار انسان ها گذاشت، گفت: باید از این دو نعمت، یعنی استفاده درست از عقل و دریافت صحیح از متن وحی و خوانش درست بر مبنای نیاز زمانه که همان اجتهادی است که زمان و مکان در فهم و بیان احکامش دخیل خواهد بود{ بهره برد}.

رییس جمهوری، افزود: او پیامبری نبود که نیاز به صعبان و اژدها یا نیاز به عصا و ید بیضا یا نیاز به زنده کردن مردگان داشته باشد، معجزه او از جنس کلام بود و برهان، استدلال بود و همواره در زندگی اش از همین مسیر استفاده کرد.

روحانی تصریح کرد: پیامبر که رازدان بود و به آسمان متصل بود، اما هرگز از خردگرایی و خرد دسته جمعی فاصله نگرفت. او که می توانست با نگاه آسمان، بهترین تصمیم ها را بگیرد با نگاه به زمین و دریافت نظرات صحابه و یارانش، نخبگان و حتی افراد عادی و جمع بندی همه آن ها و عزم و تصمیم بر آن مبنا و آن گاه نگاه به آسمان { تصمیم می گرفت} که « فاذا عزمت فتوکل علی الله» اما قبل از آن « و شاورهم فی الامر».

رییس جمهوری افزود: او همه جا به خرد و استدلال تکیه کرد، هم در جنگ و جهادش، هم در صلح و قراردادش. در بدر و احد استدلالش بر مبنای ساز و کار ظاهری عقل و منطق برای پیشبرد جنگ بود. با این که بموقع نزول رحمت آسمانی هم می آمد که « فلما رای الله صدقنا انزل بعدونا الکبت و انزل علینا النصر حتی استقر الاسلام ملقیا جرانه»



** صلح حدیبیه برابر با پیروزی 100 جنگ



روحانی تصریح کرد: پیامبر حتی در صلح هم استدلال و عقلانیت و برهان و اعتدال را پیش راه خود و مسلمانان قرار داد. در صلح حدیبیه ای که در نظر کوته بینان ناعادلانه جلوه می کرد، او در سایه آن صلح، پیروزی را به دست آورد که آن پیروزی، در 100 جنگ هم به دست نمی آمد.

رییس جمهوری ادامه داد: آن صلح فرصت طلایی را برای دنیای اسلام و تبلیغ اسلام مهیا کرد که اسلام و حکومت پیامبر و امامت او استقرار یافت.

روحانی اضافه کرد: نبوتی که برخی در مدینه و اطراف مدینه، آن را نپذیرفته بودند اما از امامت و حکومت پیامبر، همه بهره جستند؛ حتی کافران. او همان پیامبری است که با صلح، مدارا و اخلاق، همه را جذب قلوب خود کرد که « فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ».



** دانش، اعتدال و معنویت ارمغان پیامبر



روحانی با بیان این که پیام رحمت پیغمبر همه را مجذوب او می ساخت، گفت: پیامبر با قرارداد، حکومت مدینه را اداره کرد، قرارداد با یهود، قرارداد با کفار، قرارداد با قبایل. خواست راه زندگی را به آیندگان و مسلمانان بیاموزد.

رییس جمهوری افزود: پیامبر، پیامبر هدایت، زندگی، رفاه و بهبود زندگی مردم بود. او پیامبر زندگی و سرزندگی و سازندگی بود. اسلام، دین رنج و تعب نیست که این دین نه مشقتی در او هست و نه احکامش حرجی خواهد بود.

روحانی ادامه داد: پیامبر با اخلاقش که او خود گفت که اساس بعثتش برای آن است که فضیلت های اخلاقی شکفته شود « لاُتَمِّمَ مَکارِمَ الاخلاقِ». او توانست با اخلاقش، با خلق بلندش و با جاذبه اش، همه را مجذوب اسلام کند.

رییس جمهوری اضافه کرد: او دانش،آزادی، اعتدال، عدل و معنویت را برای مردم جامعه به ارمغان آورد. او نه اهل رهبانیت بود و نه ژنده پوش و نه بی اعتنا به دنیا که « لاَ تَنسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا».

روحانی همچنین گفت: او از زندگی به اندازه استفاده می کرد. نگفت نخورید که گفت درست بخورید؛ نگفت زندگی نکنید که گفت درست زندگی کنید. او پیامبر دنیا و آخرت ما بود که « وَمَن کَانَ فِی هَـذِهِ أَعْمَی فَهُوَ فِی الآخِرَةِ أَعْمَی وَأَضَلُّ سَبِیلاً».

رییس جمهوری تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر، دنیا اسلام، نیازمند پیام بعثت است. یکبار دیگر همه گوش ها باید آماده شنیدن ˈاقراˈ باشد؛ همه باید آماده شنیدن ˈ عَلَّمَ بِالْقَلَمِˈ باشیم.

روحانی با بیان این که «ما نیازمند به اخلاق مدارا، دوستی و برادری هستیم»، افزود: امروز، دنیای اسلام، گرفتار تفرقه و بی عدالتی و خشونت و افراطی گری است.

رییس جمهوری، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، دست برادری به سوی همه ملت های اسلامی برای ایجاد وحدت و برادری و اتحاد و یکپارچگی در برابر جبهه کفر{دراز می کند} و بالاتر از همه، همه جهانیان را برای مبارزه با خشونت و افراطی گری و تروریسم دعوت می نماید.

روحانی خاطر نشان کرد: ما خوشحالیم که پیامبری که افضل انبیا بود و قرآنی که بالاترین کتاب آسمانی است و به انقلاب اسلامی که نصیب رحمت همان اخلاق محمدی و سیره علوی آن بود، آن بوی عطر را به مشام همه ما رساند.

رییس جمهوری در بخش پایانی سخنانش عنوان کرد: با درود به روان پاک امام عزیز و بزرگوارمان، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، که این ایام، بیشتر به یاد و نام آن عزیز هستیم که او راه اخلاق و عرفان، اتحاد، برادری، وحدت، خودباوری و ایستادگی را به ما آموخت و همچنین با آرزوی سلامت و توفیق برای رهبری که امروز، او محور نظام و انتظام امور کشور است و دولت و ملت نیازمند به حمایت و هدایت و ارشادات او می باشد.

سیام*1429*9254**1449
کد N306885

وبگردی